Hur länge är det "normalt" för ett sto att gå över tiden?

H

Heira

Snart har vårat sto gått en månad över tiden, hur länge bör de gå innan man kontaktar veterinär? Har för mig att jag läst om hästar som har gått betydligt längre innan de fölat?

Sv: Hur länge är det "normalt" för ett sto att gå över tiden?

Sålänge man ser fosterrörelser och allt verkar bra så brukar det inte vara någon fara. Att de går över tiden brukar bara bero på att fostret helt enkelt inte är färdigutvecklat. Exakt tid tror jag inte finns, beror på individ till individ.

Du kan kontakta veterinär iallafall bara för att bli lugnad om du vill. Det gjorde vi ett par gånger när vårt sto gick över länge. Det kan få vara skönt att ventilera sina funderingar kring det här med övergångare. Av vänner får man mest bara höra skräckhistorier om föl som är för stora/överburna eller liknande :crazy:
Vi hade kontakt med en jättetrevlig veterinär som vi pratade med ett par gånger "bara för att få tröst". Dom sa att dom ahde blodplasma om det skulle behövas och hade "lagt undan en påse till oss" och informerade om var man hittade råmjölk om det skulle bli nödvändigt osv.
Men så länge stoet mår bra och äter bra och är piggt och käckt finns det ingen anledning till oro. Alla föl kommer ut när dom är klara! :idea:

Man sätter inte igång förlossningen på ston annat än i extrema nödfall. Risken för komplikationer är alldeles för stor...
Så länge stoet verkar må bra så är det bara att vänta ut henne, hon lär klämma ur sig det som finns i hennes mage när hon är redo för det. Det finns nog ingen som behållit fölet kvar i magen för evigt...

Första gången mitt sto var dräktigt gick hon över 5 veckor och 5 dagar. Fölningen gick jättebra, ut kom fölis med jääättelånga ben. Den kommer nog, var så lugn.

Även vi hade kontakt med veterinär under sista veckorna, men som sagt ser man fosterrörelser och stoet verkar må bra så är det bara att vänta. Men jag förstår att det känns som en evighet!

Låter löjligt, men varken förra gången eller denna gång har vi sett eller känt några fosterrörelser. :crazy:
Så det kan vi ju inte riktigt gå på.... men hon äter ju som hon ska, är tung och klumpig och därför seg och lite trött av förklarliga skäl...

Och du är helt säker på att det är ett föl i magen?
När var senast hon konstaterades dräktig?

Maria

Hon har mjölk och en gigantisk mage så jo, jag är nästan hundra. Men om du hade frågat mig för ett par veckor sen hade jag varit tveksam, funderade ett tag på om hon faktiskt var tom. Men nu råder det inga tvivel längre, det syns tydligt att hon är dräktig, och så mjölken dessutom. Den har ändrats från genomskinlig till att gå mot vita hållet, men ännu inte mjölkvit.

Hon är endast konstaterad dräktig på 22:a dagen, inte ultimat jag vet men det är ägarna som bestämmer och lilla jag har ju ingen talan tyvärr...

Förra gången såg vi som sagt inte heller några fosterrörelser eller kände något. Jag har känt något som KAN vara fosterrörelser men jag tycker det är jättesvårt att veta om det är fölet eller bara hon som andas och rör sig och har sig så magen hoppar och far. Med förra fölet (som hon fick -06) kändes eller såg vi inga tydliga fosterrörelser heller. Hon är svår att känna pulsen på också, otydlig dam helt enkelt....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 901
Senast: Kajsalisa
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: Mabuse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V