Hur lång återhämtning för hingst för bra resultat ?

gylle

Trådstartare
Mina ston hånar mig och min planering och skrattar bakom ryggen på mig. Sprutade igång ett sto i går kväll av de två som inte kommit igång och tänkte att så väntar vi till senare i veckan med nästa så sprider vi ut jobbet för hingsten.
Följer det igångsprutade samma mönster som innan så kommer hon igång till imorgon bitti. Vad händer ikväll vid intag ? Jo det andra stoet som alltså inte heller brunstat innan gör just det börjar brunsta. Med tanke på att dessa damer haft väldigt snarlikt brunstmönster innan så anar jag varhän det barkar och blir inte allt för förvånad om det blir att de skall betäckas samma dag, stoskrälle de skall följa mina planer fattar de inte det :devil:
Så min fundering går då till om man vill ha skarpladdad laddning hur lång återhämtningstid behöver hingsten mellan sprången (så att det inte bara blir lösa skott på den ena :D) ?

Sv: Hur lång återhämtning för hingst för bra resultat ?

Ett år, när vi hade runt 70 ston till en hingst på naturlig betäckning så betäckte han var 6e timme periodvis. (med finfina dr-resultat)

Har vi bara 2 ston som kommer samtigt så kör vi morgon o kväll, är det flera ston så kör vi var 6e timme. Optimalt så försöker vi lägga stona varannan dag så han får ett sto om dagen.

Har vi hingst som fribetäcker men även handbetäcker samtidigt så brukar han få stå inne på box 4 timmar innan vi handbetäcker. Det har funkat och stoet blivit dräktigt.

Ok så det funkar med så kort tid som 6 timmar emellan, det var ju skönt. Hoppas ju på att de inte skall synka ihop sig helt så att de kan få vars en dag. Ovan på allt så är jag själv hela fredagen så den dagen är körd. Blir koll med ul på båda torsdag så får vi hoppas att de inte kommit lika långt båda (hade tänkt köra bara ett språng per sto för att spara hingsten) och hade tänkt kolla in med ul när det var dags att köra på men det blir ju ett glapp i ul från torsdagkväll till söndagkväll.
Dessutom är det ju nu 3 år sedan grabben fick hoppa (dock är han så att han tömmer sig själv väldigt ofta så där är nog bra fjutt i dem ändå, så tror inte han behöver extra språng för att komma igång) däremot anar jag att han kanske blir lite för till sig i trasorna och kanske kan misslyckas pga det så då är det ju en fördel att man så att säga får en ny chans så pass fort om stackaren misslyckas.......

:eek:
Hur gör han då?

Jadu hur gör andra grabbar :angel::p

Det är inte särskilt ovanligt att hingstar tömmer sig själv det är det många som gör, i brist på händer så använder de magen, funkar alldeles utmärkt :o:cool:

Va, ar det sant?! :rofl:

Jag trodde de typ luftade snoppen lite bara narde star sadar och viftar. Sa naiv ar jag ;)

Kan ju även uppdatera med att skönt nog så blev det i alla fall lite lucka mellan brunstdebuten på dem, då det igång sprutade stoet inte följde samma mönster som sist utan började brunsta först 1 dygn senare alltså onsdag morgon. Så nu ligger de i alla fall med brunstdebut 1,5 dygn mellan sig.
På sto 1 är det alltså exakt 4 dygn sedan brunst debut ikväll och kommer att kollas ikväll så får vi se om hon ser ut att stå sig till lördag eller om vi skall ta ett språng ikväll (skit att jag inte har hjälp imorgon).
Sto nr 2 blir klurigare hon är ju enbart på 2 dygnet idag känns ju nästan onödigt att kolla henne idag (inte precis lättlastad den damen :angel:) dock är hon ju på 5 dygnet nästa gång det ges tillfälle till koll på söndagkväll :crazy: känns som lite tufft att bara sitta coolt fram till söndagkväll.

Ursäkta dum fråga men vart hamnar satsen! :rofl:

hade ingen aning om att hingstar gjorde så men det är ju ganska så logiskt!

Men om dom ändå ska betäckas naturligt är det väl bara till att köra på utan att bry sig om det är röd dag eller inte? Det är klart att du kanske vill kolla ägg, det förstår jag, men det går ju lika bra att börja betäcka iallafall, bättre det än att hoppa denna brunsten liksom pga en sån sak. :)

Men om dom ändå ska betäckas naturligt är det väl bara till att köra på utan att bry sig om det är röd dag eller inte? Det är klart att du kanske vill kolla ägg, det förstår jag, men det går ju lika bra att börja betäcka iallafall, bättre det än att hoppa denna brunsten liksom pga en sån sak. :)

Anledningen är att jag bara vill låta hingsten göra ett språng per sto därav att jag vill ha noggran koll på när det verkligen är dags.

Någon specifik anledning till att du enbart vill att hingsten bara ska få ett språng per sto? Infektionsrisk el skadorisk för hingsten?

Vi brukar betäcka på dygn 2 o 4, det brukar räcka, ev blir det på dygn 6 om det är en lång brunst.

Någon specifik anledning till att du enbart vill att hingsten bara ska få ett språng per sto? Infektionsrisk el skadorisk för hingsten?

Vi brukar betäcka på dygn 2 o 4, det brukar räcka, ev blir det på dygn 6 om det är en lång brunst.

Det är framför allt skaderisken på hingsten, vill egentligen inte alls att han hoppar naturligt (han är lite för värdefull nu för att riskera skador på) hade tänkt få honom tappad istället men det klyddade till sig så nu återstår denna variant.

Sist betäckte vi på 3 o 5 och båda släppte sedan på dygn 6 (kollades).

Nu har det återigen blivit en ändring i planerna här och sto nr 1 som gick igång i måndags kommer inte att betäckas denna brunst (hon skulle egentligen inte alls betäckas nu utan tävla 2 år till men skadade sig muskulärt bak för ca 2 månader sedan och har fram tills nu varit istort sett oförändrat lika halt därav att jag fattade beslutet att trots allt betäcka, tyckte mig se något i hagen igår och plockade ut henne i lina och mkt riktigt är hon nästintill ohalt, jag såg i början när hon ställde upp sig och skvätte att hon skakade i det benet i den ställningen och min gissning är att hon helt enkelt kommer åt den muskel vi inte kommit åt när hon ställer sig så och hennes skvättande i tid och otid denna vecka helt enkelt har lyckats stretcha till den muskeln. Så jag har bestämt mig för att se om hon helt enkelt blir bättre av lite arbete några veckor annars får vi ta henne på nästa brunst istället.

Så nu återstår bara en dam att betäcka hon gick igång i onsdagsmorse och är rejält brunstig idag (två personer behövdes för att få henne iväg från grabbarna där hon växte fast trots att hon inte fick hälsa alls på någon av dem :angel:) Idag har jag ingen hjälp men kommer nog att sätta ett språng på henne på lördag (dygn 4) och så kollar vi helt enkelt hur det ser ut söndagkväll med ul (om hon inte går ur brunst redan under söndagen) I värsta fall får vi väl sätta ytterligare ett språng på henne på måndagen.

Så nu var stoet betäckt tog henne nu ikväll vilket innebär 4,5 dygn från brunstdebut vilket ju borde räcka om hon som tidigare släpper mellan 5 o 6 dygnet.
Vi kan prata om att hästar har elefantminne, när jag tog ut stoet i spolspiltan och tvättade gumpen på henne och sedan lindade svansen blev killen fullkomligt till sig i trasorna, han kom allt ihåg vad det innebär.
Bestämde mig för att vänta ett tag för att lugna ner honom, när jag sedan började plocka på honom all skyddsutrustning som inte varit framme på 3 år sedan sist han betäckte så var det inte snack om saken han kom ihåg vad detta innebar höll på och släppa hela satsen i spolbrunnen i stället så till sig var han. Blev till att återigen sätta in honom en stund för att dämpa honom.
Sedan uppförde han sig faktiskt som ett ljus mkt lugnare och enklare än som 4 åring, trodde faktiskt att det skulle bli tvärtom.

Däremot hade vi en liten fadäs som jag undrar lite över om den kan påverka resultatet ni som är mer rutinerade får gärna ge er åsikt på vad ni tror, han var som sagt ganska upphetsad går upp på stoet behöver lite styrhjälp då han är lite fel på det kommer rätt men när han stöter till "rätt" så tappar stoet nog lite balansen och tar ett steg varpå han glider ur redan upptrumpetad och slaknar sedan, ser inte ut som att han släppt vist lite rinner det ifrån den men inte som efter fullbordat så att säga. Vill inte gå ner men jag backar ner honom då han ändå är slak och då är han klart missnöjd och skriker och skall kicka mot stoet (var med om det en gång sist när han misslyckades helt en av de första gångerna). Men lyder mig och vi går iväg en bit, hela tiden vill han dock tillbaka till stoet men har tom hissat in den helt. Vi diskuterar hur vi skall göra om vi skall vänta till imorgonbitti. Dock efter en stund är han åter redo och vi bestämmer oss för att låta honom hoppa igen, denna gången går det helt som det skall och man ser tydligt att han släpper och glider sedan ner nöjd och belåten och går glatt upp till stallet med mig utan att bry sig ett spår om stoet.
Om det nu skulle vara så att han släppt något i det första misslyckade försöket så bör det väl påverka hur skarpt laddat nästa skott var ? Samtidigt så iom det uppenbara missnöjet över avbrottet och att han sedan var nöjd när vi väl vet att han släppte borde väl innebära att han som jag tror inte släppte första gången utan att det bara var något misslyckat försök eller ?
Känner mig osäker på om vi borde ge honom ett nytt försök imorgon för att vara på säkra sidan eller man kan lugnt luta sig tillbaka och invänta och se om hon gått ur till måndag innan gör om det ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka