hur långa skaklar?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en rockard inköpt till mina shettisar, fast jag tycker nästan att den är lite i största laget för dem. Eller rättare sagt, har lite långa skaklar.
zebriks1.jpg

Jag är inte 100% säker på att det verkligen var shettisstorleken jag fick när jag köpte den...

Nu funderar jag på om denna vagn kanske till och med skulle vara tillräckligt stor/ha tillräckligt långa skaklar för att fungera till min C-ponny, om jag skulle få för mig att köra in henne.

Så frågan är, hur långa skaklar behöver man ha? Hur vet man om det är lagom?

//superamatör när det gäller körning...

Tillägg:
ponnyn på bilden är drygt en meter hög

Senast ändrad:
Sv: hur långa skaklar?

Jag har lärt mig att det ska vara lika långt bak till svängeln från hasen som det är ner till marken från hasen på ponny. Har man ingen svängel så är det väl ungefär lika bak till vagnen. :) (men jag rekommenderar verkligen att ha svängel och draglinor, samt baksele)

(diskussion om sele, svängel, baksele etc kan vi ta ngn annan gång - viss koll på detta har jag ändå - fotot är från 2004 och vagnen dras med travsele vid det tillfället, lades ut bara för att visa storleken på vagnen)

Du får nog in i en b-ponny i de skacklarna, c-ponny kan nog bli tight och en säkerhets-risk (tror du sitter för lågt i den vagnen).

för att svara på din fråga MÅSTE man ha en svängel;)
det ska vara ca 50 c från svängels till hästens bakben och då kommer denna vagn att bli bra till din shettis, Om du spänner på denna vagn på en c-ponny kommer de se så här "fint" ut.

Shewttisvagn påkopplad till c-ponny :D inte så snyggt men de gick att köra in med i alla fall.
Men inget jag skulle göra om nu när jag vet skillnaden=)
och här har jag dessutom ingen svängel:o vilket gör att skacklarna ser låååånga ut.
Hade jag haft en svängel hade de inte varit lika illa/långa, även om de är en aaaaningens för långa så hur man tänkt haft en shettis i denna vagn är ju lite klurigt:meh:

Jorunnkoumlrsfoumlrstagaringngen_zpse7f7d2d4.jpg

Ser lite bättre ut idag när jag köpte en vagn som är gjord för C-ponny:)

1969173_10152596851988998_2043448887_n_zps50827f6d.jpg

Så helt klart att en svängel sväljer en hel del av skakelns längd:)

Att du kör med travsele är ok på plant underlag som på bilden, men ska du börja köra ut så du börjar köra i upp å nerförsbackar ska du ha en annan sele med draglinor och baksele och svängel på vagnen..
Annars ska du inte köra ut utan hålla dig på travbanan,, paddock, ridhus,

Så man kan inte bara kommentera vagnen utan att komma i på svängel, sele och underlag. Sorry:)
Detta är mest för att andra som kanske läser och bara då ser bilden tror att bilden är rätt.:)

Då ska du lägga in tråden under trav om du kör med travsele utan svängel för där är det okejoch kan få bättre "råd", här inne är det 3 momentskörning och i de är det tabu att köra så och man kommer alltid bli påmind om de här inne.

:)

Det är märkligt att man ska behöva bli otrevligt bemött för att man har kört med travsele och visar en tio år gammal bild på det!. :meh: Det är ju inte direkt så att man blir mer sugen på att försöka göra rätt när man hela tiden blir idiotförklarad. Fundera lite på det kanske!
Det faktum att jag lägger frågan här och inte på travsidan kanske kan ge en ledtråd...

1 - Jag har inte sagt NÅGOT ALLS om vad jag avser ha för sele om jag kör in min C-ponny
2 - Hur mycket utrymme en svängel tar av skakellängden beror förmodligen väldigt mycket på hur svängeln är placerad på vagnen.
3 - oavsett om man har en svängel eller inte, så lär det väl finnas någon form av gräns för hur långa eller korta skaklar men behöver ha för att det ska vara tillräckligt med utrymme för hästens bakben att röra sig utan att det blir risk för att man slår i korgen bakom.
4 - där jag bor finns (tyvärr) inga backar att köra i, så du behöver inte bekymra dig över att jag kommer ta livet av mina ponnyer genom att använda travsele. Det är kanske också så att jag använder olika utrustning just beroende på hur ponnyn ska arbetas vid respektive tillfälle... :idea: Som du ser på bilden så kördes ponnyn ifråga i ett ridhus just då, för tio år sedan! '

Förlåt så förbankat mycket för att jag ställer en fråga som tydligen trampar några på tårna.

Och såvitt jag vet är körning en hel del mer än tremomentskörning. Eller är hobbykörning helt bannlyst? Och brukskörning?

Senast ändrad:

Tycker inte du ska klaga på ameo när du har en baksele som sitter fruktansvärt dåligt på din egna bild...

Detta är mest för att andra som kanske läser och bara då ser bilden tror att bilden är rätt.

Fundera på detta och titta på din egen bild.

Den här delen av buke heter körning, inte tremomentskörning, annars får jag ju hoppa av fort då jag än så länge bara kör med loksele.

/AA

Jag ska utveckla min fråga lite till.
Jag har en 4-hjulig vagn också, där svängeln som ska vara där (den var borta när jag köpte vagnen begagnad, ska köpa en ny när tillfälle ges, har använt en provisorisk variant de gånger jag kört med vagnen) kanske tar 10-15 cm av skaklarnas längd. Det finns ett skruvhål för att fästa den på tvärstaget mellan skaklarna.
fyrhjuling_zpseb0d2b74.jpg

OM jag nu skulle få för mig att köra in nämnda C-ponny OCH jag skulle få för mig att låta tillverka nya skaklar till denna vagn, i rätt storlek - HUR ska jag då mäta på ponnyn för att veta vilken längd jag bör ha på skaklarna och hur brett det ska vara mellan dem? Kan man ange någon standardlängd för att passa liten C-ponny? Bredd vid basen respektive vid fästena? Och kan man i så fall använda samma skakellängd när man kör shettis med vagnen, eller måste man byta mellan? (de nuvarande är lite krokiga så det blir lite konstigt när de är olika)

Senast ändrad:

Vänta lite här nu.. otrevligt bemött? Kan inte läsa någonstans de jag skrivit till dig som skulle vara otrevligt:cautious:

Däremot har du en väldigt tråkig ton mot mig och det gör att jag faktiskt inte ens vill bemöda mig med att diskutera med dig när du är så mot mig.

Så du få ha en fortsatt trevlig kväll hej!

Jag hade försökt hitta ett ställe som tillverkar skacklar där du kan reglera längden själv.

Jag hade tagit längden på hästen från där skackeln hamnar i selen till svansen + höjden från has till mark (lodrätt) + kanske 30-40 cm till godo eftersom det är bra att ha något för lång skackel än något för kort. Men om du tittar på "modernare" vagnar så ser du att det går att reglera längden.

Slänger in en bild på medkuskshästens vagn (och jag hoppas det är tillåtet eftersom det är en brukshäst ;))

1911825_10201657677499782_223490478_n.jpg

Ameo, jag har storhästskaklar till min vagn för tillfället men ska kapa av dem nu i dagarna, jag kan passa på att mäta mina då så kan vi se om det kan ge dig ett bättre mått att utgå ifrån?
Det viktiga är, som du vet ;), är att hästen kan ta ut baksteget utan att smälla i vagnen eller eventuell svängel.
Vissa hästar kommer undan kvickt med sina bakben och då kan du ha den närmre anspänd, vissa, som min, är en slashas och drar benen efter sig, honom har jag lite längre från vagnen så jag slipper riskera hans ben.
Skulle han sättas i sulky eller speedcart är det en annan femma, där är han snärtig som en liten iller och kommer undan väldigt snabbt.
Han är så nära med rumpan att det utan problem går att klappa på honom efter målgång, det går INTE i rockarden :p

ja tack, gärna! :)

Nu är det ju inget som brådskar, jag vet inte än om det kommer bli nån inkörning alls. Utan det var mest en tanke som skavt, så jag tänkte ställa frågan först innan jag ens ställer vagnen i närheten av den lilla sänsliga pinsessan... :love:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Solis
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 455
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar