hur lång uppvärmning?

F

fonen

jag har tänkt att rida ut imorgon och med tanke på alla milj. blinningar och flugor och andra läskiga insekter så måste man hålla högre fart och skritta är inte kul alls.

men hur fort kan man börja trava/galoppera utan att de blir för lite uppvärmning? hästen går på bete och de tar ett litet tag innan man kommer till stallet från betet så där är ju en liten framskrittning på 15min..men sen står han ju i stallet nån halvtimma och klär på sej.

kan man trava iväg relativt snabbt utan större problem eller borde man skritta en stund endå?
annars brukar ja skritta 10-15 min när ja suttit upp men de går inte med alla insekter nu.

hur ska man göra?

de är fina skogsvägar och lite sandvägar jag rider på.

Sv: hur lång uppvärmning?

Fast blinningarna kommer ju inte förrän hästen börjat svettas (de finns ju ändå, men inte alls i lika stor utsträckning). Jag tycker definitivt att du ska ha minst tio min uppvärmning. Sen kan du ju använda ett flugmedel, det hjälper ju en del iaf. Fast när hästen väl svettas så är det inte mycket som hjälper.

Rid sent på kvällen istället så slipper du de flesta flugorna, då är det ju svalare så hästarna svettas inte lika mycket heller och drar inte till sig så mycket flugor.

blinningarna äter på oss hela vägen från hagen trots att vi inte är svettiga nånting då, så dom finns endå..tycker inte de är så stor skillnad om hästen är torr eller inte.
därför de är så jobbigt.

får ta och rida ännu tidigare helt enkelt, brukar ju rida vid 7 tiden men de är ju varmt redan då..ska testa komma iväg vid 6 tiden imorron och se hur de är där då.

Tror väl knappast att du behöver någon speciellt lång uppvärmning i skritt när hästen går på bete. Då är den ju ute och rör på sig helaa tiden, och hinner väl knappast bli särskilt stel. Det är väl annorlunda om man tar sin häst direkt från boxen.

menar du utöver dom 15 min från hagen till stallet, är de pga 20-30min i stallet eller är de oavsett vad du gjort innan du sitter upp?

vet att vissa hästar behöver stressa ner när man suttit upp..om de är därför?

för annars när han är uppstallad så självklart skrittar jag alltid fram 15-20min innan jobb.

Senast ändrad av en moderator:

Tror väl knappast att du behöver någon speciellt lång uppvärmning i skritt när hästen går på bete. Då är den ju ute och rör på sig helaa tiden, och hinner väl knappast bli särskilt stel. Det är väl annorlunda om man tar sin häst direkt från boxen.

de e de jag tänker med, vill bara ha lite mer bekräftat att de är okej att göra så..är lite osäker för är så rädd att överanstränga och sånt.

Jag tänker att det är bra att jogga under uppvärminingen också, men kräver ingen samling då. Börjar förstås med skritt, men när de går ute i stora hagar, och det är så här varmt så tror jag att det är OK. Men jag har inga belägg för detta, bara hur jag ser på det.

Jag skulle skritta 10 min eller något och sedan börja jogga på långa tyglar för att sedan plocka upp dem när hästen känns uppvärmd. Jag skulle dock inte göra det varje dag...

skulle iaf skritta minst 10-15 min, för om du börjar trava är det ju inte så stor chans att den travar skata utan förösker nog istället springa ifrån flygfäna. Ta med några björkvistar när du rider så har du nått du kan vifta med ;)

jag skulle skritta minst 15 min uppvärmning innan m ryttare på. Detta för att hästen måste värma upp/sätt igång sina muskler som den använder för att bära upp ryttaren. Dessa värms ej upp när man leder hästen el när den går i hagen.;)

skulle iaf skritta minst 10-15 min, för om du börjar trava är det ju inte så stor chans att den travar skata utan förösker nog istället springa ifrån flygfäna. Ta med några björkvistar när du rider så har du nått du kan vifta med ;)

han travar/galopperar i den takten jag vill, han är inte en sån som springer iväg.

jag gjorde iallafall så att jag skrittade några hundra meter tills vi började jogga iväg för de va ungefär sålänge som vi stod ut..och han kändes fin..
de är ju inget dressyrpass med någon samling vi gör nu när de är så varmt utan mer allmän kondition.

vid dressyr med samling där ja kräver mycket så är ja givetvis väldigt noga med att värma upp och lösgöra honom innan jag börjar göra något även om ja skrittat en stund från hagen.

okej ja är ävl väldigt indviduellt från häst till häst skrittar som sgat minst 15 min före och efter, tar typ 40 min för min häst att komma igång och kunna jobba så han behöver lång tid på sej...

