Hur lång tid brukar det ta??

Ä

älskar_min_häst

Hej...

Min häst fick lymfangit i början av december... Hon hade ingen feber men hade ett stort fult svullet bakben.... Vi kontaktade då vet. och hon kom ut och lindade benet med ett sprit omslag, och gav hästen penceliin/antibiotika.. sen skulle jag fortsätta att ge hästen antibiotia/antiinflamatoriskt i 5 dagar.. svullnaden gick gick ner men inte helt.. hon är forfarande lite svullen vid insidan av hasen och lite neråt mot kastanjen.. Hon är inte halt av det eller har någon feber ömmar inte heller och är inte särkilt varm.. Hon går i en stor hage om dagrna och jag skritta henne när underlaget ute är någolunda...

Min fråga;
Hur långt tid brukar det ta innan svullnaden går ner helt...
Om inte svullnaden går ner om en vecka ringer vi vet. igen och hör om det behövs fler penceliinkurar...
Skriv gärna om era erfaenhetre om lymfangit,, hur lång tid det tog efter ett lymf... fall att svullnaden gick ner....

Tacksam för svar....

Sv: Hur lång tid brukar det ta??

Hm, alltid svårt att svara så här - kan variera jättemycket. Beroende på hur allvarlig lymfangiten är kan svullnaden vara kvar länge, om man har otur så kan den bli kvar för alltid. Själva svullnaden är egentligen inte farlig, men ju längre tid det tar desto större risk för "återfall" om hästen får nya sår. Att den inte har gått ned helt på tre veckor är absolut inget ovanligt.

Det jag funderade över var att hästen inte hade feber? Det är febern man är rädd för och det är först och främst därför man ger pencillin. Antagligen bedömde veterinären att febern skulle komma och satte därför in pencillin. Kan du undvika fler pencillinkurer så gör det, det finns alltid risk för att hästens mage tar stryk av pencillinet.

Hur länge satt spritbandaget på? Jag skulle nog pröva att lägga ett nytt spritbandage och hoppas på att det drar ut det sista. Ett spritbandage ska sitta på minst tolv timmar för att göra nytta. Dränk bomull i alsolsprit (eller läkesprit, billigare men receptbelagt) och linda så att det täcker hela svullnaden, också både över och under. Låt bandaget sitta på i fyra nätter och låt hästen gå i hage utan bandage på dagarna. Titta och kläm på svullnaden för att se om det blir någon skillnad från dag till dag. Gå långa promenader så att cirkulationen kommer igång ordentligt. Om svullnaden avtar så skulle jag inte börja om med pencillin, utan då är det ganska stor chans att svullnaden försvinner med tiden.

Men gör ändå så att du ringer den veterinär som var ute och behandlade hästen. Han/hon vet ju hur hästen såg ut då och kan lätt göra en bedömning om svullnaden borde ha gått ned och om det behövs pencilin eller inte. Bättre att ringa en gång för mycket...

Lycka till!
/KB

PS. Att hålla koll på tempen är alltid viktigt vid ev. lymfangit. DS.

Sv: Hur lång tid brukar det ta??

Hej..

Tack för råden... :banana: :bump:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 998
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej Min häst har fått en spark på frambenet precis under knäet på yttersida.. vet var ute och la bandage och konstaterade att det...
2
Svar
24
· Visningar
2 544
Senast: Malska82
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 622
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka