Hur lång ättid brukar era hästar ha?

Sv: Hur lång ättid brukar era hästar ha?

Måste hästarna går tillsammans då?

Ser att jag skrivit tidigare i tråden och kan säga att maten fortfarande slinker ner med rasande fart. Hönät spelar ingen större roll, det kanske gör en skillnad på 10-15 minuter bara.

I vårt stall så morgonfodrar vi inne. De får endast lunchhö och lite halm ute i hagen, alltså kan varje häst äta väldigt individuella mängder hö. I flocken har vi kallblod, ponnys och islandshäst. Det finns även två fullblod som går själva och som äter även morgonhöet ute eftersom de i princip får fri tillgång. Halmen som våra får är inte så poppis, trots att de alla är ganska matglada. De petar i sig några tuggor på morgonen, om det är väldigt kallt äter de mer. Men det finns alltid halm kvar i hagen och de får kanske 0,5 kg per häst och dag.

Tycker det här är en jättebra lösning faktiskt. Sen på sommaren kommer min antagligen att gå själv samt stå inne på nätterna för att undvika fetma. Han kommer gå i en hage med så lite gräs som möjligt och istället äta kontrollerade mängder hö/halm.
Han kommer inte vara så nöjd med att gå själv, men å andra sidan vet inte han om vilken hemsk sjukdom fång är eller att det är gräset som orsakar det...

Ättakten går det nog inte att ändra på hästar är individer. Har själv en som vräker i sig och som dammsugar allt i hagen och som i nuläget går i gemensam hage... så det är bara att gilla läget :grin:

Du kan pröva med följande, ge begränsad giva ute och ge mer i boxen natt till den andra.

Eller också ersätt något kilo av det vanliga grovfodret ute med halm som tar längre tid att äta, iallafall om jag jämför med min häst så ser man skillnad. De vräker inte i sig på samma sätt (ge INTE havrehalm). Hästar tycker för det mesta att halm inte är lika god som silage eller vanligt hö men det slinker ner om inget annat erbjuds, en viss invänjningsperiod krävs om de inte ätit det förut, de ratar gärna i början.

Du kan även pröva att ge givorna i hönät med inte alltför stora maskor, då minskar du ättakten och de har att göra längre med varje giva. Timerstyrd mathage tror jag inte funkar för din häst då den mest troligen kommer att vräka i sig då grinden öppnas.

Så mitt tips är blanda ut givorna ute med halm, ge i nät så har de att göra lite längre med den giva du ger per gång.

Lycka till!

Varför INTE havrehalm?:confused:

Varför INTE havrehalm?:confused:

Förtydligar lite. Inget fel på att ge havrehalm till hästar, men i just detta fallet så var det ju ättakten som ägaren ville få ner och då är det bättre att ge en annan sorts halm, tex korn eller vetehalm som de inte tycker är lika god. Då har de att göra längre med givan i normala fall. Nu verkar ju ägaren redan ha tänkt på detta med halm och giva i nät så då är det fritt fram för andra idéer. :)

Vad bra att det inte var att havrehalm var farligt på något sätt iaf (har precis köpt hem 50 småbalar som äthalm). Min häst föredrar iofs kornhalm... Fick med någon bal av misstag och den åts upp mycket "mer" än havrehalmen. Hur fort det går vet jag inte eftersom hon äter över natten men där är mer havrehalm kvar än det var kornhalm kvar.

Faktum är att hon har gått ensam sen betet fram till nu medan den andra hade föl vid sidan, men då mina hästar går ute halva dygnet (från 6.30 - 18.30) så tycker jag inte det är trevligt att ha hästarna ensamma.

Mina hästar står på halm inne så jag har redan tidigare slängt ut det till henne just för att hon ska ha att göra lite längre men antingen så vräker hon i sig även det eller så lämnar hon helt. Jag vill ju att hon ska ha lite i magen o inte ha stått helt utan mat i 6 timmar vilket blir fallet på kvällen. De går i stora hagar så det finns sysselsättning i form av träd o buskar.

Har hittat ett ställe som säljer hönät med väldigt små hål (3x3 cm) så jag funderar på att skaffa ett par sådana faktiskt. Misstänker att hon kommer att få pilla rätt bra för att få ut ensilage ur dem eftersom det inte är så spretigt som hö...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
581
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka