Hur lång restid för pay and jump?

Miljon

Trådstartare
Pay and jump är ju bara träning, och jag har lyxen att ha tränare på plats i stallet alternativt 10 minuters transportresa bort. Har än så länge bara åkt runt en halvtimme på pay and jump, och det känns helt okej. Ingen av mina stallkamrater åker hellre längre än så för träning, så jag är väl medveten om hur bortskämda vi är med att ha allt nära ;)
Nu försöker jag planera lite framåt sommaren, men dessvärre blir det glest mellan pay and jumperna här omkring då. Det finns några som är runt en timme - en timme och en kvart bort. Skulle ni åka så pass långt för en pay and jump, och hoppa 2 gånger?

Det känns lite extremt för en pay and jump, men samtidigt behöver ponnyn rutin och i väntan på mätning får vi ju nöja oss med pay and jump...

För min del så beror det på hur seriös pay and jumpen är, finns en som ligger ca 1 tim och 20 min bort som jag åker på ibland för att den är super seriös. Fina hinder, bra bana och bra arrangör. Men sen har jag en som ligger 20 min åker oftare dit pga av tid men inte lika seriös.

Håller med ovan. Är det en bra PJ så är det helt klart värt. Sen kan det ju vara bra träning inför kommande tävlingar att åka transport lite längre bort också :)

Tycker allt inom en timme är ok. Längre så bör det ge lite mer. Har ofta 1h resväg till träningar, islandshäst och Western, tävlingar är det längre till. Hoppning rider jag inte för tränare just nu men de finns på närmare håll. P&J har vi varit på senaste året var som närmst 20min bort o längst 1h.

Efter som tävlingar inte var aktuellt för dig just nu så skulle jag anse att det är ok att åka lika långt till p&j som till mindre tävling. Själva träningen för hästen är ju samma oavsett, endast du dom får mervärde av tävling med resultat.:)

Jag har åkt en timme för pay & jump en enstaka gång, då jag kände att min häst behövde så mycket rutin och miljöträning som möjligt och det var ont om andra tränings-/tävlingstilfällen.

Säger som ovanståande, om det är rutin ni behöver så spelar det ju inte så stor roll om det är tävling eller "bara" pay & jump. I vissa fall kan även p&j vara bättre, då man inte riskerar att bli utesluten men får rida klart oavsett. :up:

Det längsta jag har åkt för pay and jump är 1.5 timme. Tycker det är värt det ifall det är viktigt att man kommer ut och får rutin och inte bara för att man vill hoppa, då kan man ju lika gärna sätta upp några hinder i paddocken :)

Jag skulle tänka mig åka 1,5 timme till pay and jump eftersom det både är bra träning att köra pay n jump men också att resan är bra träning för hästen om du senare tänker börja tävla seriöst :)

Fann tråden av en slump men log lite och kände mig tvungen att svara. 1 h kommer jag knappt nånstans på. Träning på närmsta stället är 30 min, vanliga stället drygt 45 min och tredje stället 1.5 h. Vanlig, ordinär träning. Åker 30 eller 45 min för att rida själv på bana med.

Så 1 h för en P&J är nära. Allt under 2 h är helt okej. Annars skulle det inte bli mycket gjort sas....

Fann tråden av en slump men log lite och kände mig tvungen att svara. 1 h kommer jag knappt nånstans på. Träning på närmsta stället är 30 min, vanliga stället drygt 45 min och tredje stället 1.5 h. Vanlig, ordinär träning. Åker 30 eller 45 min för att rida själv på bana med.

Så 1 h för en P&J är nära. Allt under 2 h är helt okej. Annars skulle det inte bli mycket gjort sas....

Jag är väldigt glad att bo i Skåne ;) När jag söker tävlingar i TDB har jag en sökgräns på 45 kilometer (och då är jag ändå tveksam till att köra så långt ;) ).

Jag är väldigt glad att bo i Skåne ;) När jag söker tävlingar i TDB har jag en sökgräns på 45 kilometer (och då är jag ändå tveksam till att köra så långt ;) ).

Oj. 45 km. Då blir det ETT enda ställe övht att tävla på ;)

Men ni har det lyxigare därnere.

Jag anmälde nyss till en lokal 80 cm (eller om det var 85) - 2 h körtid med släp, dryga 10 mil.

Oj. 45 km. Då blir det ETT enda ställe övht att tävla på ;)

Men ni har det lyxigare därnere.

Jag anmälde nyss till en lokal 80 cm (eller om det var 85) - 2 h körtid med släp, dryga 10 mil.

Hästvärlden är suverän här! Iofs var jag nog ganska bortskämd även under min uppväxt i Östergötland. Körde oftast max en timme för vanliga tävlingar. Nu på äldre dagar är jag ännu latare ;)

Jag får vara glad om jag hittar en tävling närmare än en timme. Finns ett par klubbar i närheten, men få av dem erbjuder tävlingar på den nivån jag ligger på, så vi får åka in i grannlänen för att tävla. Har satt 80 km som gräns i TDB.

Har dock ett privat ridhus på en halvtimmes ridavstånd från stallet, och ytterligare en anläggning fem minuter bort med bil där man kan träna, men de har tyvärr mest svårare klasser på tävling. Vårt första "riktiga" framträdande var när jag visade min på kvalitén som fyraåring, då åkte vi tolv mil enkel resa.

Liknande trådar

Avel Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 748
Senast: Aliche
·
Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 612
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama