Hur lång tid tar det innan hästen orkar bära sig i hög form större delen av ett pass?

F

Fitness

Jag har precis börjat träna dressyr igen efter ett flera månader långt uppehåll. Hästen orkar nu bara bära sig nåt varv på volten i samlad form, det förstår jag mycket väl.

För ett halvår sen gick han i bra hög form nästan hela passet, men jag minns inte hur lång tid det tog innan vi kom dit.

Hur lång tid ska jag räkna att det tar innan vi är där igen? Rider dressyr två dar i veckan och klättrar mycket ute. vad kan jag träna på under passen för att han ska stärka sig? Det blir lätt att han blir stark och hänger sig i handen och drar ner huvudet.

Sv: Hur lång tid tar det innan hästen orkar bära sig i hög form större delen av ett p

Vad menar du med "hög form" ? Att hästen inte ska gå med näsan i marken eller "tävlingsform" ( nacken som högsta punkt) ?

Sv: Hur lång tid tar det innan hästen orkar bära sig i hög form större delen av ett p

mer åt tävlingsformen!

vad du menar med hög form undrar jag med. hög form för mig är när hästen är tillräckligt ihop i kroppen för att tävla svårklass.
men....
ungefär lika många månader som du har haft hästen avställd.
ja räknar i allafall så.

ett tips är att rida intensivt ofta men korta stunder. istället för 2 gr i veckan dressyrpass. rid 5 ggr i veckan men rid ordentligt en kort stund. sen kan du skritta ut och klättra efteråt.

Senast ändrad:

mer åt tävlingsformen!

Det tar ÅR att komma till hög tävlingsform. Det är den formen som eftersträvas i msv och svår klass. De rids inte dagligdags eller ens i uppvärmning i hög form hela pass. Formen varieras hela tiden. I svår dressyr anses en 10-årig häst vara UNG på den nivån. I lätta klasser är det inte den formen som krävs.

Bygg upp din häst långsamt. Lång och låg är just nu viktigare än att du ska tycka att det ser snyggt ut i ridhusspegeln. Lång och låg utan att för den skull gå på bogarna.

Lycka till.

Det tar ÅR att komma till hög tävlingsform. Det är den formen som eftersträvas i msv och svår klass. De rids inte dagligdags eller ens i uppvärmning i hög form hela pass. Formen varieras hela tiden. I svår dressyr anses en 10-årig häst vara UNG på den nivån. I lätta klasser är det inte den formen som krävs.

Bygg upp din häst långsamt. Lång och låg är just nu viktigare än att du ska tycka att det ser snyggt ut i ridhusspegeln. Lång och låg utan att för den skull gå på bogarna.

Lycka till.

okej men då utryckte jag mig fel. Ska absolut inte tävla medelsvår.
men de alternativen jag valde mellan var "tävlingsform" eller "inte huvudet mellan benen" jag menar en högre rundare form än lång och låg. jag kan inte rida min häst lång och låg utan att han går på bogarna pga att han är byggd så framtung.

okej men då utryckte jag mig fel. Ska absolut inte tävla medelsvår.
men de alternativen jag valde mellan var "tävlingsform" eller "inte huvudet mellan benen" jag menar en högre rundare form än lång och låg. jag kan inte rida min häst lång och låg utan att han går på bogarna pga att han är byggd så framtung.

De kan fortfarande gå på bogarna trots att de går i en högre form. Aktivera bakbenen. Mycket öppnor, slutor, skänkelvikningar, och massor av halvhalter. Mängder. Vräk in dom. Och tempoväxlingar.

Jag förstår vad du menar. Det varierar ju men jag tror en bra tumregel är just som remmis sa ungefär lika lång tid som den var avställd. Det brukar kännas som en lång uppförsbacke i början för att sedan rassla till på bara några pass tycker jag. Typ ena veckan tror man att det ska ta hundra år till, och veckan efter så flyger man runt på små moln för att allt känns så underbart igen. ;)

Det är tråkigt att sätta igång efter uppehåll och känna hur enormt mkt man tappat, men gör man bara en långsam och vettig igångsättning så återhämtar de sig tämligen fort trots allt. Det tar iaf inte hundra år fast att det känns så när man börjar (dvs när man kommit så långt så att man är igång med träningar igen).

Tillägg: Såg nu att den varit avställd ett par månader. Och du har redan avverkat ett par veckor med igångsättning antar jag eftersom att ni är igång med träningar igen? Då skulle jag tro att du nog får räkna med ca 4v till kanske innan ni är tillbaka. Men det är svårt att gissa trots att jag själv gjort massor av igångsättningar genom åren. Men ett par veckor med igångridning och sedan ytterligare ett par veckor med träningar och sedan brukar man väl för det mesta vara tillbaka igen. Men det beror ju såklart också på i vilket skick hästen var när ni gjorde uppehållet. Men jag tror inte att du behöver misströsta iaf. Ni är säkert på G snart igen!

Senast ändrad:

och övergångar :)

Okej då känns det inte alltför långt borta och inte allt för hopplöst! =)
Har kommit igång lite smått och ridit några dressyrpass! Gick super redan andra passet, men sämre sen två dagar efter - kanske berodde på träningsvärk :idea:

Fast en tempoväxling kan du ju göra utan att för den saken skull göra en övergång till annan gångart. ;)

tja, hur lång tid har du? :D

Inte stressa fram till resultat och glöm inte att ha roligt!

Ingen kan säga att DÅ, om tre veckor med den och den träningen så kommer det gå fin, fint. Ha inga tidsbestämelser, det bara minska din motivation. (Märks det att jag precis har mentaltränat :angel: )

Men halvhalter är väl prio ett om den hänger i handen. Eller en förtydligad halvhalt som någon skrev - tempoväxlingar.

Är de garanterat att hästen använder baken i tempoväxlingar?? om jag ökar galoppen för att sen samla upp igen händer de ibland att han hänger sig i handen och hamnar på bogarna. Men han kanske använder sig av bakkärran ändå?

hehe de har du rätt i! Jag har egentligen rätt lång tid på mig! Hästen ska troligen tillbaka till sin ägare i juni, och de vore roligt om han var sådär fin och underbar som i höstas, iaf någon månad innan han ska tillbaka!
tack för tipsen, kan va bra att tänka så ibland! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 625
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar