Hur länge äta med sked?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 003
Sv: Hur länge äta med sked?

tills de själva velat prova med den gaffel jag lagt fram...

Min Isak 2,5 år (snart 3) får både gaffel och sked så kan han välja vilket som är enklast, oftast väljer han gaffeln för det har ju mamma och pappa :laugh:

Det är ju bättre att låta barnet äta med sked så att den lille kan äta själv än att tvinga dom att använda gaffel om dom inte vill.

Tills för några månader sen (1,5 år nu).
Vi har köpt små och bra plastgafflar som han helst använder (maten fastnar bättre än på sked). Eller så använder han fingrarna.

Det beror på vilken mat det är, Freddan är tre, fyller fyra och jag dukar med kniv, gaffel och sked och han växlar lite vart efter han vill. Kött och sånt brukar han äta med gaffel och sen äter han ris och pasta med sked, ibland inte...

Alltid dukat med sked och gaffel, han äter oftast med gaffeln. Han är ju för liten för kniv men jag tycker det är bra att han tränar på att äta med båda händerna.

Allmän fundering bara.

Hur länge har era barn ätit med sked?

Tja sonen är 10 år och han äter så fortfarande med sked när det är soppa och sånt...:p

Däremot så började han inte med sked förrän han var runt året gammal, innan dess var det händerna eller gaffel som gällde, han vägrade nämligen äta pureer eller bli matad med sked:D... och hans lillasyster betedde sig likadant... typ:angel:

Liknande trådar

Mat Jag har ramlat av hästen och kommer under en längre tid enbart ha en arm att göra saker med. Vill hjälpa till så mycket jag kan hemma... 2
Svar
22
· Visningar
1 138
Senast: dobbis
·
Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 086
Senast: Dunet
·
Småbarn Ville skriva mindre, men det gäller bara längden, inte vikten eller något, så fick bli kortare. 🙈😅 Hur som, vi var hos BVC i går, på 6...
Svar
14
· Visningar
1 353
Senast: Araminta
·
Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka