Hur långa webbers har ni?

SoNo

Trådstartare
Jag är på jakt efter webbers men jag är förvirrad över storlekarna.
Ibland står det one size, ibland står det 70 eller 80 cm, ibland står det 62 cm osv...

Så hur vet jag vilken storlek jag ska ha?

Vad har ni och hur långa är ni?

Sv: Hur långa webbers har ni?

Stigläder, ingen aning om längden som behövs, det lär bero på benlängden.

Har du långa ben så är 80 cm det som krävs, de räknas som herr. 70 cm ser man oftast för dam och 62 junior/ungdom.

Jag är ca 170 och har 80cm, herrmodellen tydligen :P

Kan tipsa om de som har nylonögla högst upp istället för läder. Mycket tunnare och smidigare att krångla på tighta fästen. En del märken har så tjockt och hårt läder att det knappt går att få på och det blir en obehaglig knöl under låret.

Senast ändrad:

Jag letar efter nylon fästen längst upp men de måste vara öppningsbart eftersom sadeln har fasta ringar...
Jag har hittat ett par men de var 62 cm så då känns det för kort, jag är 173...
Det ser ut som om jag får försöka hitta på e-bay, jag har letat som en dåre efter läder här i sverige, verkar typ omöjligt så det var typiskt att de var så korta =(

Hur menar du med öppningsbart? Har nog aldrig sett några såna faktiskt.

Det normala är nog att det inte finns spännen, möjligen kan det krävas för vissa "special" sadlar. Förslag är därför att leta på de ställen som har dessa speciella sadlar då det är mest troligt att finna dem där.

Ja det är supersvårt!
Som ni ser i länken är dessa 62 långa, så det är nog för kort :(

Tipset är som sagt, eftersom jag antar att du är innehavare av en bomlös sadel att då söka på ev ÅF utav dessa för där finns det såg jag. Länkning är tyvärr förbjudet.;)

Jo jag har kollat men denna ÅF säljer såna webbers där lädret också ska vikas in i öglan medans de i länken har nylon eller liknande som gör att det inte blir en knöl =)
Men jag ska fortsätta min forskning, jag lyckades hitta en till sida men där står det inte ens vilken längd de är i :S

Nej?

Jag har beställt ett par nu, får se om de funkar, osäker på storleken

Jag är på jakt efter webbers men jag är förvirrad över storlekarna.
Ibland står det one size, ibland står det 70 eller 80 cm, ibland står det 62 cm osv...

Så hur vet jag vilken storlek jag ska ha?

Vad har ni och hur långa är ni?

Jag har ett par i stl 60 cm, perfekt för mig som är 163 cm (korta ben).
70 cm var för långa på hålet längst upp :(

Va tvungen att mäta mina efter jag sett den här tråden och dom är 70 cm och jag är 173 cm lång. Har dom på ett hål rätt långt ut så hade jag haft längre hade det nog inte skadat men dom funkar som dom ska ändå :)

Blev så himla nyfiken ;-) . Mätte mina, har två, de hemma är på 70 cm och har dom uppe i fjärde hålet. De i stallet borde vara 70 cm också o är på tredje hålet. Olik sadel ger olika hål. Är kring 167 cm.

Blev så himla nyfiken ;-) . Mätte mina, har två, de hemma är på 70 cm och har dom uppe i fjärde hålet. De i stallet borde vara 70 cm också o är på tredje hålet. Olik sadel ger olika hål. Är kring 167 cm.

Samma här, jag fick länga mina 3 hål när jag bytte sadel. Det spelar jättestor roll var stiglädren är fästa och hur sadeln ser ut i övrigt.

Liknande trådar

Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
388
Senast: co-SMAD4
·
Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
730
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama