Hur lågt Ts-halt har ni fodrat med??

M

malört

Eftersom jag ej fick svar på min förra fråga om nån har fodrat med Ts halt 34% så frågar jag om.
Hur låg TS halt har ni fodrat med och hur funkade det?
Gillade hästarna det?
Fick ni problem med frysta balar under vintern?
Är det nån som har klöverinblandning i hösilaget?
Är det nån som plastat det normaltorrt och sen vid öppnandet av balen så har det blivit blötare?

:confused: :confused:
 
Sv: Hur lågt Ts-halt har ni fodrat med??

Vi har ts på ca 45 nu, det funkar bra, hästarna gillar det. Men det känns som att det blir lite mer spill med detta än med torrare, det trampas liksom omkring mer(de har fri tillgång med rundbal i hagen) eftersom det är mjukare.
Problem med frysta balar återstår nog att se...
 
Sv: Hur lågt Ts-halt har ni fodrat med??

Är det ingen annan som har lågt TS?

Nån???? :confused:
 
Sv: Hur lågt Ts-halt har ni fodrat med??

Vi hade ganska blöta balar förra året, har inte ts-halten i huvudet, och problemet var att de frös ihop!! :crazy: VI har stora inplastade balar och ibland var det omöjligt att packa hösäckarna... man stog och hackade och drog men det ända som hände var att man i bästa fall fick loss en näve... :mad:

Hästarna åt det iallafall men jag tycker mig se att dom gillar årets balar som är torrare bättre.

Farsans kossor får ensilage med en ts på 25 i år... hua... tur jag slipper det!!!
 
Sv: Hur lågt Ts-halt har ni fodrat med??

Jag har inte fodrat med så blött ensilage men har läst att det inte är bra att ge så blött pga att hästarna inte riktigt tål det (kan bli dåliga i magen) och att det blir för lite fibrer. Ger man halm också kan det kanske fungera.
 
Sv: Hur lågt Ts-halt har ni fodrat med??

Blötare kan det omöjligt ha blivit, möjligen att du upplever det blötare...
Annars det kanske är så dåligt plastat att det regnat in i balarna? :D
 
Sv: Hur lågt Ts-halt har ni fodrat med??

jag har fodrat med ensilagebalar med neråt 19% ts...
(ensilaget som analyserades av bonden hade denna tshalt - vissa balar rann det många liter vatten ur, andra var betydligt torrare...) Det var tredjeskörd som legat på slag i 3 dagar före pressning men int etorkat upp mer. jag TROR att det var klöverinblandning i detta eisilage, för jag har bestämt för mig att det brukar växa klöver på åkern där det är slaget (kör förbi där nästan dagligen) .
Hästarna åt det gärna, men det var lite tungjobbat... :p
Någon enstaka bal frös när det var 20 minusgrader, men jag hade dem inomhus (fick några stycken i taget) och täckte dem med massor av filtar för att isolera bort värsta kylan. Det var ingen bal jag blev tvungen att kassera pga isbildning, utan det gick alltid att få loss ensilaget. (stora fyrkantsbalar, vilket är lite mer lätthanterligt än rundbalar, kanske)
 
Sv: Hur lågt Ts-halt har ni fodrat med??

Svar till CK:

Jag har precis fått svar från Cecilia Möller från SLU.
Jag mailade henne för att kolla om det var ok med så lågt Ts och om min teori varför det blivit blött efter ensileringen.

Det är helt ok att fodra med men naturligtvis så måste man ge tillräckligt mycket eftersom det är så mycket vatten. (Mina hästar tycker att det är jobbigt att äta också eftersom det blir stora mängder , men jag ger också hö som jag har kvar från förra året.)

Eftersom det var mycket torrare vid inplastning än nu beror det troligen på att klövern hade trol ej torkat ordentligt innan inplastning och den vätskade ur sig vid ensileringen.
Klöverns stjälk är mycket vätskerik.

:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 302
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 074
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 879
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 453
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp