Rätt ofta "vet" föräldrar saker för den hände en gång.. Barn ändrar sig hela tiden och blir det för jobbigt får man väl säga tyvärr, tack och hej.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och ljudsmäll. Fast de kanske räknar med att börja dagis vid fem? För 1,5 är vanligt och barnet var väl 1,5?Vilken härlig bakteriesmäll det blir för barnet när det börjar på dagis..
Jag tror att du har en poäng. Jag har många gånger upplevt att barn anses vara slutet på livet. På öppna förskolan exempelvis har jag hört föräldrar till små bebisar sitta och diskutera hur handikappade de är. Att de inte "kan" duscha/gå på toa/ordna mat/städa förrän pappan till barnet kommer hem för att barnet låter. Sen är det naturligtvis inte särskilt trevligt att komma hem på en middagsbjudning till någon med ett barn som skriker intensivt eller inte kan sitta stilla en stund vid matbordet. Eller, jag tycker inte det i alla fall. Barnskrik är stressande för de flesta människor. Hade det varit därför familjen i ts beter sig som de gör hade det väl varit ganska lämpligt att berätta om det för vännerna och att kanske dela på sig så en förälder är hemma med barnet och en på middagen en tid.Jag tycker också att det är bra att det finns vänner som har mot att ifrågasätta sådant som känns märkligt och vågar ta diskussionen. I vissa fall handlar det om att föräldrarna överdriver denna förändring och skapar bekymmer som inte finns. (Jag har ett par grannar som har bestämt sig för att deras dotter har en diagnos, tex. Hon är fullt normal om du frågar mig, och jag har spenderat många dagar med henne. Däremot kan jag säga att föräldrarna är abnormt nojjiga - klart utanför det som jag anser vara rimligt.) Jag pratade häromdagen med en kvinna som jobbar på öppna förskolan på orten där jag bor och hon konstaterade att dagens föräldrar i många fall är påfallande ängsliga och oroliga. Kanske behöver en del av dem ett bollplank i sina vänner?
Men vad gör de där inne? Alla våra barn har kunnat gå vid den åldern och de skulle rivit ned rummet om vi försökt sitta instängda någonstans.Nej, barnet får inte sitta med och äta, det är alltid avklarat innan man ses. Förmodligen för mycket folk och ljud?
Föräldrarna turas om att äta och vistas då i rum utan tv eller skärm (tv, telefon) och så få människor som möjligt.
Hade det bara varit en sak, som att flytta på middagstid hade jag kunnat hantera det bättre, men när det kommer sak, på sak, på samma dag som man inte känner igen sig i, känner jag att jag blir stående med ett fruset leende och mina ögon går nog från sida till sida som i en tecknad serie. Man vet inte om de menar allvar liksom.
Det är alltid fullaste allvar.
Nu när barnet är över året slipper man åtminstone sprita händerna innan man får ta i det. Men andra barn får fortfarande inte sitta med det och absolut inte hålla det för smittoriskens skull.
Fullt friska barn skall tilläggas.
Barnets beteende är jag inte orolig för, ett helt normalt barn. Än.
Det är hur jag skall hantera föräldrarna. Efter alla råd här kommer jag att fasa ut dem utan att känna mig hemsk.
Vi har ett barn som inte är så enkelt. För alla andra är det bara att göra si och så och allt är så lätt.Jag har ett barn som inte är roligt att åka bil med. Och det är 45min hem. Och hon sover absolut inte i vagn och kan inte varva ner och somnai sjalen bland folk, inte sen hon varit ca ett halvår. Så vi ber om flyttade middagstider och åker tidigt. Alternativet är ju en gallskrikande unge hela vägen hem och en natt av dålig sömn och en grinig dagen efter, och då stannar vi hellre hemma.
Så jag tycker att det är onödigt att döma andra så hårt. Ni vet inget om hur dom har det, dom har skapat sina rutiner för att överleva mentalt. En bra vän hade frågat om dom kan hjälpa till att avlasta på något vis istället.
