Hur länge är ok att vänta på provsvar?

Mirre

Trådstartare
Tog blodprov den 5/3 för att jag misstänkte järnbrist. För det första var läkaren otrevlig som tusan och bokade in prov på folat och ferritin också, utöver Hb som jag bad om. Varför han gjorde det vete fasen, om han bara förutsatte att jag var gravid kanske (vilket jag inte är).

Jag förutsatte ju att det bara var ett enkelt blodprov som det varit alla andra gånger Hb har varit för lågt, inte fasteprov som nu. Läkaren kunde heller inte kläcka ur sig något om vad han bokade in för prover så det gick ju inte att ta några prover, jag hade ju ätit innan. Fick gå tillbaka måndagen efter och ta proverna.

Fick sedan ett brev där det stod "Järnvärdet är för lågt igen. Du har ett recept på Duroferon att hämta ut" O_o Ingenting om HUR lågt det är, jag vill ju veta vad värdet ligger på.

Tänkte att det borde synas i min journal på 1177, men nej. Det står bara "ovidimerat, ansvarig vårdpersonal har ej bedömt det" :confused:
Borde inte det vara gjort vid det här laget?
 
Tog blodprov den 5/3 för att jag misstänkte järnbrist. För det första var läkaren otrevlig som tusan och bokade in prov på folat och ferritin också, utöver Hb som jag bad om. Varför han gjorde det vete fasen, om han bara förutsatte att jag var gravid kanske (vilket jag inte är).

Jag förutsatte ju att det bara var ett enkelt blodprov som det varit alla andra gånger Hb har varit för lågt, inte fasteprov som nu. Läkaren kunde heller inte kläcka ur sig något om vad han bokade in för prover så det gick ju inte att ta några prover, jag hade ju ätit innan. Fick gå tillbaka måndagen efter och ta proverna.

Fick sedan ett brev där det stod "Järnvärdet är för lågt igen. Du har ett recept på Duroferon att hämta ut" O_o Ingenting om HUR lågt det är, jag vill ju veta vad värdet ligger på.

Tänkte att det borde synas i min journal på 1177, men nej. Det står bara "ovidimerat, ansvarig vårdpersonal har ej bedömt det" :confused:
Borde inte det vara gjort vid det här laget?
Nu är jag inte läkare, bara nördig, men både ferritin och folat är utredningsmarkörer i varför man får järnbrist, så helt rimligt.
Att de inte har bedömt det men skickat recept beror sannolikt på att det ligger på en signeringslista och att läkaren du hade antingen var där tillfälligt eller inte av tex påsklov/ledighet/sjukdom/sjuka barn/livet/andras påsklov hunnit kolla av utan bett någon annan göra det.

Hur länge som är ok att vänta beror på hur illa det är. Jag vet inte när du fick ditt brev och att vänta på journal får man nog göra i några veckor där jag bor om det dikteras. Labsvar fortare.Men det är väl inte det viktiga utan att du får medicin och vård.
 
För det första var läkaren otrevlig som tusan och bokade in prov på folat och ferritin också, utöver Hb som jag bad om. Varför han gjorde det vete fasen, om han bara förutsatte att jag var gravid kanske (vilket jag inte är).
Men va? Det är väl bra att han bokade prov på folat också? Och om man misstänker järnbrist så kollar man väl det? Jag har kollat folat många gånger och aldrig varit gravid, så fattar inte varför han skulle förutsätta det för att han vill ta det provet?
 
Tog blodprov den 5/3 för att jag misstänkte järnbrist. För det första var läkaren otrevlig som tusan och bokade in prov på folat och ferritin också, utöver Hb som jag bad om. Varför han gjorde det vete fasen, om han bara förutsatte att jag var gravid kanske (vilket jag inte är).

Jag förutsatte ju att det bara var ett enkelt blodprov som det varit alla andra gånger Hb har varit för lågt, inte fasteprov som nu. Läkaren kunde heller inte kläcka ur sig något om vad han bokade in för prover så det gick ju inte att ta några prover, jag hade ju ätit innan. Fick gå tillbaka måndagen efter och ta proverna.

Fick sedan ett brev där det stod "Järnvärdet är för lågt igen. Du har ett recept på Duroferon att hämta ut" O_o Ingenting om HUR lågt det är, jag vill ju veta vad värdet ligger på.

Tänkte att det borde synas i min journal på 1177, men nej. Det står bara "ovidimerat, ansvarig vårdpersonal har ej bedömt det" :confused:
Borde inte det vara gjort vid det här laget?
Ring vc och fråga?
Jag vet att jag fick mitt röntgensvar genom att ringa min vc. Vet inte när jag skulle fått det om jag inte kontaktat själv. Verkade inte som de hade en plan att ringa mig någon viss dag.
De har inget telefonnummer för provsvar eller liknande?
 
Tog blodprov den 5/3 för att jag misstänkte järnbrist. För det första var läkaren otrevlig som tusan och bokade in prov på folat och ferritin också, utöver Hb som jag bad om. Varför han gjorde det vete fasen, om han bara förutsatte att jag var gravid kanske (vilket jag inte är).

Jag förutsatte ju att det bara var ett enkelt blodprov som det varit alla andra gånger Hb har varit för lågt, inte fasteprov som nu. Läkaren kunde heller inte kläcka ur sig något om vad han bokade in för prover så det gick ju inte att ta några prover, jag hade ju ätit innan. Fick gå tillbaka måndagen efter och ta proverna.

Fick sedan ett brev där det stod "Järnvärdet är för lågt igen. Du har ett recept på Duroferon att hämta ut" O_o Ingenting om HUR lågt det är, jag vill ju veta vad värdet ligger på.

Tänkte att det borde synas i min journal på 1177, men nej. Det står bara "ovidimerat, ansvarig vårdpersonal har ej bedömt det" :confused:
Borde inte det vara gjort vid det här laget?
Ibland kan brist av vitamin/folat leda till brist på järn. Då räcker det inte att bara käka järntabletter för att komma tillrätta med problemet.

Det tar 2 veckor för osignerade prover att visas på 1177.
 
Du har ju fått svar via brev. Och det låter normalt att de inte skriver siffror, så brukar det ju vara.

I din journal på nätet dyker det upp så småningom. Det är ju inte så att vårdpersonal är skyldiga att signera direkt just för att du ska kunna läsa på nätet..
 
Tog blodprov den 5/3 för att jag misstänkte järnbrist. För det första var läkaren otrevlig som tusan och bokade in prov på folat och ferritin också, utöver Hb som jag bad om. Varför han gjorde det vete fasen, om han bara förutsatte att jag var gravid kanske (vilket jag inte är).

Bara Hb säger ingenting om varför man har anemi, för att veta det kollar man på andra prover, däribland folat och ferritin. Folat är en vitamin som behövs vid bildningen av röda blodkroppar och ferritin visar på kroppens järnlager.
 
Jag hade varit jätteglad om någon läkare kunde tänka sig att ta framförallt ferritinvärdet! Här vill de bara kolla hb vilket inte säger något alls om man som jag kan ha helt normalt hb men ändå väldigt låga ferritindepåvärden. Jag förstår inte alls varför du är irriterad? Det är väl jättebra både att du har fått hjälp och att de kollar ordentligt.
 
Jag börjar bli irriterad på att folk nästan söker saker att bli irriterad på gällande vården. Det vrids och vänds på saker för att de ska låta så dåliga som möjligt. Som om det vore tävling i vem som har sämst vårdcentral. Jag blir så trött.
 
Jag börjar bli irriterad på att folk nästan söker saker att bli irriterad på gällande vården. Det vrids och vänds på saker för att de ska låta så dåliga som möjligt. Som om det vore tävling i vem som har sämst vårdcentral. Jag blir så trött.
Eller hur! Som senast en kollega (som arbetar inom vården!) gnällde över att hennes make (som fått en stroke) inte fick veta när han skulle bli utskriven, att de dröjde för att de skulle göra en hjärtkontroll, att de ifrågasatte att han talade sluddrigt för ”det har han ju alltid gjort, han låter så”. Snälla nån, är det inte bra att de tar hand om honom?!
 
Du har ju fått svar via brev. Och det låter normalt att de inte skriver siffror, så brukar det ju vara.

I din journal på nätet dyker det upp så småningom. Det är ju inte så att vårdpersonal är skyldiga att signera direkt just för att du ska kunna läsa på nätet..
Jag har en osignerad journalanteckning från 2016. :D Fast den var inte viktig, bara någon anteckning som inte har med hälsan att göra. Läsa den kan jag göra ändå.
 
Jag börjar bli irriterad på att folk nästan söker saker att bli irriterad på gällande vården. Det vrids och vänds på saker för att de ska låta så dåliga som möjligt. Som om det vore tävling i vem som har sämst vårdcentral. Jag blir så trött.
I det här fallet reagerade jag också. Att bli sur för att läkaren tar prover "utöver det jag bad om", då har man nog missförstått sin relation till vården.
 
I det här fallet reagerade jag också. Att bli sur för att läkaren tar prover "utöver det jag bad om", då har man nog missförstått sin relation till vården.
Ja. Sen finns det en del folk som snudd på ljuger. De förklarar hur dålig vård som erbjuds alternativt att de inte får hjälp alls, då man vet att det erbjudits en massa olika lösningar men personen tycker inte de varit tillräckligt smidiga eller enkla eller exakt sådana som de vill ha (typ trycka på knapp och bli frisk)
 
I mitt landsting ser jag provsvaren samma dag eller dagen efter, vidimeringen kan ta längre tid men då de flesta svaren ser bra ut oftast kollar jag inte så mycket sen.
 
Ja. Sen finns det en del folk som snudd på ljuger. De förklarar hur dålig vård som erbjuds alternativt att de inte får hjälp alls, då man vet att det erbjudits en massa olika lösningar men personen tycker inte de varit tillräckligt smidiga eller enkla eller exakt sådana som de vill ha (typ trycka på knapp och bli frisk)

Exakt så!
 
Ja. Sen finns det en del folk som snudd på ljuger. De förklarar hur dålig vård som erbjuds alternativt att de inte får hjälp alls, då man vet att det erbjudits en massa olika lösningar men personen tycker inte de varit tillräckligt smidiga eller enkla eller exakt sådana som de vill ha (typ trycka på knapp och bli frisk)
Men du, om du har en beef med du vet vem jag menar så kan du väl ta det med henne istället för att skriva passivt aggressiva inlägg. Med tanke på vad du skrev till henne förstår man ju att det är henne du syftar på. Är det inte henne du menar så, tja det är väldigt likt det du skrev till henne i en tråd.

Tog bort användarens namn och pmar henne istället.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 061
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Någon annan som haft det? Båda serum järn och ferritin är jättelåga och jag känner verkligen att jag lider av järnbrist och har alla...
Svar
12
· Visningar
13 611
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp