Hur lång intervall på Equimax?

V

Vildvittra

Jag har maskat alla hästarna med det nya medlet Equimax nu innan betessläpp. Det ska ju vara både som dubbel dos Banminth och Ivomec i samma. Min fråga är hur lång intervall som krävs tills nästa maskning? Det står nämligen inget på medlet. Jag körde Ivomec förra sommaren och tänkte göra det i sommar med och sen byta till Banminth nästa år. Ska man köra på åtta veckor som är Ivomecintervallen eller?

Vildvittra

Det är INTE som dubbel Banminth, eftersom det aktiva medlet är prazikvantel som bara tar bandmasken och dessutom ALL bandmask, vilket inte pyrantelpreparat gör.

Du ska alltså inte ta Equimax igen, utan fortsätta med ett rent ivermectinpreparat. 8v är det som gäller för blodmasken.

Menar du med detta att det inte tar bandmasken lika effektivt som dubbel dos Banminth eller att det tar bättre (dvs fler typer)?

Ja jag hade ju inte tänkt köra Equimax igen utan Ivomec, men undrade alltså när jag ska ta nästa spruta. Antar att jag tänkte rätt med 8 veckor då?

Grattis till bebben förresten!!

Vildvittra

Equimax är mycket effektivt. Det har gjorts ett försök där man tog träckprov på 20 hästar, sedan avmaskade dem och sedan tog träckprov. Ingen hästa hade vare sig bandmask eller blodmask efter avmaskningen. Men det är ett starkt medel så det är onödigt att enbart använda den. Man kan använda den som Banminth.

Menar du att man ska ta Equimax vid första avmaskningstillfället och sedan Ivomec 8 veckor senare eller ska man använda equimax hela säsongen?

Vad är det i avmaskningsmedlen som är "farligt" för hästen? Är det extra ansträngande för levern tex? Jag menar att det är ju aldrig bra att äta "gift" men HUR giftigt är det?
Vad händer i hästkroppen vid avmaskning förutom att maskarna dör?

Equimax lär inte vara mer toxiskt än andra preparat, möljigen ökar biverkningsrisken pga att medlet innehåller två verksamma substanser. De värsta biverkningarna med Equimax (liksom även Ivomec m fl) är miljöpåverkan; substansen är mycket giftig för fisk och hästar bör inte vistas i eller i närheten av vattendrag i anslutning till behandlingen. Man ska också vara noggrann med att hålla hundar (framförallt colliebesläktade raser) och kanske katter ifrån använda sprutor eller spill. Annars påverkar inte avmaskningsmedlet hästen, det är istället framtaget för att selektivt påverka olika mekanismer hos parasiten; t ex kan sugkoppen sättas ur funktion!

Personligen tycker jag inte att man behöver använda ett så brett anthelmitikum som Equimax om man inte har synnerliga skäl att misstänka att hästen är infekterad med de maskar som är känsliga för preparatet (syftar i första hand på bandmask). Bäst är naturligtvis att ha ett träckprov (där även bandmaskförekomsten är undersökt) som "bevismaterial".

Equimax är avsett som engångsbehandling och ska alltså inte ges upprepade gånger under säsongen. Välj istället Ivomec (eller billigare preparat inom samma grupp) som uppföljning.

Equimax är ju "ivomec" med tillsats av prazikvantel som bara tar bandmasken, så hur kan det vara "starkare"?

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 155
Senast: Fiorano
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Övr. Hund Jag ska byta bil inom kort, och har tidigare kikat på VW golf eller passat i alltrackvarianten. Men under nästa år kommer jag köpa en...
Svar
16
· Visningar
1 957
Senast: AraSlei
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 792
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.