Ja, det är individuellt och många skrittar fram länge för att vara på den säkra sidan.
En tjej som gick hippologutbildningen (kommer givetvis inte ihåg hennes namn) gjorde ett specialarbete om just verkan av att skritta fram.
Kontentan blev att det inte fanns någon mätbar skillnad mellan 5 min och en timmes skrittande.
Hon kom fram till att om hästen stått i boxen så räckte det med att skritta ut till ridbanan och sen kunde man köra igång.
Detta förutsatt att hästen var frisk och fräch!
Det är mycket viktigare att skritta av ordentligt.
Alla gör som dom vill men jag skrittar fram ytterst lite och har inte haft några ridrelaterade skador på åtta år :)

kan tänka mej att vaskrittningen är viktigare så att man hinner få bort lite slaggprodukter, min häst blir lätt gallig ändå. Tkr själv det är väldigt skönt att gå efetr tat jag avrit ute och sprungit, men att gå innan har inte klika stor betydelse för man börjar ju ofta springa sakta (även om det inte går så fort annars heller :p).

Det är nog inte så farligt om du travar lite tidigare än vad du brukar ;) Men du behöver ju inte börja trava så fort du hoppar upp, skritta ett litet tag och börja sedan trava på långa tyglar :D Min förra instruktör sa till mej en gång " Det är viktigare att skritta av en häst än att skritt fram" ... Jag tror dock inte på detta eftersom ja tycker det är VÄLDIGT viktigt att skritta fram, när ja rider dressyr elr hoppar på ridbanan skrittar jag alltid ut ca 10-20 min innan ;)

Senast ändrad av en moderator:

Hej.
Jag skulle skrittat fram 10-20 min. Sen ta tyglarna, och rida så i iaf 5 min. Sen trava lite.... osv.
Hoppas det löser sig =)
MVH Elin

Har samma problem som du med 1000 insekter av olika sort när jag rider ut i skogen. Jag brukar skritta tills de blir plågsamma, sen travar jag en stund oavsett om det gått 2 eller 5 minuter. Men jag travar i ganska långsamt tempo och i god balans. Blir insekterna för plågsamma rullar vi över i kontrollerad galopp och sen skrittar vi en stund tills dom hittar oss igen. Jag betraktar det som joging och uppvärmning och tror inte att det är skadligt. ska jag däremot rida ett tufft pass på banan som kräver samling så är jag noga med att skritta fram innan (helst då i skogen).

Jag hörde av ngn veterinär/forskare att egentligen om man ser på hur hästen är skapt att leva: = gå och beta, beta, och sedan flykt i högsta växeln.. Att hästar har lätt för att få hela muskelaturen igång och uppvärmd fort..

så stämmer det borde du ju kunna rida iväg i trav, kanske inte kräva något.. Speciellt om hästen går på bete, annat om den står i box och man tar den därifrån, elle rom hästen är stressad när man sitter upp, då behöver den ju få koppla av..

Sedan är det ju individuellt.. jag hade ett stelt halvblod som haft en skada. honom fick jag alltid skritta på halvlånga tyglar i minst 30min, sedan tog det ytterligare 20 till sman kunde kräva ngt..
Nuvarande hästen skulle jag no gkunna iaf jobba på direkt, kanske inte kräva samling, men snabbare gångart än skritt. En mjukare ponny borde nog kunna arbeta relativt fort.

och en välmusklad häst behöver ju mer uppvärmning än en omusklad.

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 590
Senast: Halcyon
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 121
Senast: lillamy73
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama