Hur länge behöver lusern pellets blötläggas?

J

Jacki

Ska börja fodra med lusern i pellets form men det stod inga rekomendationer på påsen angående blötläggning. Vet bara att de ska blötas. Vet ni?

Sv: Hur länge behöver lusern pellets blötläggas?

Jag blötlägger en liten stund före fodring, alltså typ 30 min eller nåt.Ligger det för länge blir i alla fall den sorten jag fodrar med som en oätlig gröt. Eftersom damen tycker lusern är bläigt är det bra att minimera det osmakliga ;)

Ska de svälla nägot eller blir de bara mjuka?

Varierar tiden för blötläggning lite beroende på när jag är i stallet. Men låter det alltid dra minst en timme i kallt vatten. Min häst bryr sig inte ett dugg om att det blir grötigt, så pelletsen är helt upplösta när jag fodrar.

Jag låter mitt svälla minst några timmar. Sväller massor, så jag brukar hälla på rejält med vatten.

Kom på att jag har en fråga till. Hur mycket kraftfoder är det som man kan ge per 100 kg häst och per fodring? ( Vetat men glömt pga av att jag inte behövt gett mycket kraftfoder förut)

Ytterligare en fråga! Räknas lusern till kraftfoder eller grovfoder? Ska lusern ges i begränsad mängd per fodring? (Har en D-ponny på 450 kg som jag ska ge 2.5 kg lusern pga att hon fallit ut ordentligt. Kan jag ge hela given, 2.5 kg, på en fodring?) Om jag måste dela upp det...håller det sig över natten till morgonfodringen? (Jag fodrar inte själv)

Det räknas till grovfoder. Det blir en ganska stor mängd om du ska blöta upp 2.5 kg och det är nog bättre att ge den uppblötta givan vid fler tillfällen än ett stort mål då det blir som en stor massa/gröt. Bättre då kanske att ge lusern hackad strå för att öka tuggtiden.

Det borde inte vara några problem att låta lusernpelletsen stå över natten OM det står kallt för att dela upp givan.

Man blötlägger så länge det behövs. Prova att känna. Det är den bästa rekomendationen.

min ena får lucern. ligger i blöt i ca 15 min innan utfodring,.. har ej möjlighet med längre..

till alla

kan man blötlägga lucernpellets i varmt vatten, eller är det inte bra? Sväller det snabbare i varmt vatten?

Du ska inte ge mer än 0,4 kg krafftfoder per 100 kg häst och utfodringstillfälle alltså till en ponny på 450 kg inte mer än 1,8 kg per gång. annars kan inte stärkelsen upptas utav tarmarna.

Kom på att jag har en fråga till. Hur mycket kraftfoder är det som man kan ge per 100 kg häst och per fodring? ( Vetat men glömt pga av att jag inte behövt gett mycket kraftfoder förut)

Se ovan, fast tänk på att lusern som diskuteras i den häsr tråden normal sett inte räknas bland kraftfoder. Det är stärkelserika kraftfoder som begränsningen gäller, dvs främst spannmål och de flesta färdigfoder.

Det var precis det som jag började fundera på! Om det räknas som grovfoder kan jag alltså ge allt på en gång. Eller vad tycker ni? Tänkte i så fall ge det på kvällen när hon har gott om tid i lugn och ro att äta upp. Det vore också praktiskt med tanke på att det annars blir, säg hälften, som får stå över natten och det är ju inte så jättekallt snart nog nu på nätterna.

Så mycket på en gång eller låta hälften stå över natten fast det ligger på lite plusgrader nattetid?

Tack för alla goda råd!

Jag sväller lusernen tills det är helt uppblött och blivit en gröt eller lätt rinnande.
Antingen över dagen/natten i kallvatten eller en halvtimme i varmvatten.

Hur mycket ger du och ni andra åt gången?

Jag tycker de olika märkena tar olika lång tid på sig att svälla.
Kraffts tar betydligt längre tid på sig. Hippos danska behöver bara några minuter.
// Linda

Det var precis det som jag började fundera på! Om det räknas som grovfoder kan jag alltså ge allt på en gång. Eller vad tycker ni? Tänkte i så fall ge det på kvällen när hon har gott om tid i lugn och ro att äta upp. Det vore också praktiskt med tanke på att det annars blir, säg hälften, som får stå över natten och det är ju inte så jättekallt snart nog nu på nätterna.

Så mycket på en gång eller låta hälften stå över natten fast det ligger på lite plusgrader nattetid?

Tack för alla goda råd!

Ett tips, ge hack istället för pellets då behöver du inte tänka på blötläggning.
Andledningen att det inte står angivet på påsen hur det skall blötläggas är att du inte måste blötlägga det då det är ett pelleterat "kraftfoder".

till alla

kan man blötlägga lucernpellets i varmt vatten, eller är det inte bra? Sväller det snabbare i varmt vatten?

Det sväller snabbare i varmt vatten och man kan göra det. Jag provade det dock och min häst vägrar äta lucernpellets som stått i varmt vatten, antagligen för att det blir fullständigt upplöst och äcklig koncistens, jämfört med att det i kallt vatten "bara" blir mjukt.

Jag blötlägger betfor och lucern samtidigt, alltfrån 12 timmar till 2-3 timmar innan utfodring och jag märker ingen skillnad. Har provat mig fram till en vattenmängd och koncistens som hästen accepterar och äter med god aptit, när pelletsen är mjuk men inte pulvriserad. Mer vatten och han vägrar.
Fodrar med Hippos danska lucern. Kraffts vill han inte äta, vet dock att det fick stå länge eftersom de pelletsen var stenhårda.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka