Hur långa tömmar

M

martina

Hur långa tömmar ska jag ha när jag tömmkör?
Hästen i fråga är en fjording.
Finns det någon bra längd som man sedan kan kombinera till vanlig körning med rockhard?
MVH

Var på en clinic om tömkörning i vintras. Tjejen som höll den, kommer inte ihåg namnet, men hon har tydligen samarbetat med A. Eriksson, sa att tömmarna bör vara 16 m långa(om jag inte minns fel). Man måste köpa spec. för tömkörning, för vanliga körtömmar är för korta(tydligen bara 12-14 m långa).

Jag tror också de ska vara 16 meter, men det beror också på hur du ska tömköra. Om du ska ha hästen på en volt runt dig är det bra med långa, annars tycker jag att det fungerar minst lika bra, om inte bättre att använda kortare tömmar också.

När jag tömkör storhästen på volt och "åttor" använder jag alltid 16 meters töm, men när jag ska tömköra i skog o mark har jag alltid 12 meters tömmen. Lättare att hålla styr på alla metrarna i backar och runt träd då tycker jag.

Glad

Har nu äntligen köpt 16 meters tömmar till ett förmånligt pris :bump:

Jag har bara 12 meter. Det fanns inga 16 meters. Men det funkar fint. :bump:

Jag har Hans Sidbäcks körbok...och det står där om man tömkör (inte på volt...) så ska man gå 1,5 meter bakom rumpan.
Och så står det att om man är rädd att bli sparkad så finns det inget förtroende och att hästan inte sparkar mot en som den tycker om och litar på.

Vad heter boken :confused:
Det är faktiskt så att hästar kan bli skrämda.
Du kan lita på den till 100% å den på dig. Men så råkar man snubbla till eller sparka till en sten som far iväg.
Så håll avstånd vänner!! :bump:

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 137
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 265
Senast: Derivata
·
Dressyr Onödig flams fråga 😁 Hur långa är ni och hur höga är era hästar?
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka