Hur länge håller hösilage i denna värmen?

nexxa

Trådstartare
Mina två hästar och en annan häst som går tillsammans nådde häromdagen över staketet och bet sönder plast (massa) på en utav hösilage balarna. Det kändes dumt att bara kassera den så vi öppnade den och öste in rejält i hagen idag.
Hästarna äter av det såklart och vi vill ju ge av det så mkt som möjligt.
Men hur länge håller en sådan bal i denna värme? Ska man låta de äta fritt på den och bara hålla koll genom att lukta osv?
Eller ska vi rulla ut det och låta det torka till?
Hösilaget är hyfsat torrt men ändå lite blött.
Hur hade ni gjort?

Sv: Hur länge håller hösilage i denna värmen?

Om du inte rullar ut det så blir det varmt i mitten på bara ett par dagar i denna värmen och sen möglar det. Inte alls bra för hästarna att äta. Jag öppnar storbalar nu men använder inte så mycket så jag rullar upp hela balen och torkar det i solen. Jag har lagt ut det på presenningar som jag drar in i maskinhallen på kvällen och ut i solen under dagen. Har fungerat jättebra och det blir som fint och torrt hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 918
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 486
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag vet att det varierar men jag vill ha ett riktmärke. De 3-5 dagarna jag har hört låter väldigt lite i mina öron. Jag letar efter ett...
Svar
12
· Visningar
11 535
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30