Hur länge brukar ni behålla...

Sv: Hur länge brukar ni behålla...

Det påstås ju att fästingarna trivs som bäst när det är svalt och fuktigt och det är pga de milda vintrarna fästingarna exploderat och blivit så många fler :eek:

Så mina får ha sina kvar ett par veckor till.

Tog bort hundarnas för ca 1 månad sedan. Då hade de haft dem sen i april/maj.

Tack för påminnelsen, dags att bestämma om herrn skall få en dos ExSpot till.

Jag brukar ha på scaliboret tills det är ordentlig nattfrost/snö ute. Ungefär oktober ut :)

Jag satte nyligen på sista dosen av frontline på min.
Fästingar är aktiva så länge medeltemperaturen är över 5 grader +, vilket det lär vara ett tag till.

Tog bort mina för en vecka sedan. Effekten sitter i ett tag tilll ändå sålänge man inte badar hunden. Fästingarna finns än men vi är inte ute lika länge och hundarna ligger inte i gräset längre eftersom det är blött och kallt. Vi springer inte runt i högt gräs på samma sätt längre utan håller oss till kortklippt, grusvägar och rastgårdar. Effekten är nog rätt svag på halsbanden nu ändå. De har suttit sedan maj. Det ÄR mindre fästingar i år och de har inte haft en enda JAG fick en däremot i maj ;)

Och jag trodde det var fler i år, vovve har haft flera stycken trots fästingmedel mot ingen förra året!
Men, till frågan så plockades en fästing idag från kompisens vovve, så här lever de då än och då bor vi i Umeå.

Här sitter halsbandet på tills medeltempen är under 5 grader, dvs minst en månad till, kanske t o m 2. Fästingsäsongen i skåne är från mars-november om vintern är kall...

Här skulle halsbandet sitta på nån månad eller så till också om det inte vore för att jag tror hon fått ett sår utav det :( Tyckte att jag med scalibor äntligten hittat något som fungerar ordentligt men så hittade jag såret nu när hon släppt all ull runt halsbandsläget...

Har ni haft mycket snö kan det vara orsaken. I Göteborg hade vi först massa minus utan snö sedan djup tjäle och lite snö och sedan en torrperiod igen och till sist mot slutet av vintern frös det på IGEN utan snö så ja mycket fästingar och mördarsniglar dog. Förra året kröp det på hundarna så fort man satte sig ngnstans i år inte en enda!

Liknande trådar

Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 764
Senast: Nota
·
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka