Hur lång tid?(separationsångest)

Heulwen

Trådstartare
Jag fick hem min häst i för snart 2 dygn sedan. Idag var jag ute och hämtade honom från hagen(gick bra) och band upp honom för att borsta igenom honom(gick mindre bra då han var stressad, trampade runt och vägrade att stå still i allmänhet fastän han stod så att han såg andra hästar.)
Sedan försökte jag mig på att ta en promenad med honom men så fort han inte såg hästarna längre så började han gnägga för fullt och försökte svänga tillbaka. Jag gick några meter till och vände sedan tillbaka på eget bevåg då jag inte ville att han skulle tro att han bestämde när vi skulle hem.
Så till min fråga:

Hur länge kan hästar vara såpass flockbundna på ett nytt ställe?
Jag tycker ju inte att det är någon fara å färde alls då han stått här så kort tid, så jag kommer att ta det långsamt.

Men när kan man vänta sig att han kommer börja våga att lämna stallet på kortare promenader; ett par dagar, någon vecka?

Hur var det med era hästar när dem kom hem till er?

Sv: Hur lång tid?(separationsångest)

Jag skulle inte tänka så mycket på det utan gå iväg en tur (fast på ryggen då) Den ska ändå vänja sig vid det. Har inte haft problem med det, visst lite ropande osv men det gör ju inget.

Är du osäker så försök rida ut med en annan häst i början. Så är det ju bra då om den kan gå i hagen med andra så fort som möjligt för att lära känna nya kompisarna. Det handlar nog mest om att den är otrygg i relationerna till de nya, hästar behöver veta var de befinner sig i en flock för att vara trygga. Vem står över vem, vem ska jag gå undan för och vem står jag över?

Lycka till med hästen! Glöm inte att du också ska vara en trygghet
för hästen, som gör att den vågar lämna de andra.

Tycker du att jag bör tvinga honom lite milt att gå vidare även när han ropar och försöker vända om(han kastade sig ju inte och höll på)?
Kanske är bäst så?
Uppsuttet utomhus vill jag vänta ett litet tag med.
Han är redan ihopsläppt med flocken och verkar finna sig väl. Äter med dem andra och inte mycket sura miner från någon sida.

Jag tycker du kan sätta upp ett litet mål tex en mycket kort liten runda och så genomföra den. Vad han än tycker. Beröm och lugna men inte för mycket, trots allt gör han ju inga storverk då!.
Sen kanske lite längre nästa gång. Det kan vara jättekort i början, bara ett par hundra meter, men gärna just runda om det går, inte vända!

Förstår du hur jag tänker? Du bestämmer och genomför och vända finns inte på kartan.

Själv sitter jag hellre på än leder men det är ju en smaksak. Jag tycker det är lättare att kontrollera från ryggen, i regel.

Men som sagt, sätt inte målen så högt att du kan misslyckas! En kort runda, men den ska han gå.

Låt honom inte gå utan vanlig motion för länge, då kan det bli överenergi med nya problem. Rid i paddock eller ridhus ordentligt så han blir trött. Tömkör. Och rid ut med sällskap. Lugnt och kanske bara kort runda i början.

Allt du bestämmer dej för måste du kunna genomföra. Det är det viktigaste. Och undvik bråk, bara vänligt men bestämt visa att så här ska vi göra. Tålamod, men envishet, är mitt sätt.

Jag förstår. :)

Hittar inte på ridvägarna ännu då jag är nyinflyttad men imorgon ska jag ge mig attan på att vi ska gå 200 meter tur och retur iaf!
Han är knappt riden sedan i somras så han har ingen kondition men jag ska sätta igång honom ordentligt snart när vi har koll på varandra.

Hur länge tycker jag beror helt på individen. Hur säkra de är i sig själva, hur mycket de varit "runt" tidigare, vilken rang de har. osv

Min nuvarande egen var stencool från första början trots att han bara var nyss fylda 4 åring när han kom till mig. Men han är cool i hela sig, och hög i rang (högst numera och har aldrig varit lägre än 2:a ens som unghäst). Han bryr sig inte om alla andra hästar försvinner ur stallet, han kan stå själv, han går sin egen väg i hagen om han känner för det. så har det varit från första stund så med andra ord han har aldrig ändrat sitt beteende utan alltid varit samma.

sen har jag haft andra egna tidigare som varit jätte ängsliga lääänge som nya. den sista nykomlingen i vårt kollektiv stall, som kom i höstas, ett sto på 16 år, ranghög, men bott på samma gård sen unghäst, var helt hysterisk och mycket orolig och stressad iväg från flocken de första 3 månaderna hos oss. Men hon är också lite så över huvud taget i vissa situationer, trots sin höga rang.

Individ individ individ.
Förhoppningsvis har du en cooling snart!

Okej!
Den här hästen är enligt f.d ägarna en klok och cool häst så han borde ju lugna sig snart. Han har gått på travet och är därmed van vid mycket, gått på ridskola en kort period, ägts av en 13-årig tjej ett tag och sedan 2002 så har han stått på samma gård med ett isissto som sällskap.
Rangen är han mittemellan. Han går mest och skrotar i hagen, blir bortjagad ibland av de ranghögaste hästarna men han bestämmer över lilla unghästen.
Jag får se hur det artar sig. Rapporterar här om hur det går på promenaden imorgon.

Senast ändrad:

Stoet var helt stirrig, stessade runt, kunde absolut inte stå still på gången och inte stå still när jag var ute och gick promenader med henne. Stannade jag gick hon runt mig i en liten cirkel. Gick promenader i 2 veckor med henne innan jag ens tänkte på att rida.

Valacken var också stirrig och rädd för precis allt, träd, buskar, grus - you name it.
Han gick över en på väg till hagen om han blev rädd då om man råkade hosta flög han 3 meter upp i luften..
Men han var väldigt osäker fast vi kände varandra och jag hade skött honom nästan varenda dag i ett halvår.

Vårt varmblod får separationsångest varje gång det kommer en ny häst till flocken och kan i värsta fall vara helt oridbar i två veckor :( (kom ett nytt ungsto å blev kär :love: ) men det var enda gången. Nu vet vi om det och vi brukar låta honom vara, går små promenader tills vi ser att han sansat sig och släppt taget om nya hästen 4-5 dar brukar det ta (han är ranghögst). Sedan brukar det inte vara några problem alls och han är lika cool som vanligt:D.

Ja, idag så fungerade det över förväntan!
Jag hoppade över att binda upp honom och borsta idag då han blev så stressad förra gången, så jag hämtade honom och gick på promenad direkt. Jag var ute i ca 20 minuter, mötte bilar, barnvagnar, en galopperande häst i hagen bredvid men han traskade på.
Visserligen var han fortfarande stressad och det gick i väldigt rask skritt på hemvägen.
Han var lite bufflig, men mot slutet fick jag han att stanna varje gång jag stannade. Han har ju inte blivit så mycket hanterad/uppfostrad heller på ett tag.
Imorgon får han vilodag och smälta allt, men på söndag är det dags igen. Då kommer det vara mycket liv i stallet då det hålls kurs här.

lustigt att han blev så flockbunden så snabbt!
de hästar jag sysslat med har tagit lång tid på sig för att bli flockbundna. när jag varit på nya ställen med dem har de varit riktigt coola, insett att de ändå är borta från flocken, och andra hästar har varit som luft för dom...

en häst som jag bara pysslade med ibland hemma i stallet hade dock svårt för att vara ensam inne i stallet, och vid ett tillfälle när det kom en ny inackordering, som stod i en annan box en bit bort, så var även denna häst inne. det var precis somo om den skulle varit ensam, iom att den andra hästen var ny så var det som att den inte fanns, hästen var lika hispig ändå... :crazy:

så det är väl det jag oftast sett, att det tar mer tid..

har egentligen inga tips och råd, bara att ignoerar, vara trygg is ig själv och försök fungera som flock istället nnär ni är ute.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 104
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar