Hur lång tid tar det....

S

Sudd

egentligen innan man bör märka någon skillnad i hull när man ökat på foderstaten..??
Jag har gett nya foderstaten nu i ca 4 veckor och märker ingen skillnad alls än.
Har ökat på efter hjälp här på buke från 10kg hö och 1.2kg groov. till 10kg hö, 2kg groov och 1kg lucern. Än så länge har han inte gått upp någonting. :cry: Och han behöver det verkligen. Inte så att man ser reveben eller nåt sånt, men höftknölarna sticker ut och det tycker jag inte om.!
Eller är det något mer jag ska göra eller lägga till för att få resultat ? Är ju livrädd nu när han ska ridas mer igång att han kommer att tappa mer, eller kan det va så att det blir bättre om han får mer muskler..
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Jag fick hem ett magert varmblod för ca 1 månad sedan o jag satte honom på fri tillgång på hö, samt betfor, havre o lite krafft grund. Han har nu börjat gå upp fint i hull. Behöver bara bygga muskler nu för det finns inga sådana.
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Jag vet inte vad du har för hö men kan bara berätta att min RASAR i hull på ängshö oavsett kvalitet... Och oavsett vad jag ger i överigt.

Annars är både lucern och ollja bra för hullet. Vitaminer och mineraler är minst lika viktiga för att de ska kunna tillgodogöra sig det man ger dem.

Resultatet av en ökad fodergiva borde du se vid detta laget. Det brukar inte ta speciellt lång tid innan man märker om de går åt ena eller andra hållet (en vecka ungefär).
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Är det majsolja man ska ge då eller ???
Foderstaten är uträknad och ligger rejält i överkant, han har vilat lite nu över jul och då tänkte jag att då lär han väl verkligen lägga på sig men icke..!!
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Spelar ingen större roll bara det är en ollja man kan ha i mat. De flesta hästar föredrar dock smaken av majsolja, fast min får rapsolja, den är billigare och jag köper på 5 liters dunk på Willys för 9,20 litern. Börja försiktigt annars kan det få motsatt effekt (laxerande).

Har du bra hö?
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Höet är väl inte på topp i år efter sommaren som varit, men rätt hyggligt ändå.
Torrsubstans 84
Smältbart protein 27
Energi 7.2
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Oj... Jag har också en svårfödd häst. Han är ovanligt fin nu men då får han också 10 kg hö (smb rp 60 g per kg foder och energi 9 per kg foder), 3 liter lucern, 1½ liter betfor o 3 dl ollja.

Jag kan bara föreställa mig hur han skulle se ut om jag bytte till ett hö på 27... Du har rätt, det är inget fel i det och ett förhållandevis bra hö, men har man en svårfödd häst så är det ju inget vidare.. :crazy:
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Kan du inte testa med mer mineraler, vitaminer och betfor eller korn?
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Om du har "vanliga" groov så byt ut till nya groov och ge 1,5-2kg så bör du se skillnad. Det är mer fett och högre smrp i.


Det gjorde stor skillnad på min bengets höfter inom en vecka.

MVH/
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Tänk på att det går åt mer energi när hästen behöver hålla sig varm.
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Visst gör det det, det är en av anledningarna till att ge hästar foder med mer råfett i. De klarar sig mycket bättre och längre på det i alla lägen oavsett vad man vill komma åt eftersom det är en "snällare" energikälla som hästen lättare kan ta upp.

MVH/
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Han får i princip fri tillgång på hö, men äter inte mer än ca 10-11kg om dagen..lämnar alltid så jag får slänga bort lite.
Funderar på att byta ut en del av grooven till rehab eller ska jag bara köra med rehab tro..??? sen kanske tillsätta lite olja ..!
Vad tror ni om det ???
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Har pratat med Kraffts foderrådgivning och dom tyckte absolut att jag kunde byta ut grooven till Rehab. Blir mer hull på hästen utan att sätt griller i huvudet på den. Man kan ge rätt mycket utan att det blir massa onödig energi...(Och det behöver vi inte ha nu)
Så jag ska prova att byta grooven mot Rehab..ska bli spännande o se om han blir lite lugnare och även lägger på sig lite mer.
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Visst kan du alt. byta till rehaben, det är samma %i fett men mindre växttråd samt smrp. Så med det hö du har om du vill ha rehab (eller kanske ännu bättre för hullets skull fibergi elit eller bas) så kan du komma att behöva sätta till ett rent proteinfoder också, det beror på om hästen kräver det.
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Jag kommer att ge honom ung. 2kg Rehab och ca 1kg Lucern...Men hon på Krafft sa att egentligen behöver jag inte lucern för behovets skull.. men om han är svårfödd och inte lägger på sig så kan jag komplettera med lucern.
Har ju lucern hemma redan som jag ger nu så jag kommer nog att fortsätta med det.
 
Sv: Hur lång tid tar det....

Det kommer nog bli bra det där och lite "kött" på pållen.. Lucernet anser jag inte är ngn. höjdare vad det gäller hull, men bra ur tuggsynpunkt och fylla krubban med.

Nu går vi också över på samma dåliga hövärden så det blir mindre kul...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 425
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
661
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
1 986
Senast: axel
·
Foder & Strö Rider en frieser som ända sedan betesperiodens slut blivit muskelfattig. Tidigare var hon bukig och något i överhull men det har...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 437
Senast: kenneth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp