hur lång tid bör de ta??

LadySara

Trådstartare
börjar bli orolig att mitt pass har blivit borttappat på vägen..

skickade in papperna i början av januari å inget pass hemskickat ännu...

hur länge har ni väntat på era pass innan ni fått dom??

finns de nånstans man kan kolla om de är några pass som dom har tappat bort eller nått??

Sv: hur lång tid bör de ta??

För mig tog det 1 v för båda hästarna. Men antar at det kan ta flera månader nu när det är så många som måste ordna, alla de som väntat till sista sekunden.. :smirk: Så det är nog inte något fel.

Jag har väntat i 2½ år nu.... :smirk:
Men det beror på att min häst är registrerad i en "ny" stambok och att man ännu inte lyckats lösa frågan om hur passen ska se ut.

Immer

Jag skickade in en signalementsbeskrivning på mitt halvblod slutet av januari förra året. Efter knappt två månader ringde jag för att höra hur lång tid det skulle ta. Då sa dom att dom inte fått in den!!!

Men sen hittade dom den tydligen :smirk: , och 3 maj hade jag mitt pass!

Jag köpte ett föl i december och jag ringde till arab registratur som skulle ordna med pass och reg bevis. Det visade sig att det kommer dröja JÄTTE länge innan jag får dom papperna. Det hade varit mycket sjukdomar där och sånt i personalen och många som ska ha pass o.s.v. Men får det ta så lång tid? Det känns inget vidare speciellt inte när man köpt ett föl som man vill ha papperna på och även passet kan vara bra att ha.

Det beror alldeles på vilken rasförening du ansökt om pass i.
Jag skickar alltid mina papper med rek och får tillbaka dem med postförskott så då är det mindre risk att de skulle försvinna.

Jag har gjort som Welsh, rekat papperen och fått passet mot postförskott. Vi har två olika raser på våra ponnyer och leveranstiden har varierat. Det första passet tog upp emot fyra månader det andra passet tog en dryg vecka bara.

har ett sv. halvblod med gröna papper å alla papper fanns i identitetsboken. så de borde inte ta så lång tid.. skickade med rek..

skickade till ashv eller va de heter blandar alltid ihop bokstäverna...

har hört om många som fått borttappade papper som bara hittats helt plötsligt... de jobbiga är juh med vaccineringar å sånt som inte kommer in i passet nu.

Jag tycker att du ska ringa ASVH och kolla!

Det kan ju vara så att det är väldigt många hästägare nu som kommer på att de måste ha pass, så att de på ASVH har mycket att göra. Men om du ringer får du åtminstone veta om allt har kommit fram ordentligt.

I höstas skickade jag passansökan med rek till ASVH, och det tog mer än 2 månader. Då hade jag precis som du alla uppgifter med i identitetsboken. Nu skulle jag tro att det tar ännu längre tid eftersom de varnat för att det kan bli problem under detta år. Så det är säkert helt normal väntetid.

På asvhs hemsida står det att de håller på med pass där handlingarna kom in i december, så ditt pass kommer säkert om några veckor. Det står att handläggningstiden normalt är 8 veckor.

Om man tittar på nätet så står det lite här och där att: eftersom många är sena med att fixa pass åt sina hästar så kan det ta enormt lång tid innan man får passet...betänk att passtvånget varit aktuellt länge nu....eftersom merparten skickar in i sista stund, kan du ju tänka hur många pass det egentligen handlar om....

Jag hade tur verkar det som! Min häst var inte registrerad innan heller på ASVH, fick också tyvärr gråa papper (ej godkänd pappa). Det hela tog två (2) dagar! Men hur kul var det..? Räkningen på 2000 kr skulle betalas inom 9 dagar eller var det var. Detta var för 1,5 år sedan mitt i sommaren.

Lånar din tråd lite och ställer en fråga till;

När är det senaste man kan skicka in papprena? Det verkar ju nästan som det vore bättre att vänta med det tills den här tävlingssäsongen är över också. Eftersom jag har vaccinationspapprena och så i ID-boken och det är väl inte så bra att använda kopior..

malu

Vet inte hur det är med andra tävlingar men har hört att man måste ha pass för att få tävla även i år gällande islandshästar.
Kanske inte stämmer, kan vara ett rykte.
Har inte forskat i det eftersom båda mina hästar redan har sina pass klara.

Jo, islandshästar måste ha det. (min syrra har islänning) Men det är sif som har bestämt det, gäller alltså inte andra hästar.

malu

då jag inte är sen in med mitt pass, utan ja köpte häst utan pass så ja hde inget val än att skicka in sent..

får nog göra de. ifall de är nått oklart eller om nått papper är borta eller nått..

vart ringer man?? nån som har et tele nr?

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama