Hur lägger ni upp kostnad för hö/hösilage

Smurfmodesty

Trådstartare
Hur har ni det upplagt, antingen ni som hyr ut eller hyr stallplats där hö eller hösilage ingår?

Vi har i år tagit eget hö och hösilage och tanken är att de inhyrda ska köpa av oss, istället för att alla köper från olika ställen, för att underlätta hanteringen vid fodringar osv (vilket vi, ägarna sköter helt och hållet)
Men har ni en fast hyra hela tiden, eller olika för olika månader?
Hästarna äter ju olika mycket olika tider på året.

Jag funderar på att ha en högra hyra sept-maj och sedan "kallhyra" juni-augusti (då bete ingår i kallhyran)
Hösilage har de fri tillgång på under de kalla månaderna (vilket vi hade i vintern som var)

Tar gärna emot tankar och idéer och tips hur ni har det!

Sv: Hur lägger ni upp kostnad för hö/hösilage

Har stått i lite olika stall där hösilage ingår.

Stall 1 betalades en viss hyra (2300) för den tiden hästarna stod installade. Var dom på bete betalade vi 700, valde man att flytta någon annanstans på sommaren betalade man inte alls. Det berodde nog mest på att betet var lite begränsat.

Stall 2 där betalades samma hyra året runt (2300) oavsett om dom gick på bete eller ej. Anledningen var att hyran var ganska låg om man såg till allt man fick.

Ska nu flytta till ett nytt stall där vi betalar för det vi använder till varje häst. Kallhyran är då densamma året runt.

Har alltid haft en fast kallhyra som täcker box, fodring, in/utsläpp osv.
Och sen löpande räknat u varje månad hur mycket hästen käkar, det blir ju mer grovfoder vintertid än sommartid t ex.

Nu har jag bara haft en inackordering då jag bara har tre boxar, och använder två själv, så det sättet är kanske inte så optimalt om man har flera inackorderade och ska sitta och räkna på dem allihop ...

Jag hade t,o,m intervaller. högsta hyran 1 okt- 1 maj. mellanpris 1 sept- 1 okt samt maj månad. Lägsta pris 1 juni- 1 sept. fri tillgång på hö ca 1 okt- 1 maj. mindre giva hö mellanmånaderna och inget hö betesmånaderna. Nu tar jag dock en kallhyra istället med ett pris installningstiden och ett annat pris betessäsongen. Jag tar ju inte eget hö utan köper och det blev så mycket att lägga ut på en gång. Nu köper vi in partier tillsammans istället och delar rakt av per häst. Mkt bättre för mig!

KL
Jag har alltid betalat samma pris varje månad när hästen varit installad (annat pris under betesgång). I ett stall var tillgången begränsad, dvs ett antal kg ingick i hyran, behövde hästen mer betalade vi extra/kg. I nuvarande stall har vi fri tillgång på både hösilage och halm inkluderat i priset. Tror nog att det jämnar ut sig ganska bra. Min häst äter väldigt mycket mindre hö/hösilage när det finns gräs i hagen, oavsett om det täcker hennes behov eller ej:crazy:

Antingen sätter du en högsta dynsförbrukning och sätter pris efter den, eller så räknar du ut ett snitt. Vet även de som har olika stallhyra beroende på om det är en häst eller ponny just pga att de ofta äter olika mycket.

Jag har kört så att spetember-maj är det en hyra och juni-augusti är det en hyra. Hö ingår i priset för stallhyran så jag sluppit ta betalt för varje kg speciellt.

I mitt stall drar jag av 200 kr på kallhyran under betesperiodén, juni-aug.
I hyran ingår inget hö, men de kan köpa av oss ifall de vill, och då tar vi 300 kr för ponny och 400 kr för häst per månad.
På sommaren har hö ingått till de som är fånghästar och inte kan gå på bete.

jag har två olika system, det ena är att man varje månad betalar vad hästen kostar. Eller så slår jag ihop hela årets kostnader och delar det på 12. Så får man justera om det behövs göras nån ändring. Jag lägger på lite % på allt grovfoder o kraftfoder som jag köper då det alltid blir svinn, speciellt på müslifoder och grovfoder då det är svårt att mäta upp exakt även om man är noggrann. som nu har de flesta valt att ligga på nivån 15 kg torrt hösilage, kraftfoder för 15 kr/dag, vitaminer, linfröolja o mineraler. Sen 5 skottkärror med sågspån eller motsvarande 250 kr i månaden av nåt annat. Vill man ha mer kan man då antingen säga att man alltid vill ha mer av nåt. O då höjer jag hyran med det som krävs. Eller så skriver man upp det på en lista som jag har, att man tar nåt utöver det man har kontrakt för.

Nuvarande stall , samma hyra året runt. Hösilage o halm ingår i hyran. Bete på sommaren och hö om nån vill ha + halm för boxarna används sommartid också. Storhästar har en högre hyra då dom äter mera. Spån/torv får man betala själv.

Förra stallet kallhyra och faktisk åtgång på hö o halm.

KL

Jag tar ut en kallhyra för och sen skriver inackordering upp på en lapp som sitter på boxen hur mycket hö respektive spån hon har tagit varje dag. Sedan räknar jag ut vad det blir och slår ihop med kallhyran. Funkar bra för mig men jag har ju bara en inackordering med hade jag haft 15 st hade jag nog velat ha ett annat system..

Hemma så har pappa de senaste åren köpt in hösilage från en leverantör. Då har de fått betala för åtgången i efterskott varje månad. Det har ju blivit en del spill men vad jag vet så har det fungerat bra med betalningen. Fraktkostnaden är 800 kr/gång (tror de kommer med 12-14 balar då) och den brukar de dela på rätt av.
Han gör också uträkningar antingen löpande men minst 1/säsong där han redovisar alla kostnader och åtgången av foder. Så kan alla se hur mycket som går åt etc.

Där jag står med min häst så ingår fritt med hösilage i hyran. De har också köttdjur på gården (många!) så hästarnas förbrukning är mycket liten jämfört med deras. Om man står där på sommaren så är det samma hyra; hästarna äter ju då deras gräs istället för deras hö. Samma fast olika.

I stallet innan det så gjorde man som hos pappa, dock så var det bonden på gården som tog in eget foder. Så det fanns redan på gården och vi betalade ett lågt kilopris och slapp fraktkostnad.

Om man står där på sommaren så är det samma hyra; hästarna äter ju då deras gräs istället för deras hö. Samma fast olika.
Fast kostnaden på gräs är ju enormt mycket lägre än vad kostnaden för balat hö eller ensilage är.

Fast kostnaden på gräs är ju enormt mycket lägre än vad kostnaden för balat hö eller ensilage är.

Inte alltid.. Jag betalar ganska så dyra pengar för mitt bete (utanför sthlm) så min kostnad är egentligen densamma under betesmånaderna som under resten av året då hästarna äter hösilage.

Inte alltid.. Jag betalar ganska så dyra pengar för mitt bete (utanför sthlm) så min kostnad är egentligen densamma under betesmånaderna som under resten av året då hästarna äter hösilage.
Och hade du tagit hö på den marken så hade det grovfodret blivit dyrare än gräset de äter på samma plats.

Fast man får effektivare utnyttjande av vallen om man tar hö/silage än om hästarna betar.

Såhär har det varit där jag stått

Stall 1:
Kallhyra
Stallägaren tog eget hö, halm och havre men köpte in mineraler osv så skrev vi upp hur mkt vi gav hästen och jag betalade vad hästen ätit.
Var enklast så eftersom de äter väldigt lite på våren och hösten när det finns lite bete och när det blir köldsmällar så har de fått nästan dubbelt så mkt grovfoder som vid mer normal vintertemperatur.
Men vi hade bara stallägarens och min häst där så det var inte speciellt avancerat, framförallt inte när våra hästar stod på exakt lika foderstater.

Stall 2:
Betalade en klumpsumma och då ingick allt utom kraftfoder.
Betalade samma summa året om.

Stall 3:
Kallhyra och köper in allt foder själv.

kl
Undrar lite om detta jag med.
Jag ska hyra ut ett par platser och har fått frågan:
"vad blir hyran om jag tex vill ha 10 kg hösilage" ?

Om de vet att deras häst kommer att äta 10 kg/dag. Ska jag då räkna på 10 kg/dag eller ska det plussas på något extra kg/månad eller lägger ni på lite extra på summan ?
Vet ju att det kommer att bli svinn på hösilaget. Även om de säger 10 kg så är det lätt att det blir tex 10,5 och då blir det en del extra kg i månaden.

Det går i runda slängar åt en stor rundbal hösilage per månad åt en stor häst- tex våra nordsvenskar. Då behöver man inte snåla och det är plats för lite svinn också.

Så det är väl bara att debitera inhysingen vad en sån bal kostar att ta hem. Och så räknar man ut vad det blir på en dag i kilo. Sedan säger man att det får ges max så mycket hösilage till hästen. Men att fodergivan anpassas till vad hästen behöver upp till den vikten.

Gäller det en liten ponny som äter lite hösilage får man debitera för en halv bal.

Men om man jämför vad folk numera tar i kallhyra och för att släppa in och ut, fodra etc så är en storbal hösilage DEN LILLA KOSTNADEN! Vi betalar själva 350:-/ storbal plus moms och så ca 30:-/bal i hemkörning.

Senast ändrad:

På gården där jag har hästen finns det två hyrstall,i det ena stallet så har man höfack,där stallägaren väger och lägger in tex 1000 kg hö,då får man betala 2500:- för höet,sen kör man tills det är slut,då vägs och läggs det in 500 kg till som man betalar för osv. Man betalar endast stallhyran varje månad.

I det andra stallet med begränsad höförvaring så betalar man varje månad per kg,tex om din häst äter 10 kg per dag = 750:- i månaden som du betalar plus stallhyran.

Min erfarenhet är att när hö ingår i hyran blir det tyvär rejält med spill... :crazy: Om hästen inte äter mer än 3-4 kg ute i hagen så gör det ju inget att dom lägger ut 5-6 kilo,för det kostar ju inget,tillslut är det en rejäl gammal hög med hö innanför stängslet. Folk verkar mer försiktiga när dom betalar för det.

Vi betalar stallhyra (1000:-) från första sista augusti till sista maj, i juni,juli och augusti betalar vi 800:- för bete och behålla boxen,vi får också ta hö för att stödfodra om det är en dålig sommar. Likaså om det är en fin sommar och dom kan gå kvar på bete hela september så betalar vi endå full stallhyra då,stallägaren säger att det jämnar ut sig endå från år till år. Dom tar eget hö som vi betalar 2,50 för.

Nu kommer dock min häst gå på lösdrift på gården med fri tillgång för 1500:-/månaden.

Jag står i ett stall där det är fri tillgång på halm/hösilage/hö/havre/ kornkross. Gården tar eget foder. Jag betalar 3200 sept-maj och 2000 juni-augusti.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 132
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: spinxx
·
Ekonomi & Juridik Jag visste inte alls vart jag skulle lägga detta inlägg så provar här. Det är såhär att jag och sambon skall köpa en hästgård med...
2
Svar
21
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025

Hästrelaterat