Hur långa och breda skakler ska man ha till en Haflinger?

Rosen

Trådstartare
Ska ta nya tag och försöka köra in min Haflinger. Nu är det så att jag har köpt en rockard som tidigare är använd till en Haflinger men jag tror att den är i kortaste laget till min Haflinger och även för trång. Skaklerna är 150 cm långa till fästet och 55 cm breda. När man ska spänna för hästen så går dom dit men hästen får inte spänna sig det minsta eller stå snett för då går dom inte dit. Jag ar bestämt mig för att förlänga skaklerna och även bredda dom och nu undrar jag hur mycket? Finns det någon på Bukefalos som har en D-ponny som min och vet ungefär hur långa skaklerna är och även hur breda. Tacksam för svar.

I boken "Att köra häst" står att skaklarna ska vara cirka 2 meter långa för att passa en häst på 150 centimeter, och bredden cirka 55-60 cm.

Jag tror det är dumt att förlänga skaklarna. Risken är att de inte håller utan går av vid svetsfogen. Jag tycker du ska sälja rockarden och köpa en större som passar till din häst i stället! :)

:banana:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 490
Senast: Saeta
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
2 088
Senast: Texaz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur