Hur länge ensam?

J

java

Har fått hem den underbaraste lilla kattunge, som är 14 veckor gammal. Tog semester denna första vecka, så kissen gör sig ordentligt hemmastadd. Men, räcker det? Han är ensamkatt och jag bor ensam, så det blir många ensamma timmar, jobbar heltid på dagarna. Men, han verkar mest sova dagtid, med galna busryck :rofl: mellan tupplurarna!
När lämnade ni er kattunge ensam en hel dag utan sällskap första gången? Hur många timmar?
Kan säga att det lilla livet verkar mycket trygg. När jag fick hem honom gick han raka vägen till matskålen, sedan till lådan, och efter en inspektionsrunda somnade han i min famn.

mina fick vara ensamma hemma från första dagen, de var 13 veckor då de kom men de var 2 stycken syskon, tror att de sover mycket
mina är irriterade om jag är hemma hela dagarna för då kan de inte sova för matte kan ju göra något kul

Jag hade aldirg hjärta att lämna honom ensam nån längre stund. Istället blev det en till katt snarast så de kunde ha sällskap av varann. Innan jag fick hem den andre fick han följa med mig eller så skaffade jag kattvakt om jag skulle vara borta längre än ett par timmar.

Katter har inget tidsbergepp, som människor och hundar har. Så att gå och jobba är inget problem även om man bara har en katt...

Katter vet mycket väl om de är ensamma länge eller bara en kort stund. Mina katter beter sig väldigt annorlunda, beroende på hur länge de varit ensamma. Och då är de ändå två.

Så även om man själv intalar sig att "katter inte har nåt tidsbegrepp" så ÄR katten ensam 8-9 timmar om dagen - en tredjedel av dygnet då den inte har nån stimulans över huvud taget.

mandalaki

Hur förklarar du då att katten är pissförbannad om han lämnas ensam 8-9 timmar, men tycker det är ganska skönt att vara ensam ett par timmar om dan...
Eller att många katter väcker husse och matte ett par minuter innan väckarklockan, varje dag. Givetvis har katter tidsuppfattning...

Hur förklarar du då att katten är pissförbannad om han lämnas ensam 8-9 timmar, men tycker det är ganska skönt att vara ensam ett par timmar om dan...
Eller att många katter väcker husse och matte ett par minuter innan väckarklockan, varje dag. Givetvis har katter tidsuppfattning...

Har inte någon sådan erfarenhet.....katten so jag har nu är min fjärde. Visseligen är han numera både ute och inne, men tidigare fick han bara vara innomhus. Vi har lugnt kunnat lämna honom när vi jobbar, utan att man har sett tecken på att han mår dåligt på något sett. Men på kvällen har han inte varit själv sedan...men det kan ju inte vara många människor som har katt om de inte skulle klara en arbetsdag eller? För de flesta männislkor jobbar ju. En hund ska man ju däremot inte lämna mer en fyra timmar själv. Det är vad jag har lärt mig i allafall......mina katter´har kanske varit undantag då!!! :love:

det har jag hört att de inte har....

Du menar att det är så bara för att du hört det så är det så? Ok. Men kan du peka på någon vetenskaplig grund för det?

Alla levande individer behöver stimulans. Anledningen till att man inte kan lämna hunden mer än 4 timmar är nog att den inte har pisslåda inne som katten. Därmed är det inte sagt att man ska lämna en hund vind för våg om man hade haft en pisslåda. Det mår ingen bra av varken hund eller katt.

jag har två katter, och de roar sig ganska bra själva under en dag. Men blir jag borta i något dygn blir de väldigt "matte-kära" och lämnar mig nästan inte ifred på flera timmar.
Detta trots att min pojke fortfarande varit hemma som vanligt.

Jag vet faktiskt inte hur länge en ensam katt kan vara helt själv i en lägenhet utan att bli uttråkad eller deprimerad. Jag tror att det beror väldigt mycket på individen.
En katt kanske inte klarar av att vara själv i några timmar medans en annan knappt bryr sig om matte/husse är borta i några dagar...

det har jag hört att de inte har....

Du menar att det är så bara för att du hört det så är det så? Ok. Men kan du peka på någon vetenskaplig grund för det?

Alla levande individer behöver stimulans. Anledningen till att man inte kan lämna hunden mer än 4 timmar är nog att den inte har pisslåda inne som katten. Därmed är det inte sagt att man ska lämna en hund vind för våg om man hade haft en pisslåda. Det mår ingen bra av varken hund eller katt.

ursäkta då men det är väl bara arbetslösa människor och pensionärer som kan ha djur då!!!
Mina katter har i allafall klarat av att vara hemma medan jag varit på jobbet, men man kanske skulle fundera på kattdagis ;)
Det var väl frågan från början eller om hon kunde börja jobba eller kanske skaffa en katt till.......om jag inte minns fel hehe

Jag skulle skaffa en till kisse.

Vår första katt var ensamkatt i ett år innan vi skaffade katt nummer två. Våra katter har iofs aldrig visat sig sura när de varit ensamma på dagarna. Men de blir glada när vi kommer hem :)

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Hej! Vår ena katt har tyvärr gått bort och tänker nu på den katt vi har kvar och hur vi kan göra det så bra som möjligt för honom och...
Svar
15
· Visningar
2 535
Senast: KNUTEN
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 453
Senast: Kaching
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2