Kolik är naturligtvis ett jäkla monster att hantera, det måste ha varit skitjobbigt. Men om man tänker bort koliken ur exemplet så tycker jag att det är påfallande hur många som har ett lugnare och "enklare" barn nr 2. Barn nr 1 var "otroligt krävande" medan barn nr 2 är "världens enklaste unge, hänger liksom bara med".Det är inte alltid lätt att vara förälder. Jag tänker att föräldrar ändå känner sina barn bäst själv och vet vad som funkar, så jag försöker att inte vara så dömande när andra gör annorlunda än jag skulle göra. Min stora dotter hade kolik första fyra månaderna och krävde rent allmänt en hel del av oss fram tills att hon var runt ett år, så jag förstår verkligen att vissa föräldrar kan behöva tänka ut olika knep eller särskilda rutiner för att överleva!
Sen har jag en son på snart ett år som är världens enklaste unge och jag är aldrig minsta nervös när vi ska åka någonstans eftersom jag vet att han aldrig får en melt down på flera timmar om vi inte gör allt exakt enligt hans önskemål (även om det kan bli som igår kväll när vi var på julmiddag hos svärföräldrarna och jag fick bära runt på honom hela kvällen eftersom han är lite småförkyld och kinkig, men det gör jag ju gärna om det kan hjälpa ). Vet inte hur många gånger jag har tänkt att shit, kan det ens vara så här enkelt att ha en liten bebis?
Sen förväntar jag mig inte att andra ska ändra om sina liv efter oss, utan tackar vänligt nej om vi t.ex. blir bjudna på middag en tid som jag vet verkligen inte kommer funka. Sen brukar emellertid de flesta av våra vänner och bekanta vara så pass tillmötesgående att de frågar oss om vilken tid som passar oss
Det är inte alltid lätt att vara förälder. Jag tänker att föräldrar ändå känner sina barn bäst själv och vet vad som funkar, så jag försöker att inte vara så dömande när andra gör annorlunda än jag skulle göra.
Vi har ett suuuuperenkelt barn nummer 2. Och en ganska krävande liten 2:a. När hon var en vecka gammal hade hon skrikiter än vad stora gjort totalt under 5,5 årKolik är naturligtvis ett jäkla monster att hantera, det måste ha varit skitjobbigt. Men om man tänker bort koliken ur exemplet så tycker jag att det är påfallande hur många som har ett lugnare och "enklare" barn nr 2. Barn nr 1 var "otroligt krävande" medan barn nr 2 är "världens enklaste unge, hänger liksom bara med".
Jag har sett så otroligt många exempel på det. Vilket får mig att tänka att hur "krävande" ett barn är kanske inte bara beror på barnet självt, utan även på föräldrarna.
Ja, det kan säkert stämma.Kolik är naturligtvis ett jäkla monster att hantera, det måste ha varit skitjobbigt. Men om man tänker bort koliken ur exemplet så tycker jag att det är påfallande hur många som har ett lugnare och "enklare" barn nr 2. Barn nr 1 var "otroligt krävande" medan barn nr 2 är "världens enklaste unge, hänger liksom bara med".
Jag har sett så otroligt många exempel på det. Vilket får mig att tänka att hur "krävande" ett barn är kanske inte bara beror på barnet självt, utan även på föräldrarna.
Kolik är naturligtvis ett jäkla monster att hantera, det måste ha varit skitjobbigt. Men om man tänker bort koliken ur exemplet så tycker jag att det är påfallande hur många som har ett lugnare och "enklare" barn nr 2. Barn nr 1 var "otroligt krävande" medan barn nr 2 är "världens enklaste unge, hänger liksom bara med".
Lösningen är väl rak kommunikation, oavsett läge. Ingen har väl haft en helt spikrak väg med sitt barn? Alla måste väl göra några anpassningar, även om det är en "lätt" unge? Men ställer man återkommande krav på ändrade tider osv är det väl rimligt och allmänt hyfs att åtminstone diskutera bakgrunden till varför man förväntar sig anpassning av andra.