Hur lång tid behövs för att göra en presentation?

Kirre

Trådstartare
Om ni ska förbereda en presentation, föreläsning el dyl och ska göra tex en power point, ungefär hur lång tid behöver ni? Tidsmässigt ska presentationen sen ta ca 30-60 min, ämnet är inte helt okänt men viss research, faktakoll behöver göras under tiden. Hur vana är ni vid programmet och generellt datorjobb?
 
5-120 minuter beroende på ämnet.

Är ju lärare i grunden så har gjort detta några gånger förut. AI har en del bra applikationer när det kommer till att görajust Powerpoints ah visst innehåll.
 
Om ni ska förbereda en presentation, föreläsning el dyl och ska göra tex en power point, ungefär hur lång tid behöver ni? Tidsmässigt ska presentationen sen ta ca 30-60 min, ämnet är inte helt okänt men viss research, faktakoll behöver göras under tiden. Hur vana är ni vid programmet och generellt datorjobb?
Det är rätt omöjligt att svara på, allt från 5 minuter till flera timmar. Det beror helt på om jag kan jobba med enbart några få bilder och berätta mer eller om presentationen även ska vara en del av undervisningsmaterial och ska gå att förstå på egen hand.

Jag är också lärare, det går att slänga ihop vid behov, nu har jag också många presentationer färdiga som jag kan utgå ifrån och snabbt göra en ny om det behövs med den gamla som grund. Men jag har också lagt mycket tid på vissa som jag har utvecklat.

Jag har jobbat i flera olika presentationsprogram, kombinerar gärna canva och power point för trevligare presentationer. Skulle säga att jag har hög datorvana och van vid flera olika presentationsprogram eftersom jag även undervisar eleverna i vilka som finns och hur man använder dem.
 
Jag håller kanske 3-5 presentationer om året, ca 30-40 min långa, som del i vår fortbildning på jobbet. Jag har använt Powerpoint eller liknande sedan gymnasiet på 90-talet men inte ofta, och jag kan inga finesser.
Hur lång tid det tar att sätta ihop beror på var jag lägger nivån. Ska jag bara ha text med fakta och inte bryr mig om mer än att det ska vara lätt att läsa och uppfatta innehållet (t ex håller mig till svart text på vit bakgrund) tar det kanske 20-30 min. Ska det vara bilder och ha snygg design kan det ta flera timmar. Nu räknar jag inte med tiden för att ta fram fakta m m utan bara att sätta ihop själva presentationen.
 
Jag vet inte då jag aldrig blivit ombedd att göra en presentation om ett ämne jag behöver researcha. Förutom i skolan då såklart.

Men på mitt jobb ombeds vi bara hålla presentationer om det vi jobbar med. Jag är alltså mycket väl insatt i det jag ska presentera och hur lång tid det tar beror på om jag har färdiga grafer/bilder eller om jag måste göra dem. Om jag kan återanvända bilder från gamla presentationer går det fort. Måste jag göra helt nya tar det längre tid.
 
Jag gör presentationer ibland, någon gång per år max, och då jag måste ta fram från grunden tar det ett par timmar.
 
Om ni ska förbereda en presentation, föreläsning el dyl och ska göra tex en power point, ungefär hur lång tid behöver ni? Tidsmässigt ska presentationen sen ta ca 30-60 min, ämnet är inte helt okänt men viss research, faktakoll behöver göras under tiden. Hur vana är ni vid programmet och generellt datorjobb?
Om jag börjar från noll, så tar det mig ungefär dubbelt så lång tid att göra presentationen som själva presentationen tar att hålla. Behöver jag kolla upp saker, så tar det längre. Men i regel gör jag presentationer utifrån texter jag eller någon annan skrivit. Det dock ändå en stund.
 
Om ni ska förbereda en presentation, föreläsning el dyl och ska göra tex en power point, ungefär hur lång tid behöver ni? Tidsmässigt ska presentationen sen ta ca 30-60 min, ämnet är inte helt okänt men viss research, faktakoll behöver göras under tiden. Hur vana är ni vid programmet och generellt datorjobb?

Omöjligt att svara på.

Jag använder power point dagligen. Gör säkert i snitt en presentationen om dagen men de allra allra flesta är av typen material till ett möte med 5-6 deltagare, inte en föreläsning. Sånt går fort att sätta ihop och spelar ju inte heller någon större roll hur de ser ut.

Men det händer också att jag har längre presentationer för en större grupp, för mig okända människor. Då tar det längre tid. Oftast finns mycket av materialet sedan tidigare och kan återanvändas och förfinas, börjar väldigt sällan från noll. Mest tid går åt till att att få materialet begripligt och anpassat till målgruppen. Oftast kommer inte heller allt material jag ska presentera från mig, utan behöver samla in från andra osv.

Vi har färdiga presentationsmallar så layout, typsnitt och sånt behöver jag inte fundera på.

Så...allt från 10 minuter till en dag? 😅
 
Säger samma att det beror helt på, ibland kan jag slänga ihop en presentation på 5-10 minuter medan jag ibland behöver göra väldigt mycket research, lägga in källor och bilder, ta fram tabeller eller förklara budgetar och då kan det ta en hel arbetsdag.
 
Om ni ska förbereda en presentation, föreläsning el dyl och ska göra tex en power point, ungefär hur lång tid behöver ni? Tidsmässigt ska presentationen sen ta ca 30-60 min, ämnet är inte helt okänt men viss research, faktakoll behöver göras under tiden. Hur vana är ni vid programmet och generellt datorjobb?

Mycket van. 1-1.5 dag i arbetstid beroende på ämne och mottagare. Däremot vill jag ha mycket mer kalendertid på mig, dels för att jag redan har fulla dagar och dels för att jag vill hinna reflektera och jobba i iterationer. Så allt under en vecka blir hafsverk (som också ganska ofta är alldeles tillräckligt).
 
Omöjligt att svara på.

Jag använder power point dagligen. Gör säkert i snitt en presentationen om dagen men de allra allra flesta är av typen material till ett möte med 5-6 deltagare, inte en föreläsning. Sånt går fort att sätta ihop och spelar ju inte heller någon större roll hur de ser ut.

Men det händer också att jag har längre presentationer för en större grupp, för mig okända människor. Då tar det längre tid. Oftast finns mycket av materialet sedan tidigare och kan återanvändas och förfinas, börjar väldigt sällan från noll. Mest tid går åt till att att få materialet begripligt och anpassat till målgruppen. Oftast kommer inte heller allt material jag ska presentera från mig, utan behöver samla in från andra osv.

Vi har färdiga presentationsmallar så layout, typsnitt och sånt behöver jag inte fundera på.

Så...allt från 10 minuter till en dag? 😅

Ungefär så är det för mig med. Jag har material till en timmes föreläsning som jag utan vidare kan sätta ihop, men även med färdiga bilder behöver jag ju anpassa efter målgrupp och syfte, och se till att flytet blir bra med de bilder jag väljer att använda. I mitt jobb är det så gott som alltid viktigt att det blir tydligt för målgruppen och att inget missas, eftersom det handlar om myndighetsutövning som påverkar väldigt många människor. Ofta behöver jag sätta mig in i material från kollegor, och det kräver ju en genomgång med den personen så att jag faktiskt fått det helt rätt och inte feltolkat något själv. Vi jobbar med ständigt förändrade processer, så jag kan inte utgå ifrån att det vi sa sist fortfarande gäller. Börjar minst ett par dagar innan om jag ska sätta ihop något av den typen, så att jag hinner fråga kollegor och processa upplägget något varv.

Ska jag undervisa i mitt expertområde eller hålla en längre presentation på konferens och inte behöver presentera något som är helt nytt för mig kan jag egentligen sätta ihop något väldigt snabbt, men jag föredrar att gå igenom allt material ett varv ändå. Det finns inte mycket utrymme för att "inte verka proffsig" i min roll och jag avskyr själv att lyssna på folk som inte har ett bra flyt i sina dragningar eller inte kan hålla tiden. Men det är ju ändå lite olika nivå av ansträngning om jag står i Almedalen eller har ett studiebesök från "vårt" masterprogram. Går alltid igenom ett nytt upplägg så att jag vet att det tar ungefär den tid jag beräknat.

Använder powerpoint som ett av mina vanligaste verktyg och vi jobbar i färdiga mallar. Finns bildbank på jobbet och vi har en mängd färdigt bildmaterial för det vi jobbar med.

Till interna möten kan det gå väldigt fort, det är ju sånt vi gör varje dag. Då handlar det i regel om 5-15 minuters dragning om nuläget inom mitt ansvarsområde.

Kommer inte riktigt ihåg hur det var när jag själv researchade saker jag inte riktigt kunde, men sånt kan ju ta väldig tid beroende på ämne.
 
Beroende på ambitionsnivå: 10 minuter till en vecka

*Hur mycket research behöver göras? Hur kunnig är publiken? Hur ska jag tänka kring följdfrågor (behöver jag ha förberett brett eller har jag möjlighet att återkomma?)
*Hur mycket bearbetning krävs - behöver jag skapa grafer etc från skratsch?
*Finns bildmaterial?
*Om jag har material - hur gammalt är det? Hur snabbrörlig är materian?
*Ska presentationen stå för sig själv? (Ska någon kunna plocka fram powerpointen och läsa senare eller är det där och då ev. inspelning?)
*Finns det färdiga mallar?
.
Till 30 minuter skulle jag vilja ha 5-15 bilder, helst i det lägre spannet (Jag är old school)
 
Om ni ska förbereda en presentation, föreläsning el dyl och ska göra tex en power point, ungefär hur lång tid behöver ni? Tidsmässigt ska presentationen sen ta ca 30-60 min, ämnet är inte helt okänt men viss research, faktakoll behöver göras under tiden. Hur vana är ni vid programmet och generellt datorjobb?
Vet inte, men vanligen längre tid än jag trodde. Så tiden jag trodde *2 skulle jag gissat på.
 
Tycker som flera andra att det varierar mkt. Och för min del är min egen status ganska avgörande. Är jag trött och känner mig omotiverad kan det ta evigheter, är jag pigg och pepp kan samma sak gå jättefort. För min del är det oftast viktigt att ha någon form av plan för innehållet, så det kan gå åt en del funderingstid innan jag faktiskt börjar producera något.

Jag är van vid att presentera/undervisa och har mkt material att använda mig av, men ska jag skapa något till ett helt nytt sammanhang kan det ibland ändå ta mkt tid.
 
Jag brukar göra presentationer några gånger per år, och då grundar det sig oftast i att jag ska presentera någon form av ärende eller rapport för en chef och att det blir tydligare med hjälp av en presentation. Det mesta av arbetet är det som skett innan, det vill säga att skriva själva rapporten eller bereda ärendet, så presentationen är mest för att underlätta för den som ska lyssna. Det kan gå på fem minuter om det är något enkelt och det kan ta bortåt en timme om det är mer komplicerat. Men för min del ligger det sällan på den nivån att jag behöver ta fram källor och statistik och tabeller och sådär.
 
Jag tänker att arbetet med en presentation kan delas in i tre steg: faktainsamling, strukturering (pedagogik) och skapande i program. Som alla kan variera i tidsåtgång beroende på projekt och förkunskaper hos den/de som skapar. Jag har tagit fram presentationer i utbildningssyfte där jag redan haft faktakunskapen (men ibland behövt lägga tid på att hitta källhänvisningar) men där gallring/struktureringen av innehållet krävt en hel del arbete. Skapandet i powerpoint är det som tar minst tid i anspråk men då anpassar jag ambitionsnivån efter min egen kunskapsnivå i programmet. Innehållet och strukturen går före designen.
 
Tidsåtgång beror helt på ämne och tid.
Korta presentationer tar lång tid för de behöver disponeras så noga. Långa är mindre noga i detaljer. Man hinner få med allt ändå.

Det krävs också att ämnet presenteras i begriplig lättfattlig form. Gärna så att deltagarna minns det efteråt :) Så disposition kan jag grunna på under dagar, innan jag sätter mig coh gör det.
 
Tusen tack för alla svar. Förstår att det är lite hur långt är ett snöre men alla era samlade svar gav mig ändå en fingervisning om vad som är rimligt.

Jag upplever att det tar längre tid än vad både jag själv tror och uppdragsgivaren. Mitt dagliga jobb är ju inte vare sig att göra presentationer eller föreläsa men ibland blir jag tillfrågad inom min expertis. Så jag hamnar lite i @Araminta upplägg, jag har ju faktakunskapen men behöver göra all källkontroll, strukturering mm i samband med skapandet i programmet. Visst tänker jag ju ut viss strukturering när jag utför mitt dagliga jobb men kan inte samla ihop det och på riktigt planera förrän jag sitter med det och fokuserar och då är tiden ofta begränsad och det behöver bli gjort.
 
Till 30 minuter skulle jag vilja ha 5-15 bilder, helst i det lägre spannet (Jag är old school)

Det är ett fint tips.

Emellanåt upplever jag att det är 30 bilder per halvtimme, med kritiskt viktig information i varje yta av varje slide utöver den kritiskt viktiga informationen som förmedlas muntligen, som sedan ska presenteras på en halvtimme men två deltagare kommer 5 minuter sent och en behöver gå 5 minuter tidigare så efter 20 minuter är det slut och man sitter som ett stort frågetecken och undrar om man är ensam om att uppfatta tempot som stört omöjligt för att förmedla någon förståelse alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 265
Senast: Calmiche
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 737
Senast: Jenka
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 784
Senast: lundsbo
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 160
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp