hur lång tid kan det ta?

S

__Stilett__

att bli frisk. va med om en ridolycka den 23.e juli. ramla av mellan häst och vägg. kunde inte röra mig. typ förlamningskänsla. fick åka ambulans till akuten och ligga där ett bra tag. hade tydligen brytit skulderblad. kan röra fingrarna på vänstra armen, men kan inte röra överarmen. pga mkt smärta.

när kan man börja rida igen tro?
hur lång tid kan det ta för skulderblad att läka?

Sv: hur lång tid kan det ta?

Ring avdelningen på sjukhuset där du låg så svarar de gärna på frågorna.
Men när jag fick sprickor i revbenen så tog det åtminstone en månad innan jag var igång ordentligt igen. Så räkna med att det tar tid. Och så länge det gör ont så bör du inte belasta. Det behöver tid på sig att läka..

Det är bättre att ta det lungt och låta skadan läka ut, än att hasta sig fram och riskera att skadan går upp igen... Min åsikt.

Sen hur lång tid det tar kan du, precis som Goat lover skrev, kontakta en läkare för.

en ryttar em liknande skada tog ca 3 mån på sig att börja rida igen.

bekymra dig du inte för skulderbladet-funder amer över hjärnskakningen.
hjärnan behöver läka från blåmärkena!

håll dig nu lugn!

Man brukar räkna med att det tar mellan 4-8 veckor innan ett brott läker. Sedan kan det ju försvåra läkning om brottet/sprickan sitter på ett ställe som inte går att gipsa. Har du fått tid tillbaka till sjukhuset för kontrollröntgen? De brukar boka tid för kontrollröntgen i samband med den ungefärliga beräkningen av läkningstiden nämligen. Men ring du och kolla med sjukhuset vad de tror.
KRYA PÅ DIG!

De brukar boka tid för kontrollröntgen i samband med den ungefärliga beräkningen av läkningstiden nämligen. Men ring du och kolla med sjukhuset vad de tror.
KRYA PÅ DIG!

Det beror helt på var brottet sitter. Tror inte de kontrollröntgar skulderblad. Utan det är väl mest ben och armar som kontrollröntgas.
Mina sprukna revben röntgades inte överhuvudtaget. Finns ändå inget att göra sa de.

nej jag fick ingen ny tid. skulderblad skulle läka ihop av sig själv. får bara massa smärtstillande medicin plus lite andra saker.

Att läka den fysiska skadan tar sin tid och det är bara att låta tiden ha sin gång. Sen kommer eventuellt den mentala "skadan". Att sitta upp på samma häst igen och få tillbaka förtroendet för den hästen. Det kan också ta sin tid.

När jag spräckte korsbenet tog läkningen ca 1,5-2 månader, dvs tills jag blev helt smärtfri, sen tog det drygt ett halvår innan musklerna/styrkan i ryggen kommit tillbaka helt. Då hade jag iof ingen rehab öht utan den fick jag sköta själv.
Att sitta upp på samma häst och börja rida igen var tufft och det tog ca ett halvår innan jag hade byggt upp mitt förtroende för henne igen.

Lycka till och KRYA PÅ DIG!

//Alice

jag? nej jag har inte tänkt ngt mer på det...

bara funderar på hur lång tid det kan ta att komma igång igen...
skadade armen också, kan ej röra armen som jag ska.
ryggen värker lika mkt som armen. om värken ej ger sig så lär jag behöva sjukgymnastik.

Senast ändrad av en moderator:

Du behöver kanske sjukgymnastik för armen också, så att du inte stelnar till i den.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 017
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 002
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar