Vissa kompromisser kan man vän gå med på, men att ändra tiden för middag skulle jag varken vilja gå med på som värd eller kräva som gäst. Det är såklart skillnad om man har bestämt träff med bara en part, då kan det vara aktuellt med en tidsändring för att få ut så mycket av sällskapet som möjligt, men inte när det är en tillställning där fler är bjudna.
Jag kan dock känna igen mig i det här med stimmiga miljöer. Sonen, 9 mån, blir väldigt lätt stressad av platser där det är mkt ljud, spring och tjim. Det löser vi genom att gå iväg med honom till en lugnare plats en stund så han får en chans att varva ner. Ibland har vi fått åka hem lite tidigare än beräknat för hans skull. För oss handlar det dock inte om att hålla fast våra rutiner, utan om att det helt enkelt blir jobbigt för honom.
Vi har alltid haft inställningen att vi anpassar oss efter de som bjuder in, och vi anstränger oss för att det ska gå så smidigt som möjligt. Det innebär dock att vi kanske får be att få ett rum att lägga barnet i när han är trött, eller att vi kanske måste åka hem lite tidigare än vad vi hade gjort utan barn.