hur långa är era ridturer och hur ofta rider ni ut.

F

fjordinghanna

Tänkte det skulle vara kul och höra lite hur andra brukar göra när ni rider ut, är ni flera stycken, är ni ute flera timmar , vad har ni för ridture r mm.
Jag och två pers till brukar rida ut mellan 1-2,5 h , 3 ggr i veckan. Har massor olika ridturer. Brukar bli att man under vardagarna rider 2 st 5-8 km turer och på helgen oftast mer än milen , vi tar det rätt lungt. Vår favorit tur på 1,5 mil tar lite mindre än 2 h.

Sv: hur långa är era ridturer och hur ofta rider ni ut.

Jag rider väl 1-2 timmar. Brukar köra mycket trav och en del galoppintervaller, allt beror ju på vilken kondis hästen har men just nu ligger vi till så. Kör sktirrpauser oxå såklart och alltid lång avskrittning.
Tycker bäst om att rida själv men oftast så brukar vi vara 2 ute på ridturer. Beror ju på när folk är stallet. Vi har massa olika ridvägar, brukar väl bli en mil sammanlagt när jag är ute, plus, minus dock.

I vårt nya stall har vi massor av trevliga ridvägar. Jag brukar vara ute allt från 1 timme till 3 timmar oftast när jag rider ut, sedan kan det väl bli både kortare och längre turer. Ibland tycker jag om att rida ut själv, men oftast brukar jag ordna med flera av mina medryttare att vi rider ut tillsammans.

Jag har tyvvär inte tillgång till så mysiga ridvägar :cry:
Det är mest stenig jävlig grusväg runt mitt stall.... :mad:
Så jag rider nästa aldrig ut mer än en timme om jag rider själv...
Men om jag rider med någon så kan vi vara borta längre då man kan rida till skogen och olika motionsslingor. Får sån träsmak i baken efter en timme, otränad som man är.....

olika. Har 2 rundor som tar ca 40-80min beroende på vad man gör (enbart skrittar eller lägger in annat) sen har vi bra ridturer som tar ca 2 timmar. fast då är mkt skritt inberäknat.

brukar till 90% rida ut med andra då både jag och pållan tycker det är mkt roligare :D

Rider oftast ut 1-2 timmar och då travar jag ganska mycket och lite gallop blir det också (oftast)

//Michelle

Vi har också väldigt bra ridvägar och jag rider ut mellan 2 och 3 ggr/vecka. Arbetet ute är beroende på hur hästen tränas och rids rent allmänt just då. Kan bli en skritt runda på nån timma, eller ett klättrings pass, eller en längre, upp till 2 tim runda med mycket intervaller i trav och galopp.

jag har gärna sällskap men försöker även rida ut själv iallafall hälften av gångerna då jag får mest gjort med hästen då och träningen blir mer fokuserad än när jag har sällskap.

Jag rider jämt ut pga bristen på ridhus och paddockar här i närheten. Men nu när transporten är klar så ska det åkas till ridhuset minst två gånger i veckan.
Annars har jag ridid ca 5 ggr i veckan ungefär 1 timma per gång sen jag fick honom. :)

Jag rider alltid med min syster.
Vi rider ut 4 ggr i veckan, ibland 3, då en av veckans 4 motionsturer ibland blir på ridbanan.

Vi har rundor allt från 45 minuter och 2,5 timme. Sen beror det ju på vilket tempo man håller hur fort det går.. :p

rider mellan 30min -1,5 h 4 dagar i veckan ute i skogen... sedan två dagar i ridhus...

Jag brukar rida ut 3-6 dagar i veckan, däremellan varvar jag med promenader och annat arbete utan ryttare, eller ibland lite dressyr i paddocken. Mina uteritter brukar vara minst 1 timme, oftast 1,5 eller 2. Nån eller ett par gånger i veckan rider jag ut över 2 timmar också.

Jag föredrar att ha sällskap, utom lite då och då jag jag uppskattar att rida själv. Oftast har jag sällskap av en kompis från ett annat stall, så det blir både och då jag rider ensam till mötesplatsen och ensam hem igen när vi skilts åt.

Det finns hur mycket olika skogsstigar och rundor här som helst.
Rider alltid ut med valacken när han rids, eftersom han tränas.
Just nu brukar vi ut och trava/galoppera 1 mil, galoppintervaller, klättra, skritta i skogen mm.
Lite svårt att trava 1 mil på ridbanan. Brukar oftast rida 45 min - 1 timme.
Ibland längre, upp till 2 timmar men då är det mkt skritt.
Rider nästan alltid själv. Det är ingen annan som brukar rida ut och trava 1 mil i stallet.

Stoet rider jag ca 2-3 ggr i veckan. Rider alltid ut i skogen, brukar bli 1-3 timmar.
Ibland rider jag själv, ibland med sällskap.
Annars tömkör jag ca 3 ggr i veckan i skogen, då jag även lägger in dressyrarbete på volt på olika fält. Nån gång tömkör jag på ridbanan med bommar.

Jag rider ut ca 5 dagar i veckan, det varierar mycket hur länge jag är ute. Men vanligast 1 - 1,5 h. Också rider jag i rihuset 1-2 dagar i veckan ca 1 h. Sen beror det på hur hårt jag har ridit också. Vissa agar vilar hon också, jag brukar tömköra minst en dag i veckan bara för att variera ridningen ibland hoppar jag också men det händer inte så ofta..

Jag rider för det mesta själv eftersom jag sällan har någon att rida med skulle gärna ha sällskap oftare. Rider sällan mer än en timme, vägarna är inte dem bäst och korta

Rider alltid utomhus, dressyr sköter jag på åkrar och ängar. Uteritter blir det allt från 3-7 dagar per vecka, mellan 1-3 timmar per gång normalt.

Jag brukar se till att komma ut åtminstone varannan dag, då olika länge men runt en timma, det blir vanlig ridning skritt trav och galopp, ibland klättrar vi och hittar på andra saker, för att göra ridningen så allsidig som möjligt. Nu har jag dock en häst som är mkt obekväm med att rida ut, så jag gör det bara var tredje dag. Å andra sidan rider vi utomhus varje dag, men i en paddock.

Senast ändrad:

just nu blir det enbart 1 timmes skritturer efter skolan då det i stort sätt bara finns asfalt där det är upplyst, inte så jättekul att bege sig ut vid de kolsvarta vägarna.

Annars är en normal ridtur från 2 timmar och uppåt och då är det mestadels trav eftersom han har sån bra kondis, ibland blir det även galopper om hästen har lust till det (han travar hellre snabbare än galopp för det mesta)

normalt rider jag i ridhus/paddock 1 gång i veckan men ibland blir det 2 då han brukar löshoppas ibland samt hoppning.

körs nån gång i veckan också

Vi har inte så fina ridvägar och inte så många valmöjligheter.
Vi brukar vara 3 st, och vår "standard" ridväg som tar 1-2 timmar är till stranden nu när det är tillåtet att rida där.
Vägen dit är mest grusvägar men även lite gräsängar sidan om, sen är det en bit gräsväg där vi alltid brukar trava.
Sen kommer en bro och en kort brant uppförsbacke på grusväg, som fortsätter i grusväg med golfbana bredvid, sen övergår det i asfalt resten av vägen med lite gräskanter..
Så för oss blir det bara skritt utom på gräsvägen.
Sen på stranden brukar vi låta hästarna plaska och ha sig, sen rider vi hem eller fortsätter in på en stig i en miniskog där det är mkt ockuperat och branta men korta upp och nerförsbackar. Då tar rundan 2 timmar..
På hemvägen är det en bit mjuk sandstig men väldigt smal och full med hålor så då blir det även bara skritt, sen kommer det grusväg och asfalt igen..

Våra korta rundor är också bara grusvägar med stubbåkrar på sidorna nu på hösten så då brukar vi rida till en stubb och träna där eller en gräsäng 10 min skrittväg bort.

Det positiva med våra "ridvägar" är att det finns mkt upp och nerförsbackar, långa men inte så branta.

Intressant läsning...

av de som skrev. Jag kan dra slutsatsen att folk rider ut tämligen mycket och i ganska bra tempon. Men sedan kan man inte veta vad den ena menar med mycket, kan den andra mena lite. Vad är t.ex. mycket trav? Vad är egentligen en 2 timmars tur i kilometrar? Det är säkert väldigt olika.

Själv kvantifierar (både i kilometrar och tid i olika gångarter) jag mycket mina uteturer, då jag tränar för distans. Men av det jag läste så låter det som om många mycket väl skulle kunna starta en distansritt i morgon dag. Kul att se att så många hästar får ut och röra på sig ordentligt. :D

Hälsning Maja

Rider ut 4-6 dagar i veckan (1-2 dagar under vintern) passen ligger på 45 min till 5 timmar vilket är allt från några km till 3-4 mil.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 553
Senast: hundtant
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama