Hur lång tid tar det/ tog för er?

L

Linas matte

Satt just och funderade lite kring det här med att komma ihop sig, lära känna och kunna samspela väl...
ja ryttare/kusk/ägare och pålle alltså.
Vet att det tar olika lång tid för olika personligheter, men tycker att det skulle vara kul att höra hur lång tid det tog för er innan ni kände att ni "två blev ett" (vet i sjutton hur jag ska uttrycka mig men jag tror ni förstår va?). Har också funderat kring om det kan vara olika med olika hästraser?

För oss har det tagit en hel del tid innan vi känt att nu... -Nu är vi vänner på riktigt!
He he, tänker på häromdagen ute på terrängbanan när en kompis till dottern skulle rida, Lina ville inte gå iväg utan oss. När min flicka följde med gick skrittade hon dock glatt bakom lillmattes rygg. Jag blir riktigt nöjd av att se att hon betraktar lillmatte som en trygg ledare (åtminstonde i vissa situationer då).

Tid... ca 9 månader för dotter och ponny att lita på varandra och trivas riktigt ihop. För mig och ponny började vi vår aktiva bana ihop efter två och en halv månad men ett halvår är nog mer riktigt.

Sv: Hur lång tid tar det/ tog för er?

Ja det tog säkert 3 - 4 månader kanske längre, nu känner vi varann jätteväl och han litar på mig till 100 =)..
Igår så tog pojkvännen över Goliat och han bara stod där och kolla på han som "jag tänker inte gå någonstans med dig" haha såg det verkligen i hans blick.. :love:

Mhm, känner igen det där med "skeptiska blicken" som pållar kan ge;) Lina tittar under lugg och ser lite småjävlig ut om personen ifråga inte faller i smaken.

Får jag erkänna att det tog 3-4år innan jag och denna häst kom överrens - på riktigt. Sedan var han lite problemhäst innan också och ville absolut inte vara med, skenade mest runt och skrämde ryttare. Är en islandshäst, och kunde enbart grisepass i väldigt högt tempo, samt passtaktig skritt. Form, flytta för skänkel och att göra halt kunde han inte. Var bara riden rakt fram i så högt tempo som möjligt. Idag sitter öppnor, slutor, formen, skänkelvikningar, fram/bakdelsvändningar, rygga, halt, skritt, trav, tölt och galopp på plats.

Och när min instruktör för 2 veckor sedan sa att jag är den som fungerar bäst med honom kändes det enormt BRA :love:

Vi är inte helt hundra ännu, och vi har kännt varandra i över två år. Men vi är riktigt bra kompisar :love:

Jag har haft min häst i tre år nu i maj. Jag trode att jag kände honom helt och hållet efter ett halvår ungefär, men sen började det hända massor av saker. Han betedde sig olika i situationer han redan varit med om, tittade på mej lääänge, som om han försökte säga ngt, var sur och grinig ibland, och andra dagar hur gosig som helst.. Var mkt förbryllande. Förstod inte vad han ville många gånger, lr varför han gjorde vissa saker. Idag, tre år senare förstår jag vad "han menar", "hur han mår", och varför han gör vissa saker ibland. Men kan än idag inte säga att jag "sett hela honom" helt och hållet. Så på din fråga så svarar jag dig, att för oss tog det ett halvår att komma överens, 1 1/2 år att börja förstå varandra, och tre år att lära känna varandra NÄSTAN helt och hållet.
Hästen i fråga har haft ett mkt sorglit liv, med många ägare och långa resor, och ingen omvårdnad/kärlek, innan han kom till mej.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 043
Senast: soom
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30