Hur länge håller ett torrfoder?

lady_vip

Trådstartare
Ska beställa mat nu till min lilla terrier som får egen mat nu sedan jag har flyttat. Hon är relativt kräsen, men gillar Standart så jag tänkte hon skulle få en säck....

Men hon käkar ca 1,5 dl mat/dag och en 15 kgs säck varar ju hur länge som helst då, håller det sig verkligen? 2 kg är ju otroligt oekonomiskt att köpa hem... Möjligtvis om jag går på Vilten, men 12 kg är ju också mycket.

Vad tycker ni är rekommendera? Min stora käkar en säck på en månad så då har den lilla fått lite av vad hon har ätit, men det går inte längre.

Sv: Hur länge håller ett torrfoder?

det beror ju mkt på hur du förvarar fodret, jag har en tunna till mitt foder där det blir som vacum om jag trycker på locket och då håller fodret bra mkt bättre än om det bara hade stått säcken. torrt mörkt och svalt:)
det lättaste är väl o kolla hur länge fodret ska hålla enligt leverantören och utgå från det när du bestämmer vilken mängd som passar bäst in på hur mkt du förbrukar innan "bäst före" sen förvara fodret på bästa sätt så att det håller sin kvalite så länge som möjligt. :)

Det bästa är som tinissen säger att förvara fodret i en fodertunna och så svalt som möjligt. Sen står det antingen ett tillverkningsdatum och beräknad hållbarhetstid eller så finns det ett bäst för datum på säcken.

Jag har köpt både 15 och 18 kg säck till min dvärgpinscher. Om jag minns rätt så varar 15 kg i cirka 150 dagar och foder brukar ha en hållbarhetstid på cirka 12 månader. Det brukar inte bli dåligt om det går över tiden, men vissa vitaminer och näringsämnen kan minska.

*delvis kl*

Enligt foderbilen är en säck foder ok i tre månader efter att man öppnat den.

det beror ju mkt på hur den förvaras vad för foder det är oxå, foder som är av lite sämre kvalité står det ju oftast på förpackningen att bäst före 12 mån efter produktionsdatum, har nog väldigt mkt o göra med vad det är i fodret och hur mkt. kan tänka mig att det är som med mat mkt protein=kortare bruksdatum mkt kolhydrater=längre hållbarhet, saltet i torrfodret påverkar ju oxå hur länge fodret håller.
näringsämnena m.m börjar ju redan försvinna den dag fodret kommer ut från tillverkningen. men det finns ju sätt att förvara fodret som gör att den processen går mkt långsammare.
min hund äter ca 15kg=1säck/3mån + färskfoder så det hinner ju inte bli dåligt.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 245
Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och... 2
Svar
31
· Visningar
4 827
Senast: Migo
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 637
Senast: Irival
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice... 2
Svar
24
· Visningar
4 876
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Bilköp och hundbur