Hur lång tid...

M

mysanmaria

... tar det att få tillbaka muskler och kondition på en häst som inte blivit riden eller motionerad på ett år.

/Maria

Detta är helt individuellt, från häst till häst.
Min polla tog det ca 3 månader innan man började se skillnad på hennes rumpmuskler, medans nacken verkligen börjat komma efter 2 år. Så det finns ingen tidsgräns att sätta. *Sorry*

precis som martina säger så finns det inga tidsbegränsningar, utan man måste hela tiden kolla upp vad hästen orkar med utan att bli överansträngd dagen efter och hålla koll på musklernas utveckling och ta det därifrån.
men när en häst har stått i ett år så brukar det ta en stund och man får se till så att man tar det i en lungn och jämn fart.

Efter mina erfarenheter brukar jag säga att ungefär ett år tar det innan hästen är i bra kondition och välmusklad.
Detta förutsätter givetvis att hästen håller sig frisk och kry och att man ger hästen de bästa förutsättningarna, tex att växla mellan dressyr, hoppning och terräng samt att man ger den en väl sammansatt foderstat.
Det bästa, tycker jag, är att rida kortare pass ofta än att rida ex ett längre pass och sedan vila någon dag.

Skynda långsamt, vissa hästar har lättare att bygga muskler än andra så det varierar mycket, sen beror det ju på i vilken kondition hästen bör ha för att vara riktigt igång, tävlingkondis eller bara kunna bralla runt en timme i skogen utan att bli helt slut.

Tack för era svar! Anledningen till min fråga är att jag har min häst uthyrd på foder och kontraktrt är på ett år. Tjejen som har honom rider inte, och kommer inte göra det heller... Ikontraktet står det att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som hon fick honom i, annars ska hon ersätta mig. Vad är själig ersättning för detta, tycker ni?

/Maria

Det har jag ingen aning om faktiskt.. tyvärr.
Kanske man kan se det som en slags värde minskning?
Vi säger att din häst är värd 50000:- i tävlningskondis men nu helt ur kondition kanske 40000, något sånt kan kan fungera?

Hur kommer det sig att hon inte rider honom? kan ni inte säga upp kontraktet tidigare?

Dock tror jag det blir väldigt svårt att få ut någon ersättning för det om det inte står i princip ordagrant i erat kontrakt.
Det är ju svårt att bevisa i vilken kondition hästen var i när avtalet började

Jo det är svårt att säga hur konditionen var då... Hon rider inte för hon har blivit rädd. Klart vi kan säga upp kontraktet tidigare. jag håller på för fullt med att försöka få honom såld, men tyvärr verkar det inte som om det är så lätt...
Får hålla tummarna för att jag får sålt honom för jag har ingen möjlighet att ha honom själv.

/Maria

Har du ingen möjlighet att ha honom "hemma" tills du fått sålt honom då?
Då kan du ju rida honom under tiden så han får upp kondis och muskler.

Skulle jag köpa häst skulle jag nog föredra en som hade lite muskler och kondis än en som var helt "avställd"
Har du inte möjlighet själv så kanske du kan lämna honom till någon som kan sälja honom åt dig?

Har själv sålt ett par hästar åt bekanta, då har jag tagit en viss % på köpeskillingen som tack för hjälpen, kanske kan vara ett alternativ? då rids ju hästen undertiden om du själv inte har möjlighet och det gynnar ju hästen som får röra på sig istället flör att vara i hagen.

Nej tyvärr har jag ingen möjlighet att ha honom hemma. Vill heller inte att han ska behöva flytta runt mer än han redan gjort... Grejen är egentligen inte att låta honom stå i ett år utan mer att jag ska ha ett bra argument mot fodervärden, eftersom hon blir ersättningsskylldig för den tid som det tar att få honom i kondition. Hittar jag ingen köpare så måste vi fixa det på nåt annant sätt. För hans bästa!!!
I värsta fall får jag försöka hitta en stallplats och en medryttare som är villig att hjälpa till både tidsmässigt och ekonomiskt. Men det är ite det lättaste...

/Maria

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama