Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det påstås ju att fästingarna trivs som bäst när det är svalt och fuktigt och det är pga de milda vintrarna fästingarna exploderat och blivit så många fler
Jag satte nyligen på sista dosen av frontline på min.
Fästingar är aktiva så länge medeltemperaturen är över 5 grader +, vilket det lär vara ett tag till.
Tog bort mina för en vecka sedan. Effekten sitter i ett tag tilll ändå sålänge man inte badar hunden. Fästingarna finns än men vi är inte ute lika länge och hundarna ligger inte i gräset längre eftersom det är blött och kallt. Vi springer inte runt i högt gräs på samma sätt längre utan håller oss till kortklippt, grusvägar och rastgårdar. Effekten är nog rätt svag på halsbanden nu ändå. De har suttit sedan maj. Det ÄR mindre fästingar i år och de har inte haft en enda JAG fick en däremot i maj
Och jag trodde det var fler i år, vovve har haft flera stycken trots fästingmedel mot ingen förra året!
Men, till frågan så plockades en fästing idag från kompisens vovve, så här lever de då än och då bor vi i Umeå.
Här sitter halsbandet på tills medeltempen är under 5 grader, dvs minst en månad till, kanske t o m 2. Fästingsäsongen i skåne är från mars-november om vintern är kall...
Här skulle halsbandet sitta på nån månad eller så till också om det inte vore för att jag tror hon fått ett sår utav det Tyckte att jag med scalibor äntligten hittat något som fungerar ordentligt men så hittade jag såret nu när hon släppt all ull runt halsbandsläget...
Har ni haft mycket snö kan det vara orsaken. I Göteborg hade vi först massa minus utan snö sedan djup tjäle och lite snö och sedan en torrperiod igen och till sist mot slutet av vintern frös det på IGEN utan snö så ja mycket fästingar och mördarsniglar dog. Förra året kröp det på hundarna så fort man satte sig ngnstans i år inte en enda!
Hundavel & Ras När det gäller yorkie skulle jag stryka den pga de temperamenten man ser i Sverige idag. Rasen tenderar inte till att vara käck utan det...
Foder & Strö Förutom många bra tips i tråden och rutimer du redan har så föredrar jag att ha fri tillgång på grovfoder så att hästarna kan äta när de...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.