Hur lång läketid på hovböld?

milly

Trådstartare
Hur lång tid brukar det ta för en häst att åter bli ridbar efter en hovböld?

Hur brukar dagarna/veckorna efter bölden se ut? Står hästen på boxvila med hovbandage? Går ute med sko+sula? Sjukhage? I boken står det att man ska skydda hålet i hoven och desinfektera det samt sätta dit en plugg... och ev. sko med sula. Men hur länge ska detta pågå? Hur lång tid innan hästen är helt återställd??
Vad gör man under tiden?!

Ska givetvis fråga hovisen när han kommer imorn men vill höra med er andra som har erfarenhet av bölder.

Sv: Hur lång läketid på hovböld?

På kompisens kallblod tog det en par dagar så var den helt OK igen. På mitt dåvarande halvblod tog det 8 veckor och flera veterinärbesök *huga*

Min häst stod på boxvila med hovbandage först. Gipsplugg i hålet och hela hoven var nog gipsad direkt från början. Sen ute i torr (halmad...) boxhage och sen skodd med sulor fram.

Kompisens häst ville inte stå på box så den släpptes ut i hage normalt med rejält med hovbandage.

För min häst tog det en dryg vecka med våtvärmande omslag för bölden skulle spricka. Sen tog det ytterligare drygt en vecka innan bölden var ute och hon var ohalt. Därefter tog det ytterligare knappt två veckor innan hon var som vanligt igen!

Det här var i början av året och mycket snö, så jag ble vordinerad av vet att ha henne ute i hagen som vanligt, och gå ut med henne en timme om dagen för att cirkulationen i hoven skulle hjälpa till att få ut bölden. Varje kväll la jag våtvarma jodopaxomslag, som nästan varje dag satt kvar när hon togs in från hagen. Hennes böld kom ut vid ena ballen, och de ordinationer jag fick var att inte bandagera på något vis på grund av att snön skulle hjälpa till att hålla rent.

Det beror helt på hur hovbölden sitter. Sitter den ytligt, dvs att det inte krävs ett djup snitt för att få upp den, då brukar man kunna köra igång igen ganska fort. Likadant om den spricker uppe i kronranden.

Men måste man långt in i hoven är det självklart en längre läkningsprocess.

Jag har varit med om både och, den som sprack i kronranden var absolut smidigast. Hästen påvisade hälta 2 dagar, 3 dagen sprack bölden och hästen var ohalt 2 dagar efter det.

Min unghäst fick en som föl (8mån), som fick skäras upp av veterinär och som krävde pencillin behandling. Han fick boxvila först en vecka, sen fick han ha jodopaxomslag i ytterligare en.

[
QUOTE=Görel]För min häst tog det en dryg vecka med våtvärmande omslag för bölden skulle spricka.

Det är just DET vi väntar på nu... att bölden ska mogna. Hon har våt värmande omslag så länge, kan man säga. Hovisen hade nåt "gammalt trix" att man skulle ha linfrögröt i omslaget/bandaget. Han kommer imorn och tittar hur det ser ut!
Hoppas vi får ut det nu då...

Tack för era svar!! Då vet jag på ett ungefär vad det handlar om för läkeprocess... :smirk:

Det våtvarma omslag jag lade, på veterinärens inrådan, var ett jodopaxomslag. Jag tyckte att det tog en mindre evighet innan något började hända, och sen när bölden väl sprack var det vid ena ballen. Det syntes knappt, men det märktes på lukten! :eek:

min häst hade hovböld nyligen, förra veckan.
det var ungefär såhär:

lör - blockhalt, undersökt av vet, av med skon, stod inne i boxen från ca 16.00
sön - fick inte gå ut. fortfarande mkt halt. hovis kom kl. 11.00, undersökte, hittade bölden nästan direkt, skärde, stoppade in jodopax och tjära tror jag, och sen skodde hon med sula. pållan fick gå ut i mindre hage där hon försökte sig på att bocka och skutta, gick sådär på tre ben..
mån - mindre halt, mindre puls, mindre värme i hoven.
tis - ohalt, ingen värme eller puls. promenad.
ons - ej halt , longerade i skritt.
tor - började bli lite ledsen över att inte få gå med sina kompisar.. lång promenad.
fre - fick gå med sina 4 kompisar igen.
lör - satte jag igång en mkt busig liten häst.. :crazy:

det gick väldigt fort för henne att bli bra. hon tyckte det var otroligt skönt när hovis skärde i hoven, det syntes. :)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har precis fått en hovböld öppnad av hovslagaren. Den satt ganska ytligt och hästen gick från nästan blockhalt till mer eller...
Svar
18
· Visningar
3 716
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har fått en hovböld. Vi ska ha bandage på från det att bölden öppnas tills dessa att bölden har blivit tömd och torkat...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: Dopy
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka