Hur långa tävlingsdagar är OK???

Sv: Hur långa tävlingsdagar är OK???

Nejdå, jag vill absolut inte klanka på funktionärerna, men det går att förbättra saker och ting;)

Vissa tävlingar flyter otroligt bra, t ex har SCW en helt otrolig funktionärsstab (med rutin från många andra tävlingar!), där banorna byggs i rasande fart!

Är bra om alla arrangörer kan göra det så smidigt som möjligt, för såväl funktionärer som tävlande OCH intressant för publiken! Inte alltid helt lätt att få ihop, men jag tror alla strävar efter att bli så bra som möjligt???

T ex startanmälan, en timme före känns helt ok, då har sekretariatet tid på sig med listor, och de tävlande kan droppa in efter hand, borde bli lite lugnare...

Det finns mycket att göra för att optimera tävlingarna- helt klart, även om det finns kunnande i en del klubbar. Intresset för förbättringar och optimering verkar på sina håll vara lågt prioriterat och man gör som man alltid gjort, utan att fundera på varför.

Problemet med medlemmarnas ointresse gäller inte bara tävlingsbiten, utan allmänt kring föreningen, något som har inneburit att föreningen troligen kommer gå omkull inom snar framtid. "Skiten sitter i väggarna" som någon sa.

Haha, oj, kan man ha lunchpaus utan att något händer? :-D Det har jag aldrig varit med om öht, hade blivit komplett galen!

Tja domaren bör nog helst få äta och vila sig en stund....;)

Men hur länge har ni samma domare? Jag förstår när man hyr in domare utomlands i från på rastävlingar (glömde att då är det ju pauser, tänkte på engelska tävlingar i mitt förra svar som ju är inriktade på så många starter med så hög kvalité som möjligt för att gå runt), men behöver det byggas bana görs det ju under pausen. Eller har ni inte alls tävlingar likt dressyr/hopp? (dressyr olika domare/klass pga antalet oftast blir max, hopp är inte lika krävande så där har man samma med paus för ombyggnad av bana på typ 15 min mellan varje klass)

Nyfiken i en strut :-P

Ja hur ser en vanlig tävling ut? Hur många starter i varje klass? Hur många klasser och hur lång tid är varje ekipage inne inne på banan? Osv ^_^, väldigt intressant att se hur andra inriktningar har det :D

Det är helt olika, beroende på organisation och upplägg.. En flerdagarstävling inom AQHA kan ha 2-3 domare där alla bedömmer samtidigt och kanske 20-30 klasser på en dag? Är det halterklasser med så kan det väl lätt va 50 eller fler? :D Har faktiskt aldrig räknat, men skulle tippa på det.. Starterna varierar från 1-30 eller fler.. Beror helt på vad det är för klass.

Men jag tror att TS främst tänkte på WRAS-tävlingar när hon startade tråden, och då är det väl kanske 20-25 klasser/dag, en del går kanske klass-i-klass för att spara tid.. (Oftast tyvärr på ungdomarnas bekostnad) Och oftast är det nog 10-15st/klass.
Det är "alltid" (aldrig stött på nåt annat iaf) samma domare som dömer hela dagen, så nog behöver den kraken (och domarbiträdet) lunch och kissepaus!

30 klasser på en dag :rofl: tycker det är mycket med 8 klasser per dag. Men är oftast max 300 anmälningar går per dag så klasserna är långa och en halvtimmes banbyggnad och bangång emellan. Startanmäler innan man lastar ut.

Men jag tror att TS främst tänkte på WRAS-tävlingar när hon startade tråden, och då är det väl kanske 20-25 klasser/dag, en del går kanske klass-i-klass för att spara tid.. (Oftast tyvärr på ungdomarnas bekostnad)

Att ungdomarna inte sällan får stå tillbaka för att de vuxna ska leka tycker jag är så beklämmande. När man läser kommentarer efter tävlingar så tackar alla för ett bra arrangemang och i samma mening hyllar kvalitén på bullarna, sockerkakan eller vad det nu bjöds på. Att det kanske fanns några yngre (eller för den delen äldre) som gjorde sin tävlingsdebut nämns aldrig.

Ungdomarna får vackert vara med på nåder och deras insatser tas inte på allvar, trots att de i många fall både rider bland de bättre i hela tävlingen och även har framtiden för sig. Jag kan förstå frustrationen när man laddat för en tävling för att sedan få veta att klassen slås ihop med de vuxnas... denna gång också.

Visar det sedan att en av klubbens yngre förmågor är duktig finns det sällan någon stöttning och hjälp från sin WRAS-klubb att hämta. Vill man åka till stora tävlingar är man inte sällan sedd som en quisling. Det är många som berättar samma sak från olika delar av landet, så det kan inte vara utan grund.

Det är dax att man vaknar upp och tar hand om ungdomarna på bästa sätt och ser till att det ska vara roligt och lockande att börja och fortsätta att rida western. Sqha och Spha har clinicar direkt riktade till ungdomar, vissa är till och med gratis, utan krav på medlemskap och alla oavsett hästras och utrustning är välkomna.

De ungdomsklasser som går häromkring brukar endast slås samman om det är färre än tre starter, dvs klassen annars inte skulle bli av....
Har dock nån gång sett separata prisutdelningar (eller snarare särsklida priser till ungdom på prisutdelningen)

Men du har helt klart en poäng där! Ungdomar ska helt klart uppmuntras, de är ju framtiden för sporten!

Det är väl det som är problemet. Mindre än tre startande så slås klasserna ihop. De ska inte slås ihop! Om det så är EN ungdom i klassen, ska den genomföras. Det tar inte hela dagen extra, men kan betyda våldsamt mycket för den startande. Att luta sig mot WRAS-regler är att göra det lätt för sig. Ändra reglerna- svårare än så är det inte. Andra föreningar kan genomföra det, varför inte WRAS?

Håller med, och tar upp det i WRAS ;)

Det gör du rätt i.

Å andra sidan så kanske det finns mer brådskande saker att reda ut inom den föreningen för att den överhuvudtaget ska överleva. Jag skulle inte sätta en krona på att den gör det tyvärr. Synd kan tyckas, eftersom mångas första kontakt med westernridning skett genom denna förening.

Varför så negativ?

En utredningsgrupp har ju tillsats för att se hur organisationen ska se ut. Försvinner WRAS så försvinner ju en betydande grupp westernryttare, knappast bra för sporten....

Amen! Ungdomarna är vår framtid och de ska alltid få rida, oavsett! Är de själva i klassen kan man fråga om de vill rida klass-i-klass med Open (pleasure t.ex..), men i vår klubb ställer vi aldrig in youthklasser!
I lead-line-klasserna som vi har på träningstävlingar får alla ungar rosett, ni skulle se deras glada ögon!

Varför så negativ?

En utredningsgrupp har ju tillsats för att se hur organisationen ska se ut. Försvinner WRAS så försvinner ju en betydande grupp westernryttare, knappast bra för sporten....

Är inte negativ, men läget är mycket illa. Den transparens som efterfrågades lyser med sin frånvaro.

Folk hoppar av sina uppdrag(man kan ju fråga sig varför) och den tillsatta gruppen som ska se över organisationen ska lämna en rapport i November. En rapport som ska bli mycket intressant att läsa. En inte allt för vild gissning om att rapporten säger att distrikten behövs och att det på det hela är ganska bra med wras mående.

En betydande grupp westernryttare försvinner inte när wras klappar ihop, de söker sig till andra föreningar, vilket man redan ser på nya medlemmar.

Tyvärr finns inga andra föreningar där jag, och många andra håller till......:(

Jag hoppas på en rapport som ser till medlemmarnas bästa, och förväntar mig enbart det! Känns som att det finns kompetenta människor med i gruppen, och jag hoppas att de kan hitta ett bra sätt för förbundet att jobba.

Väldigt OT, men bara som ett svar....

Det är väl det som är problemet. Mindre än tre startande så slås klasserna ihop. De ska inte slås ihop! Om det så är EN ungdom i klassen, ska den genomföras. Det tar inte hela dagen extra, men kan betyda våldsamt mycket för den startande. Att luta sig mot WRAS-regler är att göra det lätt för sig. Ändra reglerna- svårare än så är det inte. Andra föreningar kan genomföra det, varför inte WRAS?

Problemet är väl mest i pleasure och horsemanship. Där är det ju inte speciellt kul att gå in som ensam youth. Ungdomarna i vår klubb är så pass duktiga att dom lätt vinner över många av vuxenryttarna och jag tror att dom får ut mer av att rida dom klasserna ihop med open, men med en egen prisutdelning

Problemet är väl mest i pleasure och horsemanship. Där är det ju inte speciellt kul att gå in som ensam youth. Ungdomarna i vår klubb är så pass duktiga att dom lätt vinner över många av vuxenryttarna och jag tror att dom får ut mer av att rida dom klasserna ihop med open, men med en egen prisutdelning

Kan hålla med helt och fullt. Men har ungdomarna ett val de själva kan göra ser jag inget problem. Vill man rida open som ung- go for it. Det jag tycker är tråkigt är att ungdomarna i många fall inte ges det valet, utan får snällt inse att klassen blev inställd- denna gång också.

För att då spinna vidare OT...

Ponera att Youth skulle gå separat, oavsett antal starter. Hur ser ni övriga då på uppklassning?

Ingen alls i youth? I annat fall torde dessa komma upp rätt snabbt i klasserna pga få starter, dvs att de ibland rider ensamma..

Bara en fundering;)

Liknande trådar

Fälttävlan Tror det passar lite bättre som en egen tråd. Varför har vi ett planeringsmöte gällande fälttävlansterminen om det inte ger något...
Svar
12
· Visningar
1 989
Senast: mammaBerg
·
Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: Sellan
·
H
Hoppning hej :bump: :bump: :bump: Jag är lite nyfiken på hur lång tid ni brukar räkna att det tar för en ryttare att rida en hoppbana på...
Svar
5
· Visningar
1 145
Senast: Lollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama