Hur lång kan man vara?

B

Bellina

Hej!
Jag har en connemara D-ponny som är 142 cm i manken. Jag är 157 cm och väger ca 40 kg. Hur lång kan man vara utan att vara för stor? Min ponny är ganska kraftig och en jag känner tyckte att max vikten skulle vara 60 kg är det en bra maxvikt?
Tack för svar:)

Sv: Hur lång kan man vara?

Jag har ju inte sett din ponny, men jag skulle tro att den skulle klara en välbalanserad ryttare på 75-80 kilo utan problem.

HeJ!

Jag red b-ponny för några år sen efter godkännande av veterinär.. Ponny var ca 125 cm hög, dartmoorponny, jag va ca 165 cm lång och vägde runt 50 kg. Fick rida kanske 3-4 dagaa/vecka utan att ponnyn skulle gå under.

I somras fick vi nåt mått på hur mycket en häst kunde bära (på ridlägret) det var nån procentsats av sin vikt (som jag naturligtvis inte minns). Min 160 cm- connemara kunde bära ca 75 kg enligt den.

Jag tror inte att det är några problem för din ponny att bära dej, dom brukar ju visa om lasten är för tung...

/ Lavinia

Pratar man bara längden brukar 10 cm ovan hästens make eller nedanför vara ok på en ponny.
Dvs du är 150, och kan rida en ponny mellan 140-160 utan problem!

(eller utan för att det ser dumt ut som jag menar egentligen! ;) )

Tjabba sheikis!

Du är inte för stor för bellina, din lilla mupp! :rofl: ;)
hehe! skojade bara! ;)

Tjabba shejkis fia lotta..hahah din lilla mupp

Connemaror är ju ganska starka å viktbärande överlag så uppåt en 80 kg skulle nog inte vara några problem! vad gäller längden märker du ju om du hamnar mkt i obalans, men det tror jag knappast! :bump:

Hade ett connemarasto på 140,0 cm, som utan protester bar runt på mina 162½ cm och 60 kg 2-3 timmar varje dag ;) Hon protesterade heller inte om andra ryttare med vikter mellan 75- 95 kg red på henne (dock gjorde de ju inte det varje dag)

Senast ändrad:

Jag tog hand om en 13-årig b-ponny på 125cm som blev vanvårad. Först skötte jag honom och köpte honom sedan. Red in honom själv. Är själv 162 och väger ca 53kg. Hade inga problem med min vikt, dock är han ett ganska kraftigt russ. Gick fint, med bra schvung i rörelserna och i bra form, ingen obalans där inte. Längdmässigt såg det faktiskt inte så konstigt ut, som man skulle kunna tro. Jag hade inga problem med min balans heller. Tyckte det var bättre jag tog hand om honom än att han skulle ha det dåligt. Din vikt är ingen fara och inte längden heller. Ponnyn kan bära ryttare på ca 8okg om det skulle vara så. Vi har också en D-ponny sommin pojkvän har lärt sig rida på och han väger ca 80kg ochär 1.90m och den hästen har varit välbalanserad och inte tyckt det var jobbigt. Bara tyckt det var kul.

Jag red en shettlands hingst i sommras, jag är 155 och väger ca 37 kg. han klarade mej utan problem, dock var jag precis på gränsen. Om du sträker ut din arm mot hästens manke och håller den rak så får du fram om hästen är lagom stor, om armen är rak när du lägger den på manken så är du lagom lång. Om hästen är grov så ska det nog inte vara några problem-.

min d-ponny var 146 jag var väl 170 vägde runt 70 kg sista åre jag tävlade honom och jag såg inte förstor ut :)
men de beror ju mycket på hurponnyn är byggd och hur ryttaren är byggd

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 919
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.