Hur lång ättid brukar era hästar ha?

eldkyss

Trådstartare
Om ni ger era hästar säg cirka fem kilo hö, hur lång tid tar de på sig ungefär innan de ätit upp?

Sv: Hur lång ättid brukar era hästar ha?

Min ena får exakt 5 kg hö vid insläpp (ca 16.00). Det brukar vara uppätet senast när de får kvällsfodret (ca 20.00), oftast redan någon timme innan.

Så ungefär 3 timmar. Kan tilläggas att han får väldigt mycket hö så han stressar aldrig i sig maten utan äter i lugn och ro och ställer sig och vilar emellanåt.

För min häst tar det ca 1 timme att äta 2 1/2 kilo ensilage, så i mitt fall skulle det ta två timmar. Men då är det ensilage vi pratar om.

/B

Fast jag har märkt att om man ger en mindre giva tar den slut fortare. Ger man dem mer på en gång så äter de först aktivt och sedan slår de av på takten.

Lunchhöet tar slut på max en timme = ca 2½ kg hö.

Eftermiddagshöet tar det 3 timmar att äta = 5 kg.

för mina tar det nästan ett dygn att få i sig 5 kg torrhö, får väl tillägga att det är shettisar vi pratar om:p

okej då är de inte bara min häst som tar god tid på sig:) jag gav henne ca 5 kg hö vid halv sju men hon hade inte ätit upp nu när jag kom ut.. kanske bara var mätt ja vet inte.. jag har nämligen ökat på hennes högiva då ja tycker hon kan lägga på sig lite:)

Får de redan mycket hö så har de ju inte behover att hets-äta. Då kan de i lugn och ro tugga i sig sina strån.

Jag ger mina fullblod så mkt de orkar äta och vissa dagar är de mättare än andra. Då har de trampat runt lite hö i boxen. Men nästa dag kan samma giva vara helt uppäten. Det varierar precis som för alla andra individer.

Mitt halvblod som däremot går på ständig "diet" slänger i sig allt hö så fort hon får det eftersom hon har ett annat förhållningssätt till mat.

Det beror på, men jag ger mina mycket mat eftersom jag vill undvika hetsätning och konkurrens (den ena får lätt foderstrupsförstoppning), så det tar väl dem ca 4-5 timmar eftersom de äter ca 1 kg och sen vilar en kvart, äter, vilar osv. De går på lösdrift och får mat 3 gånger/dag.

Islänningarna får mer restriktivt med mat, för dem tar det ca 1 timme att käka upp 3 kg ensilage.

Min häst är riktigt långsam och dessutom inte speciellt matglad. Han får fem kilo på kvällen, någon gång mellan 19-23. Ibland har han ätit upp på morgonen, ibland inte.

För mina två (islandshästar) tar det ca 2 timmar att tillsammans äta upp 5 kg hö. Ingen stress där inte :)

Våra hästar äter c:a 3kg på 2 timmar.. så skulle dem få 5kg så skulle dem äta c:a 3½ timme..

Vår fullblod får 6kg torrt selage vid 20.00 och har alltid kvar när han tas ut på morgonen vid 07.00. Skulle gärna vilja att han skulle äta med selage men det gör han inte vad man än gör, middag i hagen då äter han en stund sen går han i väg å pysslar med annat då går dom andra "dammsugarna" och rensar det som är kvar.

Jösses vad långsamma hästar alla har, jag blir avis! Mitt sto trycker i sig 4 kg torrhö på en timme och sedan står hon på samma fläck och väntar på mer tills nästa mål (äter 14 kg per dag, fyra mål, 500 kg häst). Behöver jag säga att hon varit gravt överviktig fånghäst.. Har även testat ha henne på fri tillgång eftersom hon är lösdrifthäst men hon hetsäter i samma takt ändå och blir sjuk till slut (trycker i sig säkert 35 kg torrhö på ett dygn) :crazy:.

Min nordsvensk är också en snabbätare, han får in så himla mycket i munnen på en gång! Han äter sina 3 kg i hönät på 1 h ungefär. 5 kg skulle väl gå på 1,5 h :p

Fullblodet äter mycket långsammare. Han tar några strån i taget istället för stora tuggor. Tror det tar 2-2,5 h för honom att äta 5 kg om han äter hela tiden och inte vandrar omkring.

Jag är glad att mina inte är hetsätare :) Som sagt så delar de på 5 kg hö per mål och det tar ca 2 timmar för dem att äta upp det.

När de gick på fri tillgång förra vintern (gör inte det nu pga bantning efter fång i somras på valacken) åt de ett par timmar sen gick de från hö´t ett tag för och leta mat i snön och vila och busa lite. Tur att dom gör så båda två, blir lättare att hålla hull på dom då :)

Väcker liv i den här tråden igen för att ställa en fråga.
Jag har ett halvblodssto som jag fött upp själv som hela sitt liv varit mer eller mindre överviktig (man känner aldrig revbenen på henne). Sommartid går hon med betesbegränsare för att kunna gå på bete med de övriga men vintertid får hon gå i egen hage på begränsad fodermängd.

Problemet är att hon hetsäter och alltid har gjort. Som exempel så går 3 kg torrt ensilage (som hö ungefär) åt på 30 min. Hon knör verkligen munnen full.
När hon får 7 kg så spelar det ingen större roll, det är ändå tomt när man går ut 1 timme senare.

Som föl/unghäst fick hon ju obegränsat med foder så hon är väl född mkt hungrig antar jag.
Betesbegränsaren (har provat olika storlekar, vadderat osv) får hon fula skavsår av eftersom hon nästan blir hysterisk för att hon inte kan få munnen full.

Nu ska hon gå ihop med sin mamma som äter normalt och för att inte hon ska äta upp allt innan den andra har kommit halvvägs måste jag ju göra ngt. Betesbegränsare är inget alternativ då jag verkligen inte tycker om att se henne så luggsliten som hon blir kring nos, under hakan, på kinderna osv.

Funderade på stigbett för att se om det kan göra att hon börjar plocka i sig ensilagen isf att försöka få i sig allt i en tugga. Har läst det jag hittar om detta och det verkar inte heller vara världens smartaste metod men jag får ju väga för- mot nackdelar här. 2 ensamma hästar i var sin hage eller något som hindrar en från att äta upp allt.
Hade jag haft en hög pengar hade jag köpt en anläggning där de får transponder på sig o bara får tillgång till sin mängd mat men just nu är det inte ett alternativ :(

Bara för att förtydliga lite till, de 0,5 kg kraftfoder hon får per dag när övriga får kraftfoder tror jag inte gör ngn större skillnad så jag har bara grovfoderintaget att minska ner på. De får grovfoder 4 ggr/dag (kl. 6, 12, 18 och 22.30).

Senast ändrad:

Ättakten går det nog inte att ändra på hästar är individer. Har själv en som vräker i sig och som dammsugar allt i hagen och som i nuläget går i gemensam hage... så det är bara att gilla läget :grin:

Du kan pröva med följande, ge begränsad giva ute och ge mer i boxen natt till den andra.

Eller också ersätt något kilo av det vanliga grovfodret ute med halm som tar längre tid att äta, iallafall om jag jämför med min häst så ser man skillnad. De vräker inte i sig på samma sätt (ge INTE havrehalm). Hästar tycker för det mesta att halm inte är lika god som silage eller vanligt hö men det slinker ner om inget annat erbjuds, en viss invänjningsperiod krävs om de inte ätit det förut, de ratar gärna i början.

Du kan även pröva att ge givorna i hönät med inte alltför stora maskor, då minskar du ättakten och de har att göra längre med varje giva. Timerstyrd mathage tror jag inte funkar för din häst då den mest troligen kommer att vräka i sig då grinden öppnas.

Så mitt tips är blanda ut givorna ute med halm, ge i nät så har de att göra lite längre med den giva du ger per gång.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
581
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka