Sv: Hur lång ättid brukar era hästar ha?
Väcker liv i den här tråden igen för att ställa en fråga.
Jag har ett halvblodssto som jag fött upp själv som hela sitt liv varit mer eller mindre överviktig (man känner aldrig revbenen på henne). Sommartid går hon med betesbegränsare för att kunna gå på bete med de övriga men vintertid får hon gå i egen hage på begränsad fodermängd.
Problemet är att hon hetsäter och alltid har gjort. Som exempel så går 3 kg torrt ensilage (som hö ungefär) åt på 30 min. Hon knör verkligen munnen full.
När hon får 7 kg så spelar det ingen större roll, det är ändå tomt när man går ut 1 timme senare.
Som föl/unghäst fick hon ju obegränsat med foder så hon är väl född mkt hungrig antar jag.
Betesbegränsaren (har provat olika storlekar, vadderat osv) får hon fula skavsår av eftersom hon nästan blir hysterisk för att hon inte kan få munnen full.
Nu ska hon gå ihop med sin mamma som äter normalt och för att inte hon ska äta upp allt innan den andra har kommit halvvägs måste jag ju göra ngt. Betesbegränsare är inget alternativ då jag verkligen inte tycker om att se henne så luggsliten som hon blir kring nos, under hakan, på kinderna osv.
Funderade på stigbett för att se om det kan göra att hon börjar plocka i sig ensilagen isf att försöka få i sig allt i en tugga. Har läst det jag hittar om detta och det verkar inte heller vara världens smartaste metod men jag får ju väga för- mot nackdelar här. 2 ensamma hästar i var sin hage eller något som hindrar en från att äta upp allt.
Hade jag haft en hög pengar hade jag köpt en anläggning där de får transponder på sig o bara får tillgång till sin mängd mat men just nu är det inte ett alternativ
Bara för att förtydliga lite till, de 0,5 kg kraftfoder hon får per dag när övriga får kraftfoder tror jag inte gör ngn större skillnad så jag har bara grovfoderintaget att minska ner på. De får grovfoder 4 ggr/dag (kl. 6, 12, 18 och 22.30).