Hur länge går era hästar ute sommar/vinter?

nexxa

Trådstartare
Är lite nyfiken på detta.
Så går de ute dygnet om sommartid? Om inte;
Varför? Och när kommer de ut/in?

Och hur länge går de ute vintertid? När släpps de ut?
Hur många gånger fodras de /dag?

Sv: Hur länge går era hästar ute sommar/vinter?

Dygnet runt sommar tid..
ut 6,30- in ca 20,00 vinter. med fodringar 3-4ggr per dag.

Mina hästar går in på sommaren om de går på ev. bete så ser jag till att det finns stall som dom får gå in i .
Jag har en exem häst o den andra tycker oxå att det är skönt att komma in från knott o mygg, ingångs tiderna styr exemhästen ganska mycket, är han besvärad så får han gå in.
Då kommer dom oftast ut runt 8.00 o går in mellan 17.00 -20.00 beroende på hur mycket knott det är ute.(som sagt det styr exem hästen)

Dom får då morgon hö + krafft foder, lunch hö (om det ej finns tillräckligt med bete) middag vid ingångs tid krafft foder + en tuss hö, kvälls hö.

Nu i höst o vinter så ska dom få gå ute med tillgång till stallet när dom själva vill med fri tillgång till hö + krafft foder två ggr om dan.

Dygnet runt från mitten av maj tom mitten av september.
Vintertid är det frukost 08.00, utsläpp 09.00 fri tillgång på grovfoder ute i hagen. Insläpp med kvällsmål kl 20.00. Kvällshöet, räcker till morgonen..

När vädret tillåter, April- Maj, utegång dygnet runt, efter midsommar kommer blinningarna och då står de på stall uppemot 10-12 timmar, frivilligt. Framåt Augusti tittar de ut igen och då är det dygnet runt ute som gäller fram till höstrusket börjar bli obekvämt, typ September-Oktober.

Vinterhalvåret är det utegång från kl 6 till kl 20-23, beroende på vädret. Vräker det ner nederbörd i stort sett hela dagen, kommer de in en stund mitt på dagen. Ibland kan det tom vara så att de går ute på nätterna och står inne på dagarna om vädret vill sig så. Maten serveras tre ggr per dag. Fritt inne (iofs bara 8h) och rejält ute. Vill inte ge fritt ute förren jag har en foderhäck av ngt slag, mina hästar har en enorm fantasi vad man kan göra med hö, och då speciellt rundbalar. Kraftfoder enbart på kvällen.

På sommartid går de ute dygnet runt.
Resten av året så släpper jag ut dom vid vid 6-tiden på morgonen, och tar in dom mellan kl 20.00-22.00. Vid väldigt dåligt väder händer det att de kommer in tidigare. Dom fodras med kraftfoder 2 ggr per dag och hö 3-4 gånger per dag.

Sen har vi vattnet oxå, vid -10/-15 och uppåt är det väl inga problem, då är det vatten dygnet om. Men under det så blir det ett jäkla tråcklande. Tar upp till stallet i dunk, hett vatten. Innan det kommer i hink är det lite varmare än ljummet. Brukar hålla sig till lunchfodringen, då nytt hett vatten hälles i. Nästa omgång kommer i stallet på kvällen, men där brukar det vara fruset (hink och kallstall) på morgonen. Passerar det under -20/-25 får det bara bli vatten tre ggr om dagen :cry: och så länge det håller sig i flytande form.

Dygnet runt året om. Fri tillgång till grovfoder vintertid + kraftfoder om det behövs.

De har tillgång till ligghall, den används mest sommartid då flygfäna är som värst, då står de frivilligt där hela dagarna, på vintern är de ute för det mesta.

Fröken_Skåne skrev:

Ute dygnet runt från maj tom september. Övriga månader ute ca 12 timmar per dygn.
Kraftfoder/mineralfoder etc morgon och kväll. Hö på kvällen som helst ska räcka till morgonen (har dom ätit upp får dom påfyllning). Fri tillgång till hö i hagen (stor gräshage).

Ute dygnet runt sommartid (Juni-september) OM det inte öser ner som det gjorde förra veckan, då tog jag in dom på natten.

Vintertid är dom ute mellan 9 och 23 ca. Fodringar 3 ggr/dag. Att dom inte kommer ut förrän 9 beror på att jag jobbar natt o slutar 8,30..

nu i sommar dygnet runt, från juni-halva oktober.
I vinter kommer de gå ut vid 5-5.30 och in vid 18-19.
Nåt sånt har vi tänkt oss.

Dygnet runt på sommaren.

Vinter - Vardagar:
05.00-20.00
Fodras:
Morgon när dom kommer ut
Vid lunch
Vid 15-16 på eftermiddagen
På kvällen när dom kommer in

Vinter - Helger:
08.00-20.00
Fodras:
Morgon när dom kommer ut
Vid lunch
Vid 15-16 på eftermiddagen
På kvällen när dom kommer in

Sommartid:
ut 9 in 15
middag
ut ca 15.30
in när de kommer till grindarna.

Vintertid
ut 9
in 15 tidigare om vädret är mkt dåligt

Mestadels tävlingshästar
Svår FT, MSV A dressyr o hopp.

Fodras 3 ggr/dag sommartid + bete
På vintern får de ett extra mål med hösilage = 4 ggr/dag

Senast ändrad:

Min häst har precis tagits in på stall igen efter att ha gått ute dygnet runt i tre månader. Hon har inte stödfodrats alls. Var med henne på klinik i veckan och veterinären där blev förvånad över att hon fött sig så bra på betet!

Hon har precis flyttats till nytt stall, så jag vet inte hur det blir i vinter. Nu släpps hon ut vid 8-9 på morgonen och tas in vid 7-8, fodras morgon och kväll.

Dygnet runt under sommaren..

Undre vintern, ut 06-30, in mellan 20 - 21 .
4 fodringar

Mina går ute dygnet runt ca maj - september/oktober beroende på väder. Därefter går de ute ca 12 timmar/dygn med två fodringar ute och en-två inne. Det har fungerat bra!

Fröken_Skåne skrev:

Sommartid: dygnet runt från ca juni-augusti (september om vädret tillåter men det är sällan)
Vintertid: 8-20
Hästarna fodras 3 ggr/dag.

Plankar Sweets inlägg, med en liten justering, så slipper jag skriva själv. ;)

Dygnet runt året om. Fri tillgång till grovfoder vintertid + kraftfoder om det behövs.

De har tillgång till ligghall, den används mest sommartid då flygfäna är som värst, då står de frivilligt där hela dagarna, på vintern är de alltid ute.

Tack Sweet!
LIA

Min häst går ute dygnet runt (sommar) från maj till september.

På vintern så går hon ute från ca 7:00 och så länge hon vill och när väder tillåter, står hon vid staketet och vill in vid 16:00 så får hon gå in men om hon vill gå ute längre så okej, hon brukar vilja komma in vid 19:00 tiden :)

men hon avskyr regn o då vill hon in (ösregn, hagel, snöstorm)

Kram Chima

Fröken_Skåne skrev:

Sommar & vår- 6-8.00 fram till 21-23.00 beror lite på hur man jobbar och väder och vind.
Hästarna går inte ute dygnet runt eftersom den andra hästen i stallet blir jättetrött, dock brukar de få va ute dyngnet om i nån vecka och vissa dagar då och då. Synd, eftersom min häst helst inte vill va inne alls...*riktig utehäst trots att han tränas ganska mycket..*

Vinter & Höst- 6-8.00 fram till 20-21.00 allt beroende på väder, jobbtider, träning etc . Vissa dagar är de ute längre andra kortare..samma sak under andra delen av året..

De fodras med hö på morronen såpass mycket att de har fram till middagen, då ger de som bor på gården mer hö så att de har fram tills vi kommer på em-kvällen och rider eller tar in dom. Kan säga att de har fri tillgång= de behöver aldrig gå hungriga.
Samma sak på våren ända tills de helt enkelt inte äter hö längre utan det är gräset som gäller.
Kraftfoder morron och kväll förståss, året runt, min häst får dock bara mineraler på sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 028
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama