Hur länge fick era hästar stå efter Borelia?

K

Konie

Medicinerade ni dem? Har fått (trolig) diagnos på att vår 4 åring har HAFT Borelia. :eek: Ska vila i 3 veckor till (har stått sedan 20/6) och sedan lungt köras igång. Fick ni liknande ordination? Upptäckte ni det eller veterinär/ banveterinär? Hur märkte ni det på era? Vår visade inga av de generella tecken man vanligtvis (enl. vet.) kan se/ märka, utan bara hög puls och temp vid arbete.

Sv: Hur länge fick era hästar stå efter Borelia?

Vaddå trolig diagnos?? Har ni tagit prov eller inte?

Jag hade en borreliahäst för många år sen och han hade ALLA symptom, neurologiska, hältor, ödem, stelhet.....Jag behandlade faktiskt honom homeopatiskt och han blev helt återställd ( kommer INTE ihåg vad jag gav honom, detta var i början på 90 talet ) och startade och vann 6 lopp...tyvärr hade han också fått en skalm mellan revbenen som skadade lungväggen som unghäst så han kunde inte bruka sig fullt ut, kunde speeda max 200 m, men sprang iallafall in runt 150 000

Vi har en häst som har Borelia, honom går det inte att bota vad vi har förstått. Han är stel av och till, så han är mest bara i hagen och går som sällskap. Det är 2-3 år sen han fick diagnosen. Det är så synd att han fick Borelia för han var så bra på banan :( .

//trotterhorse

Vi har haft två med ehrlichios. Den första visade egentligen inga symptom mer än att pälsen var lite dålig med blekare hårstrån som vände sig lite utåt samt att hon började skvätta när man körde henne. Hon blev helt plötsligt en riktig pissmärr. Vi tog prover som visade låga värden på ehrlichios. Vi behandlade direkt i fem dagar med tetracyklin och den dåliga pälsen släppte direkt, men hon behöll sitt beteende så hon fick bli ridhäst istället.
Det andra var ett sto vi skulle leasa som just då gick på bete eftersom hon kommit tillbaka från tidigare leasingtagare i väldigt dåligt skick. Direkt jag såg henne kände jag igen den dåliga pälsen, hon var nästan svart och de ljusbruna håren gick inte att missa och de böjde sig också utåt. Jag begärde ett prov på henne och det visade också lågt på ehrlichios. Ägaren ville gärna att vi skulle ge henne en chans till på banan så han bekostade behandlingen hemma hos oss. Precis som på den andra började pälsen att släppa redan innan de fem dagarnas behandling var klar och hon gick snabbt upp i vikt och blev jättefin. Tyvärr var hon sönderkörd på många andra vis, och trots att viljan fanns kvar så gick det inte något vidare. Hon startade dock en gång och gick snabbare än hon gjort på flera år.
Nu är hon fölsto hos ägaren.
Veterinärerna menade på att med så låga värden så var det inte säkert att de var påverkade så vi fick välja själva om vi ville behandla eller ej. Om jag inte minns helt fel så vilade de bara en vecka efter de fem dagarnas behandling innan vi fick börja jogga dem igen.

Blondie

Vi HAR tagit prov på Hb/vita diff och klin. kem. Vita blodkroopar var normalt. Provsvaret visade på avvikelser gällande Trombosyter (för lågt). Vet. sa att det TYDER på att det varit Borelia eller (stavning?) Elichias (dock inte entydigt enl. vet). Rekommenderade nytt prov om 2-3 veckor OM det inte ger med sig (testas med att hon får göra ett jobb här hemma) och då kan ev. serum sättas in.....

Det enda vi märkt på henne var att hon i sista loppet "dog" efter halvvarvet och vid koll av temp och puls var de båda höga. Kändes "rullig" redan från början i loppet, även om hon själv ansträngde sig för att hålla travet. Ingen stelhet eller något av det som Martha beskriver. Det enda som märks är när vi ber henne om fart.
Springer glatt i hagen med god fart, har gjort det hela tiden. Humöret på topp.

Ska vi nöja oss med detta svar av vet. (dist.vet som jobbar mycket med häst) eller ska vi ta upp henne till kliniken tycker ni?

Jag vet inte vad dom mäter nu på fästingrelaterade sjukdomar men då så mätte man på titrar och det var det "bruna" röret och inte det man tar HB o vita på som gällde.

Senast ändrad:

Har ni inte tagit prover på borelia och ehrlichios? Har de varit i kontakt med dem så visar ju blodproven det långt efteråt.

Det kollades på de prover som togs och visade tecken på att det varit borelia eller ehrlichios men vet. ansåg att vila ett par veckor skulle räcka då inte värdena var så höga (avklingande?). Det labbet hade sett och gav dem misstanke ang. borelia/ ehrlichios var att det fanns så dåligt antal Trombocyter....

Det var vår egen misstanke direkt, men enligt vet. kunde det inte alls påvisas kliniskt.

Vad låg vita på då ? Jag är av den uppfattningen att vet kan ibland tycka att vissa värden är "normala" när dom inte är det. En av mina tex hade runt 5 i vita och det var definitivt för lågt för honom som brukade normalt ligga på 7, men enl vet så var det "normalt" ( vilket hästen visade att det INTE var)

..låga vita kan visa på att dom HAFT en infektion (Virus)

Dottern tänkte inte på att fråga om vad som vet. avsåg normalt, har inget att jämnföra med heller då denna dam inte varit här så länge så det är hennes första blodprov här och inget går att få ut från förra tränaren.

Behöver ju inte vara borelia eller ehrlichios bara för att det är lågt med trombocyter. Konstigt att de inte tyckte du skulle ta ett rent ehrlichia/borelia prov för att fastställa att den varit varit i kontakt med smittan. Precis som Martha säger så är det det bruna/röda röret som gäller för borelia/ehrlichia. Tycker nog att det ska kollas upp mer för säkerhets skull. Är det borelia eller ehrlichios som påverkar hästen så tror jag inte det går över helt av vilan. Blodproven visar ju alltid med låga titrar om de varit i kontakt med fästingrelaterade sjukdomar men de behöver inte vara påverkade av det som veterinärerna beskrev det. Visar de dock lite symptom så tror jag nog de behöver någon typ av behandling. Stoet vi leasade hade vilat längre, visserligen kan vi inte veta hur hon påverkats av viruset vid träning, men hon visade klar förbättring efter behandling.

Nytt prov ska tas om ca. 3 veckor, då ett rent borelia och ehrlichios prov om hom inte verkar bättre. Att ingen behandling sattes in var pga att värdena visade så lite förändringar från "normalvärdena" som vet. går efter. Ett av rören som togs (klin kem?) var röd/brunt.

Ska ha hit eqiuterapeuten för genomgång nu när hon ändå står, så helt bortkastad är inte vilan ändå....

Låter bra, alltid skönt att få gå igenom en ny häst ordentligt så man vet att allt är bra innan man drar igång. Skulle rekommendera dig att ta ett borelia/ehrlichia prov i vilket fall, även om hon är bättre när veterinären ändå kommer ut. Kostar inte så mycket mer och det är skönt att veta vad nedsattheten kan ha berott på.

Man ska nog inte tro att det är så enkelt att diagnosticera borrelia.....

Saxat från SVA:
-------------
utländsk litteratur finns ett mindre antal fall
beskrivna där forskare lyckats påvisa
borreliaspiroketer från leder och hjärna och
ryggmärg hos häst. Information från utländsk
litteratur kan dock inte automatiskt överföras
till svenska förhållanden då det kan röra sig om
olika borreliaarter i andra länder eller regioner.
En nyligen publicerad svensk studie (Egenvall
A. et al 2001) hittade inga samband mellan
antikroppar mot Borrelia burgdorferi och symtom.

Diagnosen baseras idag på sjukdomshistoria,
veterinär undersökning och påvisande av
antikroppar på laboratorium. Det är viktigt att
utesluta andra diagnoser då de beskrivna
symtomen även förekommer vid andra sjuk-
domar. Att ställa diagnosen enbart på påvisande
av antikroppar i blodet kan inte anses som korrekt,
då undersökningar visar att inte alla som
infekteras av bakterien får symtom.

Möjlighet till ytterligare laboratoriediagnostik vid
misstänkt borrelios är begränsad då
borreliabakterier är svårodlade och det finns få
laboratorier som försöker sig på detta. I Sverige
har ännu inga borreliabakterier hittats hos varken
häst eller hund. Påvisande av borrelia-DNA i
blodet med hjälp av en laboratoriemetod som
kallas PCR teknik är en annan metod som
provats, dock sällan med positivt resultat. På
SVA kan antikroppar påvisas i blodprov med en
laboratoriemetod som kallas indirekt
immunofluorescens (IFA) Den är framtagen
med hjälp av en svensk B. afzelii-bakterie.

Den svenska borreliabakterien korsreagerar
med de övriga tidigare nämnda borrelia-
bakteriernas antikroppar, vilket gör att testen
fungerar mot de svenska borreliaarter vi idag
känner till. Höga antikroppstitrar i blodet
påvisas med jämna mellanrum hos olika djurslag.
Hos människa har det visat sig att positiva
antikroppstitrar kan finnas kvar mycket lång tid
efter genomgången infektion (flera år). Hos häst
vet man inte hur länge antikroppstitrarna kvarstår.
------------------------

AM

.... och nu känner jag mig (om möjligt) ännu mer förvirrad

Öh, långt och krångligt att läsa så här sent på kvällen, men som jag förstår så står det precis som veterinärerna beskrev det för mig. Bara för att de har antikroppar, som jag antar är det som mäts i titrar, så behöver de inte ha symptom eller vara påverkade av bakterien. I all synnerlighet om titrarna är låga för då kan det vara ett tecken på att hästen utsats för bakterien för länge sedan. De kan dock vara påverkade av det även om provet är lågt. Riktigt höga värden tyder väl mer på en riktigt akut infektion av sjukdomarna precis som Martha beskriver. Båda våra hästar hade låga titrar men eftersom de hade lätta symptom så valde vi att behandla.

"prolemet" med dessa virus är ju att dom kommer i skov, så obehandlade kan få skov flera år efter...hästen i mitt fall var uppfödd på gotland och såld därifrån som ettåring..hans första symtom kom som tvååring och han hann få 3 st innan vi övht fattade vad det var. Det sista utlöstes av en hård bana och väderomslag.

Men en gång så tog jag prov på samtliga hästar i stallet och ca 10-12 st visade titer på antingen borrelia eller erlichia eller båda två..en del var helt opåverkade medans andra kunde ha diffusa hältor som gick "runt".

Det konstigast var att en häst ( som hade problem med hältor) visade titrar...provet 14 dgr efter visade NOLL..:eek: och efter en månad visade det skyhöga värden....så eg så litar jag inte på provtagning..en häst som har antikroppar har dom ju, dom försvinner ju inte bara på en vecka typ......

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 489
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 797
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har om man tittar på honom exteriört en något "underdimensionerad" bakkärra i förhållande till övriga kroppen :meh: Han är 6 år...
Svar
18
· Visningar
3 841
Senast: Wembley
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: terrific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka