hur lång uppvärmning?

Sv: hur lång uppvärmning?

När jag är på gymmet så efter15 minuter är jag uppvärmd och klar...

Så ett tar lika lång tid för en häst att värma upp sina muskler..
Jag skrittar alltid på långa tyglar i ett friskt tempo de första 15 minuterna
Efter dessa 15 minuter fortsätter jag att skritta ca 10 minuter.. då i form och flyttar undan bak och framdel, ställer utåt, inåt och rakställer hästen.Serpentider halvhalter i massor samt halter.

När allt detta är genom arbetat så börjar jag trava och kör samma saker som i skritt som i trav ocg avslutar med galopp.Sedan är det superviktigt att göra en lugn avslutning.

Skritta av hästen minst 5 minuter. vid extra hårt pass skritta av 10 minuter och lägg på kyllera eller spola varje ben med kallt vatten i minst 5 minter /ben!

rider du så även om du rider ut?

annars så brukar jag med rida så inför dressyr/andra träningspass.

Ska jag rida ut enbart rakt fram så är uppvärmningen desamma 15 minuter enbart i skritt i friskt tempo.. sen travar jag och galopperar rakt påpå mina underbara grusvägar.. eller så skrittar vi endast i skogen upp å ner för alla fina backar=)

ok..undrade med tanke på alla insekter nämnligen om de va okej för hästen att skippa framridningen och rida på lite mer framåt fortare för att komma undan insekterna som äter upp än.

med tanke på då att hästen går på bete och har minst 15-20 min gångväg till och från hagen.

ta swiz på din häst det har jag på min funkar hur bra som hälst ;):grin::bump::banana:

Den uppvärmning som hästen hinner få mellan hagen och stallet räcker inte om den ska stå still i en halvtimme under sadling och rykt. Den puls och blodgenomströmning som hinner öka innan ni når stallet kommer sannolikt att sjunka igen när hästen står stilla under den där halvtimmen, så när du sitter upp är hästen mer eller mindre "kall" i musklerna igen. Så använd en flugspray och skritta ordentligt innan ni ökar tempot, så får du en hållbarare häst som inte löper samma risk för kotledsinflammationer och muskelsträckningar etc. (Inte för att skrämma upp någon, utan det är krass sanning att en ouppvärmd kropp skadar sig lättare.)

Men, allmänt, att skritta i 15 minuter innebär inte att hästen är uppvärm i den bemärkelsen. För att värma upp kroppen behövs både trav och galopp också. Jag brukar tycka att en häst i normal träning är uppvärmd efter ca 30-40 minuter, då kan man börja jobba på allvar. ;) Samma om man själv tränar på gym eller dylikt, det räcker inte att t.ex. cykla eller springa på löpbandet i en kvart, men det är en bra början.

Stämmer det? Ok, större muskler, mera uppvärmning men jag tycker nog att en omusklad häst behöver lika lång....?:confused:

Låter knasigt. Ser min häst som ganska välmusklad och han känns mjuk tidigt i passet.

Jämför med travare som ofta "joggar" direkt och använder det som uppvärmning - det kan krävas lite mer jobb för att komma upp i lagom puls. Knappast längre tid?
Tycker däremot den stora skillnaden mellan travare som joggar igång direkt och ridhästar är att travhästar får inte slitaget uppifrån på framdelen som ridhästar får, alltså får man tänka lite annorlunda slitagemässigt än vid travarnas uppvärmning.

KL

Nu när det är som värst på sommaren med flugor och bromsar blir hästarna ofta väldigt väldigt irreterade. Speciellt hästen jag rider nu. Så vi har skrittat i 10 min och sen inte stått ut längre = travar en bit. Sen skrittar vi minst 10 min till och sen travar och galopperar vi som vanligt.

På medryttarhästen skulle jag aldrig skritta fram i mindre än 30 min. Vi skrittar ofta ut i skogen i 45 min innan träningen på banan och då blir hon helt underbar att rida!

På medryttarhästen skulle jag aldrig skritta fram i mindre än 30 min. Vi skrittar ofta ut i skogen i 45 min innan träningen på banan och då blir hon helt underbar att rida!

Men det där är ju lite överdrivet mot hur det "måste" vara! :p
Det finns en miniminivå tidsmässigt som kroppen behöver lägre belastning för att värma upp, men den ligger inte på 30 minuter, det optimala är ju att inom dressyren lösgöra hästen till att bli på samma sätt som efter 45 minuters skogsrunda.
Menar inte att det på något vis skulle vara fel att göra som du gör, men det finns helt klart alternativ för dom som inte hinner värma upp 30-45 minuter! :angel: Med undantag för äldre stelare hästar eller hästar med gamla skador som kräver extra noggrannhet i uppvärmningen.. Personligen ser jag inte trav rakt upp och ner i lugnt tempo på en väg som ansträngning, även om det alltid är bra att ha skrittat en bit först.

Jag menar inte att det är så TS ska göra, det är bara så jag rider den ponnyn.
Hon är 20 år nu, och börjar bli lite tantstel - hon är visserligen fräsch och så, men som sagt. Det tar helt enkelt längre tid för henne att komma igång. På andra hästar blir det aldrig mer än 10-20 min. Jag håller med dig om att lite igång-jogging inte är ansträngande eller jobbigt.

kl

Jag brukar skritta 5 minuter innan jag kortar upp tyglarna. Då skrittar jag 5 minuter med kort tygen, gör halter osv. Sedan joggar jag igång honom, rider lätt och gör volter, tempoväxlingar osv. Efter kanske 10 min på det viset så sätter jag mig ner och börjar jobba lite mer. När jag skrittar av rider jag ofta ut en liten runda och då brukar det bli skritt i 10 min.

När man värmer upp som människa börjar man ju inte mer att gå i 10 minuter, utan man börjar jogga försiktigt eller vad man nu ägnar sig åt. Jag menar att om jag ex hoppar så rider jag ju hästen ordentligt en stund innan, så han hinner mjuka upp sig och värma upp alla muskler. Jag behöver inte skritta i en halvtimma för det.

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 590
Senast: Halcyon
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 121
Senast: lillamy73
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama