Hur lång..?

B

Bekkizen

Hur lång tycker ni man ska vara för att rida en större och kraftigare shettis..? (skit i vikt..);)

Shetlandsponnyer är ju jättestarka och ska kunna bära en vuxen ryttare flera mil (lite taskigt ändå tycker jag..:( )

Sv: Hur lång..?

Tycker väl max 150cm iaf, tycker inte det verkar så bra för shettisar att bära vuxna människor även om det bara är kortare stäckor, trots att dom anses som "viktbärande" (kortare sträckor).

NEJ, shettisar kan inte bära vuxna ryttare i flera mil! Shettisar blir också trötta i sina ben och i sin rygg och ska inte behöva bära tungt eller bära på en lång ryttare som gör att hästen måste jobba med att balansera sig hela tiden.

Det beror ju helt och hållet på shettisen, hur den ser ut i kroppen, hur den är musklad osv osv.

Bara för att det är en shettis, så betyder det inte att den orkar vuxna människor. Det är en ren myt. OM man nu inte verkligen musklar upp den för detta.

Som de andra skriver, en shettis kan inte bära en vuxen flera mil(sålänge den vuxna inte är väldigt lätt och kort).

Jag tycker inte man ska vara längre än ca 140-150cm... Sen beror det ofta på hur man är byggd, om man har långa ben eller långt överliv osv.

Den kanske inte ramlar ihop och dör av en vuxen ryttare, men jag tror det gör mer skada än nytta om en för tung ryttare rider. Det är inte rättvist mot ponnystackaren. En liten 40 kilos pjatt på 150 kan kanske rida ett tag till, men större än så skulle jag inte låta rida regelbundet.

Det var det dummaste jag nånsin hört!

Praoade på ett shettisstuteri där ägaren sa det.

Skrev också att det gällde större och kraftigare shettisar! Många tror att dom inte klarar det, men det gör dom! Nu menar jag inte att man rider dressyr, hoppning etc. utan ren uteritt i lugn skritt. I gamla tider använde man ju shettisar i gruvorna där dom drog skittunga lass (= tiotal vuxna)
och dom kan lätt klara en vuxen människa på ryggen..

Dessutom löd frågan Hur lång tycker ni man ska vara för att rida en shettis? Och då menar jag lugn skritt ej regelbundet!

det är stor skillnad på att dra nånting efter sig och att bära det på ryggen. plus att jag inte vet om kolgruvearbetet var särskilt "humant" (fel ordi ofs då vi pratar om hästar) mot shettisarna...

för att svarap å din fråga tycker jag inte man bör vara längre än 150 cm, helst ännu kortare.. och väga 40-50 kg..

Praoade på ett shettisstuteri där ägaren sa det.

Skrev också att det gällde större och kraftigare shettisar! Många tror att dom inte klarar det, men det gör dom! Nu menar jag inte att man rider dressyr, hoppning etc. utan ren uteritt i lugn skritt. I gamla tider använde man ju shettisar i gruvorna där dom drog skittunga lass (= tiotal vuxna)
och dom kan lätt klara en vuxen människa på ryggen..

Haha. Att folk fortfarande tror på det där.
Visst kunde de dra lass i gruvorna, det fanns säkerligen shettisar som bärde männen också..
MEN hur länge tror du de små krabaterna överlevde?
Dessutom, som ngn skrev, så har de betydligt lättare för att DRA än att BÄRA.

Jag tycker att maxvikten är absolut absolut 50 kg på en shettis, om den inte är extremvältränad, då kanske den kan bära lite mer kortare stunder.
Längden beror på ponnyns kroppstyp.

Jaa alltså det känns som att olika användare har svarat på olika frågor och att alla på sätt och vis har rätt.

Shettisar är starka krabater och de flesta skulle nog klara att bära ett vuxen i flera mil. Men vi kan nog alla vara överens om att det inte är bra i längden. Vilket djur som helst skulle få problem under en för tung last. De klarar nog inte att bära upp den vikten på ett bra sätt med muskelstyrka, utan det skulle nog bli alltför stor belastning i ryggen och på leder och ligament, vilket i längden säkert skulle kunna ge permanenta skador.

En shettis kan DRA 100kg med en bra vagn (Med draglinor och baksele).
Den kan bära max 40-50kg (Utan korsning!)
Vad vet egentligen om hästar?

:cool:

Förresten: VAD GÖR DENNA TRÅDEN I HOPPFORUMET???

Senast ändrad:

Vadå "skit i vikt" ?? :crazy:
Vikten är ju minst lika viktig. Tycker inte du ska rida shettis om du ör över typ 140 och väger över 35?

ryttarens längd har ingen större betydelse så länge ryttaren sitter upprätt och håller sin egna balans. vikten är däremot mer avgörande.

ryttarens längd har ingen större betydelse så länge ryttaren sitter upprätt och håller sin egna balans. vikten är däremot mer avgörande.

Håller absolut med! tycker inte att man ska väga mer än 40-50 kg.
Kan moderatorn vara så snäll och flytta tråden? den ligger lite fel tror jag..

peder fredricson har två shettisar, när ja var hos min kompsi 8som bor bredvid peder och hjälper honom) så kom han ridandes på den ena shettisen genom stallet :rofl: såg riktigt ball ut :P tror dock inte han gör detta regelbundet så därför behöver ni ju inte koma med massa kommenterar om det...:bow:

Hm.. alltså tycker du att jag har fel? Tror du verkligen att en normalbyggd shettis inte kan gå med en vuxen på ryggen?

I mitt inlägg var jag ju ganska tydlig med att göra skillnad på hur mycket en shettis orkar bära på och vad som är en lämplig vikt på en ryttare. En lämplig ryttare för den genomsnittliga shettisen håller jag med om ligger kring 30-40 kg, medan de nog klarar att gå med en betydligt tyngre last på ryggen, därmed inte sagt att det är bra för dem.

Alla hästar klarar att gå med för tung last på ryggen.
Men det är ju bra korkat att utsätta dem för det.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka