Hur lång tid innan effekt av kraftfoder

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare wyntzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 790
W

wyntzi

Om jag vill ge min häst lite extra kraft för att han skall bli piggare, hur långt inna bör jag ge?
T.ex betfor och musli.
Hur lång tid behöver hästen ha innan effekt så att säga? 4 timmar, 2 timmar?

Är det någon mening att ge betfor 2 timmar innan jag rider?

Sv: Hur lång tid innan effekt av kraftfoder

Om jag vill ge min häst lite extra kraft för att han skall bli piggare, hur långt inna bör jag ge?
T.ex betfor och musli.
Hur lång tid behöver hästen ha innan effekt så att säga? 4 timmar, 2 timmar?

Är det någon mening att ge betfor 2 timmar innan jag rider?

Jag hade nog sett om hela foderstarten och börjat räkna om värdena och så :)

Det är ju väldigt viktigt att ge hästen en jämnfoderstat och inte tutta till den lite extra någon dag för att den ska bli pigg. Hästen mår mycket bättre om du på ett bra sätt systematikst bygger om foderstaten och höjer energiinnehållet :)

Lycka till!

MvH Nanette

Se över hela foderstaten så den får en jämn balans mellan smrp o mj, det mår den bäst av

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
548
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 781
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 194
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka