Hur länge behöver lusern pellets blötläggas?

Sv: Hur länge behöver lusern pellets blötläggas?

Jo du kan ju ge allt på en gång men förmodligen kommer den inte orka äta upp det direkt i alla fall. Jag ger inte så många dl åt gången för tillfället, men det sväller ju och blir en del iaf. Dangoent sväller asfort, klart på ett par minuter medan jag lägger på det andra fodret medan kraffts tar ett par timmar att svälla helt klart. Men det brukar räcka att låta det svälla det värsta och ge, man måste inte vänta helt klart.

Hippos danska lusern behöver inte ens blötläggas!

Jag tycker de olika märkena tar olika lång tid på sig att svälla.
Kraffts tar betydligt längre tid på sig. Hippos danska behöver bara några minuter.
// Linda

tänkte precis fråga vad är det för typ av pellets folk har, som behöver blötlägga så länge? :eek::crazy:

mina lusern pellets lägger jag i kallt vatten, går och blandar 4 påsar silage, och när jag kommer tillbaks ca 10 minuter senare max, är de färdigsvällda och helt uppluckrade till grönt. Klart. Inget krångel och inga konstigheter.

Man måste inte blötlägga någon typ alls egentligen, men det finns helt klart en risk för foderstrupsförstockning om man ger torrt. Jag ger Dangroent (de Danska) och de sväller supermycket. Några dl blir till ca en liter när det stått och svällt ca 10 min, det vill jag inte ska hända i foderstrupen på min häst iaf.

Hippos danska lusern behöver inte ens blötläggas!

Var har du fått det ifrån??

Leverantören rekommenderar ju t o m själva att den ska blötläggas!
Så här står det på deras hemsida:
DanGrönt Lusernpellets är ett pelleterat grovfoder framställt av lusernväxten alfalfa. Fodret har ett högt innehåll av lättsmälta fibrer och är en utmäkrt lysinkälla tack vare sin höga proteinhalt. Lusernpelletsen bör blötläggas innan utfodring.

Jag blötlägger den alltid, då den sväller rejält. Det tar dock bara ett par minuter, till skillnad mot Kraffts.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka