Hur långa tävlingsdagar är OK???

Sv: Hur långa tävlingsdagar är OK???

Uppklassningssystemet lämnar väl en del att önska som det är nu. Tycker mig se många som ifrågasätter detta, att det inte sköts som det är tänkt.

Poängsystem som rasklubbarna har baserat på antal startande kanske vore en idé?

Fast uppklassningen baseras ju också på antalet startande.... Fast är det endast en startande som då vinner klassen så lär ju denne få poäng, oavsett system

Fast uppklassningen baseras ju också på antalet startande.... Fast är det endast en startande som då vinner klassen så lär ju denne få poäng, oavsett system

Krävs det inte ett visst antal startande i klassen för att få poäng??

Enligt WRAS regelbok så måste det vara minst TRE startande i klassen för att den ska genomföras. Jag tycker att ungdomarna ska få starta sin enskilda klass ändå (även om det är två eller en i klassen, om de vill!), men det blir ju då utom tävlan, inget som rapporteras till WRAS och därmed inga poäng.

Nja. Är det under ett visst antal ryttare utgår inga poäng eller ett 1/2 poäng till vinnaren. Det finns säkert mycket smidiga system som går att införas på bästa sätt.

Att "tävla utom tävlan" är ett sätt, men frågan är om det är bra. Kan man inte få känslan att det ändå inte är så viktigt och att ungdomarna ändå hamnar på undantag? Kanske jag som är nojig, men jag tror att det är viktigt att ungas tävlande ska vara på riktigt.

Senast ändrad:

Kan hålla med helt och fullt. Men har ungdomarna ett val de själva kan göra ser jag inget problem. Vill man rida open som ung- go for it. Det jag tycker är tråkigt är att ungdomarna i många fall inte ges det valet, utan får snällt inse att klassen blev inställd- denna gång också.

Fast på tävlingar som har youth klasser har dom ju alltid det valet. Problemet är ju att det inte finns tillräckligt med startande för att en klass ska bli av. Har inte läst regelboken på ett tag men om det är minst tre startande för youth också så lär det ju bli problem på många tävlingar och då spelar det ju ingen roll om klasserna finns eller inte om inte det finns ryttare :(

Fast alternativet är ju som Segelflygarinnan skrev ovan, att man kör klasserna ändå! De är visserligen inte godkända ur uppklassningssynpunkt, men det kanske inte är så viktigt?

Vi hade en tävling i våras (visserligen utan ungdomsklasser) men med få starter. Beslutade att köra trots allt, och rapporterade enbart in de klasser som hade minst tre startande.

Ungdomsklasser har vi aldrig haft (finns knappt några ungdomar här :() men ska se till att det finns nästa år på våra tävlingar.

Titta på helgens tävlingar på Axvalla och Grevagården. Det finns flera klasser med en, två och tre ryttare. Efteranmälningar kan givetvis tillkomma, men klasserna kommer att köras. TL måste planerat med att klasserna ska köras och avsatt tid för dessa när man lägger programmet och ungefärliga starttider.

Men varför skulle det inte vara viktigt med uppklassning för youth? Jag menar det kan ju ses som en morot för ryttarna att tävla mer och komma upp i nivåerna.
Men visst skulle man ju kunna ge de alternativen, rid med open eller rid en icket godkänd klass.
Vi kör också alltid youthklasser oavsett antal starter men sist ville den enda ryttaren själv flytta till open efter första klassen, hon ville träna på att tävla inte på att rida ensam ;) men jag kan tänka mig att alla tycker olika om det där och frågan är ju egentligen hur vi ska få in mer ungdomar i klubbarna och ut på banorna

Titta på helgens tävlingar på Axvalla och Grevagården. Det finns flera klasser med en, två och tre ryttare. Efteranmälningar kan givetvis tillkomma, men klasserna kommer att köras. TL måste planerat med att klasserna ska köras och avsatt tid för dessa när man lägger programmet och ungefärliga starttider.

Har det kommit ut startlistor för helgen?

Menar bara att det kanske är viktigare för dem att få tävla mot jämnåriga än att ta poäng...

Gå upp i klass kan man ju göra ändå, även om jag ser det som en morot med poängen;)

Trist bara att man inte kan se sina poäng:(

Ah jag tänker att dom nog tycker det är viktigare att få tävla öht än vem dom gör det mot :p

Ja det är väldigt tråkigt att man själv inte kan se hur man ligger till i de olika grenarna, det hade vart intressant

Liknande trådar

Fälttävlan Tror det passar lite bättre som en egen tråd. Varför har vi ett planeringsmöte gällande fälttävlansterminen om det inte ger något...
Svar
12
· Visningar
1 989
Senast: mammaBerg
·
Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: Sellan
·
H
Hoppning hej :bump: :bump: :bump: Jag är lite nyfiken på hur lång tid ni brukar räkna att det tar för en ryttare att rida en hoppbana på...
Svar
5
· Visningar
1 145
Senast: Lollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama