Hur lång tid för att gå igenom systemet?

cili

Trådstartare
Hur lång tid tar det från att fodret äts till att det kommer ut?
Misstänker att det inte är samma tid för en minishettis som för en shire, men om vi utgår från att det är en medelhäst i alla avseenden

Sv: Hur lång tid för att gå igenom systemet?

Jag ställde en liknande fråga i en annan tråd och fick svar att matsmältningstiden för en häst är ca 3 dygn.

Med tanke på att maten ligger kvar i grovtarmen 30-45 timmar, och därefter 1-2 timmar i ändtarmen...så låter det lite lite att det enbart ska kunna ta 30 timmar från munnens intag tills det kommer ut som bajs. Borde komma ut i ganska lös form då. Fast det kanske inte hade nån betydelse. Låter vettigare med åtminstone 50 timmar från intag tills det kommer ut.

Ja, så stod det ju i länken du skrev ovan.
Fodret kan ju inte gå från mun till grovtarm på två minuter direkt..

Hade det inte varit för att kan fastna så hade det varit spännande att ge hästen något som kommer ut helt i andra änden, och därmed få reda på ungefär hur lång tid det tar (men då skulle man ju även behöva bevaka hästen konstant)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix