hur lång tid ska jag vänta med polisanmäln.?

Sv: hur lång tid ska jag vänta med polisanmäln.?

Payson och Paypal är två nättjänster som genomför betalningar över nätet.. dvs säljare och köpare har konto hos betlningstjänsten, köpare sätter in pengar på tjänstens konto, när dom kommit in meddelas säljaren att pengarna finns och är låsta för att skikcas till säljaren när köparen fått varan.. köparen får påminnelse när varan bör vara framme och kan inte "glömma bort" att godkänna.. när varan godkännts går köparen in på tjänsten och bekräftar och pengarna släpps till säljaren..

mycket smidigt de ggr jag har provat.. mycket säkert för både säljare och köpare..

jag som både sålt och köpt på tradera vet att man betalar först och sen skickas varan, oavsett om man är köpare eller säljare..

dock så är det när en köpare inte tar ordentliga uppgifter på säljaren som det går käpprätt åt skogen..
en polare annonserade efter att köpa en prestige 16" 33 bomvidd.. fick svar av en som började diskutera pris och de kom överens.. pengar betalades, sadeln kom MEN det var då en Jacson dressyr 17" med smal bomvidd :eek: och säljaren hävdade att "nej för DET priset får du ju inte prestigen" även fast det aldrig var någon annan sadel som hade diskuterats ens.. där upphörde kontakten och enda uppgifterna min kompisa hade vara hotmailen och förnamnet samt kontonummret, men hon orkade inte gå vidare med det..

Handlade på Tradera och betalade i förskott. En summa runt 400 kr, det tog ca 3 veckor innan jag hade varan. Då hade jag mailat säljaren 2 ggr utan att få svar. Efter att ha sökt henne ett par ggr på tel fick jag ett SMS att varan var på väg. Det var första gången jag handlade på Tradera så jag hade ingen aning om hur lång leveranstid som är normalt :confused:

en polare annonserade efter att köpa en prestige 16" 33 bomvidd.. fick svar av en som började diskutera pris och de kom överens.. pengar betalades, sadeln kom MEN det var då en Jacson dressyr 17" med smal bomvidd :eek: och säljaren hävdade att "nej för DET priset får du ju inte prestigen" även fast det aldrig var någon annan sadel som hade diskuterats ens.. där upphörde kontakten och enda uppgifterna min kompisa hade vara hotmailen och förnamnet samt kontonummret, men hon orkade inte gå vidare med det..

Fasen va fräckt! Inte för att man ska misstro folk, men jag vill generellt inte skicka pengar eller varor utan att vara säker, även om det ibland känns som att man "måste".

För mej har det aldrig tagit längre än 1 vecka att få grejor jag köpt.

Fasen va fräckt! Inte för att man ska misstro folk, men jag vill generellt inte skicka pengar eller varor utan att vara säker, även om det ibland känns som att man "måste".
ja, köper jag något dyrare "privat" eller något dyrare på tradera av någon som inte har tillräckligt med goda omdömen så använder jag payson.. det är säkrast just då.. för får man inte varan så kollas detta upp noga, säljarens kvitton etc, och jag får mina pengar tillbaka..

jag skulle aldrig göra såsom min kompis och inte få utförsligt besvarat i mail vad exakt köpet gäller och köpesumman och hela namnet och adressen på människan..
men det är ju lätt att vara klok när någon man känner råkat ut för sådana bedrägerier.. :crazy:

Kan väl berätta att jag trots många påstötningar fortfarande inte fått något paket. Har både mailat, ringt, skickat sms osv men tjejen har ej hört av sig.
Jag gjorde en polisanmälan igår efter att ha kontaktat polisstationen i min stad.
Jag har gett tjejen möjlighet att betala tillbaka pengarna (det kan ju faktiskt hända ngt med sakerna som gör att hon ej har dom kvar men inte vill erkänna det) jag har även gett henne möjlighet att skicka fraktnr på pakatet till mig (eftersom hon säger att det är skickat) men hon har ej hört av sig. Jag förklarade i helgen att om hon ej fixar ngt av ovanstående gör jag en polisanmälan tis, och efter att ha försökt nå henne hela tisdagen gjorde jag en anmälan på eftermiddagen. Jag har alla uppgifter som behövs för en polisanmälan men tycker att det är synd att det ska gå så här långt.
Jag vill inte bråka på något vis och har aldrig gjort en polisanmälan innan, jag tycker också att jag varit saklig och hövlig i all kommunikation med tjejen, samt verkligen förklarat exakt vad jag vill ska hända för att jag inte ska anmäla. Men utan resultat och därav anmälningen.
Nu är tyvärr en annan person också inblandad i detta, pengarna sattes in på en anhörigs konto så jag har även gjort en polisanmälan mot denna. Tycker det är dåligt av tjejen att blanda in andra personer i detta, men självklart vill jag ha tillbaka mina pengar alt. få grejerna.
Har också upplyst tjejen om att jag drar tillbaka min anmälan så fort jag ev. får grejerna eller pengarna tillbaka.

Jag hoppas det löser sig:)

bra gjort, jag hoppas att det löser sig! :)

När jag säljer saker så skickar jag alltid mina varor över posten....

Jag ska in till posten imorgon och skicka iväg ett par nya fina stövlar som en familj vill ha, jag gör alltid så att vi byter ordentligt med person uppgifter och så skickar jag paketet med varorna när jag ser att pengarna är insatta på mitt konto. Med vanliga posten tar de 2-4 dagar. Känns okej, hittils har det aslltid gått jätte bra både för köparen och säljaren, så jag hoppas på bra resultat imorn också.

Lycka till själv!

Jag köpte själv en sadel för 1,5 vecka sedan, som blev skickad i onsdags för en vecka sedan. Jag har ännu inte fått den, så det kan ju bero på att det är mycket paket i omlopp nu kring jul.

Jag har dock inte betalt sadeln, utan får den skickad mot postförskott, så jag är inte orolig, även om jag vill ha den så fort som möjlig naturligtvis.

Jag har kollinumret så att jag kan spåra paketet om det skulle bli nödvändigt. Nu kan ju du inte få tag i säljaren så det är ju inget alternativ i dagsläget, men när du får tag i säljaren så be om det. Det kan ju även hända att paket försvinner:crazy:

Om jag vore du skulle jag fortsätta att försöka kontakta säljaren, kontakta polisen för rådfrågning, och sen hoppas på att paketet endast är något försenat. Om du betalade i måndags är det ju inte så länge sedan trots allt.

Tror ej att mail gäller som kontrakt... Men varför måla:devil: på väggen. Dina saker kanske är på väg i en liten sötkartong!
Jag har köpt flera gånger, betalat i förskott utan problem, likaså sålt.

Håller tummarna för dig!

Klart att det gäller. När till och med muntligt avtal gäller så gäller ju detta.

Glöm inte att skriva ut din mailkontakt med säljaren.Behövs vid ev åtal...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka