hur lång tid ska jag vänta med polisanmäln.?

D

donochdonna

Jag har köpt en del skitdyra saker på nätet (bl a sadel mm) och kom överens med säljaren om att betala in köpesumman på säljarens konto och därefter skulle säljaren skicka sadeln, efter att jag mailat kvitto på att betalning var utförd. Jag var slarvig med att ta uppgifter om säljaren men har såklart namn, adress och bankkontot. Har ju kvar betalningsorden oxå men inget skrivet kvitto från säljaren, dock mail som bekräftar vår överenskommelse.

Nu tycker jag att sakerna dröjer (inte helt onormalt men man blir ju orolig) och säljaren svarar inte på mail eller telsamtal.
Hur lång tid är skäligt att vänta innan man gör en polisanmälning, om man räknar from beräknad leveransdag?

Sv: hur lång tid ska jag vänta med polisanmäln.?

Anmäl direkt, svarar inte personen på telefon eller mail på några dagar så har du nog blivit lurad tyvärr:(

Ska jag verkligen anmäla direkt? Man kan ju få förhinder pga olika orsaker, och jag läser inte mail eller kollar min tel hela tiden heller, så det känns lite tufft att polisanmäla direkt.
Kanske jag tror för gott om folk men har aldrig haft problem innan när jag köpt saker, kanske dags nu:(

Exakt hur länge har du väntat?
Beroende på bank och när du betalade så kan det ta upp till 3 dagar innan pengarna når hennes konto.
Kanske har personen mycket att göra nu vid jul?

Anmäl pa en gang. skicka ALDRIG pengar i förskott!! Om säljaren begär det kan du räkna med att bli lurad.

:bow::bow::bow:

Ring och prata med polisen, så får väl dom avgöra om det är läge för en anmälning eller om du bör vänta ett tag till och försöka få kontakt med säljaren.

Anmäl så fort som möjligt. Skulle det sedan visa sig att säljaren har haft något förklarligt godtagbart skäl till att det dröjt, så går det alltid att ta tillbaka anmälan.

ring någon behörig och be om råd:idea:

kanske onödig kommentar, men betala inte ut i förskott, speciellt inte så dyrt..:angel:

Svarar alla.
Jag vet att man inte ska betala i förskott, men som sagt om jag blir lurad så polisanmäler jag och hoppas att jag får mina pengar tillbaka.
Ibland går det inte att göra på annat sätt om man verkligen vill ha något känns det som.
Jag är inte blåögd även om det kan verka som så, jag trodde verkligen att det skulle komma grejer, vilket det kanske gör.

Pengarna var på säljarens konto samma dag som denne skulle skicka grejerna. Det var i måndags. Säljaren vet att pengarna var på kontot eftersom vi skickade kvitto på betalningen.
Säljaren skulle skicka allt på måndag eftermiddag, trol med bussgods. det tar ca 3 ev 4 dagar innan det paketet når mig. Men det kan ju ta längre och jag skulle känna mig dum om jag polisanmälde i onödan, jag tror inte denna person lirat mig men blir ju fundersam då jag inte fått svar ännu:confused:

Jag tror att jag avvaktar till måndag och har det inte kommit då så polisanmäler jag.
Tack för alla svar som ju iaf verkar tycka det är ok att anmäla efter nån vecka...

Jag tycker säljaren kunde vara hygglig nog att ge dig fraktnr. Det brukar jag ge till de som jag skickar grejer till, samma sak från deras sida.

Så tyvärr är du nog lurad :crazy:

Tror ej att mail gäller som kontrakt... Men varför måla:devil: på väggen. Dina saker kanske är på väg i en liten sötkartong!
Jag har köpt flera gånger, betalat i förskott utan problem, likaså sålt.

Håller tummarna för dig!

Om det är möjligt att sända med Bussgods måste jag (trots att det är efterklokt) fråga varför ni inte tog leverans mot efterkrav. På det sättet hade ju både säljare och köpare varit trygga.

(Efterkrav innebär att du betalar när löser ut paketet från Bussgods och Bussgods betalar sedan säljaren)

Anmäl pa en gang. skicka ALDRIG pengar i förskott!! Om säljaren begär det kan du räkna med att bli lurad.

Och jag tar ALLTID betalt i förskott. Har enstaka ggr skickat mot efterkrav med bussgods, men oftast förskott. Inkl dyra saker som sadlar etc.

Inte f*n innebär det att jag tänker lura folk eller någonsin gjort det. Och de allra flesta affärer mellan privatpersoner på distans är med förskottsbetalning och går bra.

Sen är det alltid, alltid, alltid säkrare att inte betala i förskott, men att tycka att en säljare som begär förskottsbetalning är oseriös är att ta i ordentligt!

för min kompis tog det nästan två veckor innan hon fick sin sele som ägaren skickat med bussgods, ibland kan det tydligen ta tid även om detä r mycket sällan.

om jag köper någon dyrare sak ber jag säljaren skicka det mot postförskott så på så sätt kan jag ju adlrig bli lurad, om inte paketet skulle innehålla typ tidningspapper eller något då.

Säljaren sa att det inte gick att skicka med efterkrav från den "ort" som detta skickades ifrån. Jag kollade aldrig om det stämde men vet att det finns vissa som inte har den tjänsten.

Jag håller med dig, oftast fungerar det jättebra med förskottsbetalning, jag har också sålt saker på det viset.

Man kan aldrig vara 100% säker med en affär om det är på distans så att säga, även om man får grejer via efterkrav kan det ju vara skadade saker/fel saker osv. Vet en tjej som köpte en dyr märkessadel, men fram kom en indisk skitsadel:(

Jag hoppas att det helt enkelt bara har tagit tid och att säljaren inte haft tid att svara på mail.

Jag har ju som sagt kontonummer, vet dock inte hur långt det håller vid ev. polisanmälan men...

Håller fortfarande tummarna och hoppas att det löser sig.

Om paket skickas med bussgods så ska du be att få godsnummret, då kan du följa paketet på nätet.
www.bussgods.se

anmäl direkt.

När jag sålde min dressyrsadel så skickade jag det med bussgods och det är helt värdelöst! Det tog mer än 1 vecka innan köparen hade det och sedan tog det 1 vecka innan jag fick pengarna.

Vänta och se, han personen inte skicka i måndags så tar det längre tid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka