Hur lång promenad?

H

HaRLeKIn

Jag undrar hur långt jag kan gå med min vovve som är snart 5 mån.
Jag har gått en sväng på ca 8 km ett par gånger o hon pinnade på o sprang förbi mig o verkade inte alls trött.
Jag är helt otränad så det blir ju ingen fart på det om man säger så. ;)

Nu undrar jag om det är för långt att gå regelbundet, som varannan dag?

Vad kan hända med vovven? Sliter det på den? :confused:

Hon är korsning av: Bordercollie 50% Golden ,New Foundland o Scäfer delar på de andra 50%

Sv: Hur lång promenad?

Det är alldeles för långt. Hon ska nog inte gå på promenader alls.
Det blir ju en ganska stor och tung hund gissar jag.

Mia.

OJ Det är alldeles för långt..Inte bra alls. Det räcker med ca 10-15 min promenad.

Det som händer om man går för långa promenader/överbelastar en stor hund när den fortfarande växer - är att lederna kan bli förstörda, så du bör ta det lugnt med hunden tills han är upp mot året (de första 12 månaderna) eller tills han/hon växt färdigt. Undvik trappor, att hoppa i och ur bilen, för hård lek, motion och långa promenader.
Små hundar belastar inte lederna på samma sätt och har växt färdigt redan vid 6-8 mån... Lycka till!

Usch vad tråkigt.... jag vill ut o motionera med min vovve.... *suck*

Jag vill bara tillägga att hon går lös så hon väljer tempot själv o jag hinner inte med henne....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 701
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa hej jag måste bara få skriva av mig lite. Igår var jag med om något jag aldrig vill uppleva igen. Jag var på väg till Uppsala med bilen...
Svar
9
· Visningar
6 648
Senast: vallhund
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 904
Senast: dpmatte
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 850
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar