Hur länge är era hundar ensamma?

nyponros

Trådstartare
Blev inspirerad av en annan tråd där åsikterna gick isär kring huruvida en hund kan lämnas 6 timmar om dagen eller inte. Hur länge lämnar ni era hundar ensamma varje dag? Är den ensam varje dag eller bara vardagar/ vissa dagar?
Vilken "maxgräns" har ni? Tycker ni att det är skillnad om man har en eller flera hundar?

Min cocker är vanligtvis ensam mellan 2-4 timmar om dagen (vardagar). Helger är hon antingen inte ensam alls eller så är jag ute med vänner några timmar.
Är jag ute och festar på helgen får hon vara hos mina föräldrar till dagen därpå.
Vid "speciella tillfällen" dvs om jag ska bort en längre stund och jag inte kan få hundvakt kan jag lämna henne upp till 6 timmar, men det händer sällan.
När min andra hund (som bor hos min mamma deltid) är hos oss så gäller samma maxgräns, jag tycker egentligen inte att det känns som att det är någon skillnad. De behöver ju fortfarande rastas och aktiveras på något sätt.

Nu pluggar jag och bor nära skolan med i snitt en lektion om dagen, så jag inser att det är väldigt lätt för mig att spendera mycket tid med min hund.
När jag är klar med studierna får vi se hur jag löser det, förmodligen med hundvakt.

Hur löser ni det med era hundar?
Jobbar/pluggar ni?

Sv: Hur länge är era hundar ensamma?

Vanligtvis är hunden inte ensam alls, förutom enstaka turer till affären. På dagarna är han med mig på jobbet och på kvällarna tränar vi. Vid de tillfällen han lämnas hemma beror det nästan alltid på att jag ska på fest eller liknande och då har jag inga problem med att vara iväg åtta-nio timmar. Det är kväll och natt så han sover ändå.

Jag jobbar o sambon pluggar. Vi går om varnadra rätt bra så de fleata dagarna är han aldrig ensam ibland blir det några timmar. Ngn enstaka gång har det blivit 6 - 7 timmar men det är väldigt väldigt sälklan. Han verkar inte må dåligt de gångerna, mer mitt samvete som svider :(

Jag pluggar och jobbar. Min särbo är hemma och ser efter dom längre dagar. Hur mycket och länge de är ensamma varierar men max tiden är närmare sex timmar, men det blir inte varje dag. Ett snitt är svårt att säga eftersom de vissa veckor kanske är ensamma 1 timme sammanlagt och andra så kanske det blir 5-6 timmar 4 dar i rad.

Skulle det krisa så skulle jagh, i alla fall gällande den stora hunden, hellre lämna enstaka dagar längre än 6 timmar/5 dar i veckan/52 veckor om året. Då förlorar man så mycket tid med dom så att säga.

Vår är i princip aldrig ensam, det är nästan alltid någon hemma. Vid speciella tillfällen, om hela familjen ska iväg, kan hon vara ensam max 6 timmar, men det har bara hänt enstaka gånger på de sex år vi haft hund.

Vardagar 4-6 timmar som max, oftast bara 3 timmar. Helger är han sällan ensam, bara om jag vill gå ut och skaka loss, då blir det kanske 4 timmar (får alltid komma sent till förfesten;)) Det är egentligen det mest negativa med att ha flyttat hemifrån....

*KL*

Min tik är två år nu och jag har fram tills nu haft det så väl förspänt att jag bott granne med mina föräldrar, så hon har i princip aldrig behövt vara själv, kanske ett par timmar någon gång ibland. Däremot har jag ibland lämnat henne "med flit" för att träna på det.

Nu har jag flyttat till ny stad för att börja plugga och det kommer att bli mer ensamtid, tyvärr. Tidigare har min maxgräns varit fyra timmar, vet inte riktigt varför, men det har känts som att det är lagom. Samtidigt tror jag egentligen inte att fyra eller fem timmar är någon större skillnad, för hunden. Jag har hittat en dagmatte som ska hjälpa mig nu när jag pluggar, men ibland kommer hon att få vara ensam ändå.

I morgon kommer det antagligen att bli runt fem timmar, och det svider i mig :crazy: men jag kommer att se till att hon är välaktiverad innan jag går, förmodligen med en lång cykeltur.

Skulle jag behöva lämna hunden ensam regelbundet, tex 4 timmar/dag 5 dagar i veckan skulle jag definitivt se mig efter en dagmatte eller liknande. Det går under en kort period och jag vet egentligen inte hur dåligt hunden mår av det, men jag vet hur jag mår om jag alltid har dåligt samvete.

Jag anstränger mig för att lämna min ensam en liten stund varje dag.Hon har haft väldiga problem med separationsångest och hamnar lätt tillbaka i det om hon är med matte/husse hela tiden.
Lämnas hon lite och regelbundet uppstår inte problem när hon måste lämnas.
Jag har alltid kunnat ha med henne på jobbet, samma gäller sambon. Vi har backup om vi måste ha hjälp längre perioder som funkar klockrent.

Jag har en tik som är 5,5 år. Då jag köpte henne var jag sjukskriven och hemma på heltid första året. Jag hade mkt hjälp från familjen under valp och unghundstiden och hon var aldrig ensam hemma mer än någon timme ibland. Tilläggas kan att hon första 1,5 åren hade en äldre vettig tik som "handledare".

När hon var 2-4 år pluggade jag på deltid och var borta 3 tim 2 dagar/vecka. När jag var ute på längre turer än 4 tim hade jag grannarna som hundvakter, men hon krafsade ofta på dörren och ville hem. När jag kom hem låg hon i sängen och brydde sig allra minst om att se mig igen ;)

När hon var 4 hade jag pluggat klart och sökte då nattjobb för att det skulle funka med hunden. Då var hon ensam hemma 10 nätter/mån och därutöver någon enstaka gång då jag hade ärenden. Efter 6 mån flyttade jag ihop med min pojkvän och sen dess är hon i princip aldrig ensam eftersom sambon jobbar dagtid och jag natt. Sedan i somras har jag varit ledig och nu börjat plugga på distans = perfekt för hunden.

Jag lämnar alltså väldigt sällan min hund, men det därför att jag inte behöver. Hon har aldrig haft problem att vara ensam utan snarare tvärtom. Hon kan bli skällig just när jag går men blir tyst ganska snabbt och ligger sedan och sover då jag kommer hem (vilket jag inte anser tyder på någon ångest).
Tackvare att min hund nästan aldrig är ensam, samt inte har problem alls med det när det väl händer, så gråter jag inte ihjäl mig om det någon gång (kanske 1 gng/mån) händer att hon blir ensam 5-6 tim. Det känns inte bra men jag tror inte det är någon fara så länge det är så sällan. I mina ögon har min hund det väldigt bra som är 5,5 år gammal och fortfarande aldrig upplevt hur det är att ha ägare som jobbar varje dag...

Vi är dagligen ute på promenader 1-2 tim och hon följer med mig till stallet de dagar jag åker dit och kanske inte hinner med nån långtur. I stallet har hon en hundkompis och de brukar vara ensamma i gårdshuset när jag rider och skottar skit.
Ibland känner jag att jag engagerar mig för lite i henne men samtidigt ser hon ganska nöjd ut. Det brukar jag tänka på när jag ser alla hundar som aldrig får göra annat än gå i koppel runt kvarteret eller är ensam hela dagarna när alla jobbar heltid osv:(

Jag har sån tur att min pensionerade mamma:love: har mina hundar när jag jobbar, hon går långa promemader och nån gång får dom vara själva om hon ska till frissan el tdl el dyligt...På helgerna när jag inte kör ( har travhästar) får dom vara med mig ...så mina är i stort sett aldrig själva..nu har dessutom min styvfar också gått i pension så när mamma är borta är han hemma.

Just nu har våra hundar det inte riktigt som jag önskar men eftersom det är en övergångsperiod så känns det ändå ok.
Både jag och sambon pluggar (går i samma klass) och våra hundar är själva när vi är i skolan. När vi går långa dagar går vi 8-15 med en timmes luchrast som spenderas med hundarna (bor bara ett par hundra meter från skolan och slutar ofta tidigare för lunch så minst 1 h mitt på dagen med hundarna). Vi går MAX tre sånna heldagar i skolan i veckan, varannan vecka går vi även en halvdag, 8-12. Vi har fyra hundar och tre katter så helt själva är de inte och ingen av hundarna har problem med att vara hemma själva. Vi har "nannycam" (=webcamera och datorn med i skolan) och de sover lugnt hela tiden. Totalt kommer de ha 21 sånna här veckor, 10 kvar så jag tycker det är ok.
Innan har min hund haft dagmatte och bara varit ensam när jag varit och handlat eller dylikt.
När sambon och jag är färdigutbildade räknar vi med att kunna gå om varandra och vi kommer ha en maxgräns på 4h/dag.

jag har lite olika tider i skolan men det längsta de är ensamma är mellan 7-8.30, 9.30-11.30 och 13-16. det blir ju några timmar men väldigt uppdelat. det är inte heller varje dag. nu när de är så gamla och sover lite mer så hade jag varit okej med att de var ensamma lite till någon enstaka dag.

jag tycker det är stor skillnad på NÄR hundarna är ensamma. mina är vana vid att vara aktiva på eftermiddagarna (för då har matte hunnit vakna och är på bra humör) och är jag hemma på förmiddagarna så ligger de ändå bara och slöar. det har t o m gått så långt att försöker jag träna/tävla på morgnarna så är det knappt någon sprutt i dem. samma sak på nätterna, då ligger vi och sover.

Hos oss är det lite olika, innan gick Alfons på dagis men nu ska han ha dagmatte. Han kommer vara själv mellan 7 och 8 och mellan 16 och 18. Han sover mest dessa tider varför vi tycker att det känns helt ok att han är själv då. Maxtid som han varit hemma själv är 5-6 timmar men det har kanske hänt 2-3 ggr under hans år hos oss, annars ligger min gräns på 4 h om han är rastad och aktiverad. På helgerna är han oftast aldrig själv, kanske nån timme ibland om vi båda måste iväg.

Min är ensam ungefär 6 timmar om dagen just nu. Uppdelat som så att jag lämnar honom ensam hemma vid nio, och hämtar honom vid tio då han får gå en promenad med mig och sina hundkompisar på hunddagiset där jag jobbar. Sen lämnas han ensam igen och hämtas nån gång runt två då han får ännu en promenad med sina hundpolare. Sen lämnas han hemma igen tills jag kommer hem vid fyra.

Anledningen till att jag gör så är för att han inte trivs alls på dagis, utan mår mycket bättre av att få ligga hemma och ta det lugnt, och bara följa med på promenaderna. Har lite tur som bor en kort promenad från jobbet.

På helgerna är han aldrig själv, med undantag för om jag vill gå ut nån gång, då har jag utan problem kunnat lämna honom i typ 9 timmar. Men då är han alltid väldigt välrastad och uttröttad så han sover som en liten bebis. Det vet jag eftersom jag har filmat honom när jag varit borta. :laugh:
Så länge han inte är understimulerad eller kissnödig, så verkar han inte alls ha något emot att vara ensam. Vi har tränat noga på det så det är något som verkligen funkar superbra.
Egentligen skulle jag väl kanske vilja minska ner på ensamtimmarna, men just nu så går inte det så jag ser till att den tiden vi har tillsammans är kvalitetstid med mycket aktivering osv. Han verkar inte ta någon skada av att ha det som han har det nu. :laugh:

samma här, oftast är han inte ensam alls men kan utan problem lämna honom själv en längre tid. då lägger han sig bara och sover och är lika nöjd ändå.

det är väl lite olika hur dom fixar att vara ensamma, min hund är rätt självständig, ligger gärna ute i trädgården själv också och spanar. medan andra hundar får hysterisk anfall om man går till affären en sväng..

jag tycker dock inte det är fel eller elakt att ibland låta hunden vara ensam, en lugn och harmonisk hund fixar det utan bekymmer. problem blir det när en hund är helt ensam hemma många timmar varje dag, tex från 8-17 och sen får en promenad runt kvarteret. känner till några ex där hunden till och med har suttit i bur hela dagen för att den inte ska tugga sönder saker. roligt liv.
:crazy:

men man får som sagt skilja på ibland och varje dag.

Sambon jobbar, jag pluggar. Vanligtvis börjar sambon kl 13 och jag slutar senast 17, oftast betydligt tidigare. I nödfall kan hunden följa med husse till jobbet, och har jag exkursioner kan jag ev. ta med honom.

Hittills har väl hunden varit ensam knappt 4 timmar, det är fortfarande på utökande. 4 timmar känns som en bra gräns nu, men enstaka gånger upp till 6 timmar skulle jag inte se problem med när han väl är äldre/van.

Snart kommer sambon börja plugga, när vi båda är klara kommer jag förhoppningsvis kunna ha med hunden på jobbet. Annars löser det sig då.

Jag har väldigt oregelbunden arbetstid så min får vara ensam (+3 katter) från 4 -14 timmars pass. Jobbar jag 8 timmar ca 2-3ggr/mån får hon vara ensam men när jag har 10 timmars pass eller 14 pass så åker vi hem till mig och hon får gå ut och får lite social samvaro. Som valp och unghund var hon med mig överallt förutom enstaka tillfällen då hon fick vara på ett pensionat, hon är nu snart 4 år och har inga problem med att vara ensam (enligt grannarna så säger hon inget) hon har aldrig förstört något eller haft sönder något mer än en mobilladdare som valp men hon har en leklåda med märgben tuggben och leksaker som hon använder ibland. (Jag jobbar halvtid så det blir inte så många dagar/mån).

Imorrn blir för övrigt första gången lillskiten är hemma (med den stora<) i sex timmar.

Jag filmar ofta honom för att veta hur det går, och han sover i princip hela tiden - byter ställning ibland.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 292
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 970
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka