Hur lång tid innan förändring?

Puppan

Trådstartare
Hur lång tid kan man förvänta sig det tar innan en häst som tidigare fått för lite protein (ngt revbenig och bukig) börjar ta sig?
Nu är foderstaten anpassad och har bra energi/proteinkvot.
Pratar vi veckor eller månader?
 
Sv: Hur lång tid innan förändring?

Mitt fullblod som jag köpte 1 maj, var väldigt mager då. Han la på sig under sommarbetet juni-aug. I början av sept började han magra av igen :( Sen stallade vi in honom och nu (mitten av november) börjar han äntligen se lite rundare ut. Revbenen börjar försvinna. Men han är långtifrån idealisk. vill gärna ha honom lite rundare :) Men jag har hört att man inte ska gå för snabbt fram heller.
 
Sv: Hur lång tid innan förändring?

Man brukar räkna 2-3 veckor för hästen att ställa om sig efter ett foderbyte bara, så ha tålamod. Sen beror det på hästens skick, och hur mycket proteiner som saknats.
 
Sv: Hur lång tid innan förändring?

Jag tror att det tar 2-3 månader beroende också på hur hästen tränas...

Kanske kan man se LITE redan efter 1-2mån men innan den riktiga skillnaden kommer för man nog vänta i 3-4mån.
 
Sv: Hur lång tid innan förändring?

Min häst var inte mager men rejält bukig och totalt omusklad. Överlinje kunde man inte ens se med fantasi och ryggen stack upp något. Hästen har aldrig varit i topp-skick.

Nu, 1½ ÅR senare kan man med fantasi börja ana en överlinje. Bukig är han fortfarandes (krävs även muskler för att få bort det). Han har gått två rejäla betes-perioder under denna tid samt haft ordentligt uträknad foderstat vinterhalvåret.

Men på den här har det verkligen tagit länge. Mest kanske för att han aldrig varit i något fint skick?
 
Sv: Hur lång tid innan förändring?

Förtydling: jag menade att tarmfloran tar 2-3 veckor på sig för att ställa om sig efter foderbyte.

Vidare så tar det längre tid om hästen varit i sämre skick innan, precis som tgd berättar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 434
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 849
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp