Hur lång tid behövs för att göra en presentation?

Tusen tack för alla svar. Förstår att det är lite hur långt är ett snöre men alla era samlade svar gav mig ändå en fingervisning om vad som är rimligt.

Jag upplever att det tar längre tid än vad både jag själv tror och uppdragsgivaren. Mitt dagliga jobb är ju inte vare sig att göra presentationer eller föreläsa men ibland blir jag tillfrågad inom min expertis. Så jag hamnar lite i @Araminta upplägg, jag har ju faktakunskapen men behöver göra all källkontroll, strukturering mm i samband med skapandet i programmet. Visst tänker jag ju ut viss strukturering när jag utför mitt dagliga jobb men kan inte samla ihop det och på riktigt planera förrän jag sitter med det och fokuserar och då är tiden ofta begränsad och det behöver bli gjort.

Jag tror att det är väldigt vanligt, precis som att vi som jobbar med utrednings- och analysarbete ofta underskattar hur lång tid det tar att skriva en bra och läsvänlig rapport när vi samlat alla fakta. Presentationen ses ofta som något som "kommer på köpet", utan en tanke på att förmedla kunskap är en helt annan sak än att skaffa sig den.

För oss som gör det ofta kommer ju en del av det jobbet lösa sig iterativt, de första gångerna man håller en dragning av ett ämne eller inför en viss grupp blir helt enkelt inte lika bra som gång nr 10. Om man inte gör det ofta måste man putta in den tiden i att tänka på disposition, vad är viktigt för åhörarna, vad kommer vara svårare för åhörarna att ta till sig, osv.

Under hela min studietid har jag haft ett fåtal lärare som lagt vikt vid att träna presentation, och det var först på masternivå. Trots att ingenjörens roll blir rätt värdelös om man inte också kan förmedla det man räknar ut. (Jag vet att man jobbat med utbildningsupplägget väldigt mycket sen jag pluggade, så det ser säkert annorlunda ut nu.)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 265
Senast: Calmiche
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 737
Senast: Jenka
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 784
Senast: lundsbo
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 160
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp