Båda mina har i princip känt sig hemma och varit coola från dag 1. Nu räknas kanske inte Posh eftersom vi faktiskt kände varandra sedan tidigare och han dessutom hade varit hemma hos mig ett par gånger men Nikka kom direkt från uppfödaren.
Ingen av hundarna hade dock något trassel i bagaget, tvärtom, och är dessutom trygga i sig själva.
Kompisen och jag diskuterade det häromdagen, att labbar tillhör nog en av de raser som lättast finner sig tillrätta lite varsomhelst om man nu skall generalisera, de är liksom glada så länge de får mat och kärlek
.
Min ena daghund importerades från Irland när han var tre, då hade han aldrig varit inomhus överhuvudtaget, han hade varit ren jakthund och bott i hundgård.
Att då flytta till en lägenhet var naturligtvis en stor omställning och det tog några månader innan han fann sig tillrätta.
Han var inte rumsren och det försvårades i början eftersom husse även hade en valp som givetvis kissade inne.
Han var dessutom förmodligen väldigt hårt hållen från sin tidigare ägare så han gjorde inte mycket väsen av sig alls, tog knappt några initiativ och så vidare.
Nu, 1,5 år senare, är han en otroligt trevlig hund som funkar i alla lägen. Tror faktiskt inte att alla individer hade klarat den omställningen hur som helst, i synnerhet som han funkar klockrent med barn, andra djur och så vidare - egentligen utan träning. Han är helt enkelt sinnebilden av en labrador; klok, snäll och godhjärtad, dessutom är han en suverän jakthund
.